Ska mockning ingå i stallhyra eller ej?

Sv: Ska mockning ingå i stallhyra eller ej?

Jag hade mockning som ingick i hyran ett tag. Stallägaren mockade hur slarvigt som helst och stallet luktade urk. Så jag föredrar att få mocka själv. Därmed slipper jag strålröta och inflammation i ögonen tack vare att skiten legat kvar och hästen legat i den.

Vad är fördelen med att mockningen ingår i stallhyran, vad är nackdelen?
Både för stallägaren och hästägaren?

Exempel: Jag som stallägare skulle bli knäpp av att alla mockar när de känner för det och pga blir insläpp försenat mm för att man måste vänta på den sista som inte mockat.
Jag skulle tycka att det vore skönt att den som sköter stallet även mockar för smidighetens skull, allt blir mockad samtdigt, stallgången är ren efteråt och skräpas inte ner på nytt av mockandet, ingen häst behöver komma in i en skitig box.

MEN samtidigt kanske man "skämmer" bort vissa hästägre. Sådana som knappt vet hur man mockar och bara har häst för statusens skull. De tycker jag gott ska mocka själva så de vet hur det är att ta hand om sin häst.

Så vad tycker ni?
Ffa, ska det vara en valmöjlighet att mockning ingår i hyran eller ska man ha antingen eller? Stallet i fråga har 10 lektionshästar som en och samma mockar åt, och 3-5 inackorderingar med olika ägare.

Jag vill inte att mockningen ska ingå i stallhyran. Hade det så på ett tidigare ställe och herregud, det blev inte mockat på "mitt" sätt.:crazy: På så vis kunde man inte bestämma själv vilken metod eller ens hur mycket spån det skulle vara. En annan nackdel är att jag fryser ofta i stallet och om jag inte får mocka skulle jag frysa ännu mera.

Jag har hyrt ut stallplatser och skulle jag göra det igen skulle jag troligtvis ha två alternativ, antingen ingår strö och mockning eller också inget av dem. Jag vill kunna använda gödselstacken efteråt och med egen mockning och fritt strö blir det alldeles för mycket rent på dyngstacken, den brinner inte då. Vill folk slösa på eget strö så får de väl göra det, dyngstacken brinner fortfarande inte lika bra men bättre än om de har fri tillgång till strö...

Själv vill jag helst mocka åt min egen häst, just för att se om den mår bra, så där är jag tvärs emot min egen åsikt :p.

detta kan jag bara hänga på, är väl så jag känner också. Nu har jag varken eget stall eller hästen hemma för tillfället men skulle jag skaffa mig ett eget stall så kommer jag nog tnka över reglerna ordentligt innan hyresgäster kommer in...

*KL*

Tycker att det är jättebra då mockning ingår, förutsatt att det är en kompetent person som mockar åt en och även talar om för en om det skulle se märkligt ut i boxen o.s.v. ..
Även om jag oftast är i stallet 7 dagar i veckan så gillar jag att veta att jag kan ta ledigt från stallet när jag vill!

i stallet där kompisen har häst så är det mocknings schema, dvs den som städar gör det åt 6 hästar.+ väger upp kvälls å natthö.
hästarna kommer in ca kl 16 (blir senare när det blir vår.). Det är stallägarna som bestämt det pga tidigare inackorderingar miss skött sina hästars
mockning........ då innebär det ex att kompisen måste lägga sin städning på helgen eller välja att lägga sitt arbetesschema till kvällen, så hon ska komma
till stallet å städa på förmiddan....:(. hur dumt som helst anser jag.
plus att den som mockar åt alla inte behöver ta bort kisskakan.......
det får hästägaren göra...... :( då kan det lika gärna kvitta, för den del
mockar som krattor ändå, så det måste göras om :mad:

Och den som ska släppa in får ibland inte ta in en viss häst för att det inte är mockat än, för då blir hästägaren alldeles till sig. Samtidigt tycker man synd om att en häst ska behöva stå kvar själv ute och bli orolig.

Det problemet löses lätt med att sätta upp regler att det ska vara färdig mockat före insläppningstid. För det verkar som ni har fasta insläpp?

Sen visst 11 åringar är inte de lättaste att ha å göra med, men man kan faktiskt berätta för dem när de gör fel. Annars lär de sig inget.

Personligen har jag mycket dålig erfarenhet av när stallägarna ska mocka...Dåligt ,dammigt billigt jävla strö som knappt täcker cementgolvet..Stod ett tag på lösdrift där ligghallen blev utdömd av vetrinär pga av mögligt billigt skit..Aldrig mer...

ja det var fasta tider då, och det anser jag personlige som en bra grej.
Visst behöver 11åringar få veta när något inte går till på rätt sätt, men att göra det på ett bra sätt utan att få en massa tjejsnack sen är inte det lättaste ;)

Jag har hyrt ut stallplatser och skulle jag göra det igen skulle jag troligtvis ha två alternativ, antingen ingår strö och mockning eller också inget av dem. Jag vill kunna använda gödselstacken efteråt och med egen mockning och fritt strö blir det alldeles för mycket rent på dyngstacken, den brinner inte då. Vill folk slösa på eget strö så får de väl göra det, dyngstacken brinner fortfarande inte lika bra men bättre än om de har fri tillgång till strö...

Själv vill jag helst mocka åt min egen häst, just för att se om den mår bra, så där är jag tvärs emot min egen åsikt :p.

På tal om rent på dynghögen. Jag har varit med om att jag kunde gå ut och ta halm från dynghögen och lägga in i min egen box. Ren fin halm som inte ens var kissig , bara för att det ingick i hyran. Kan ju säga att det har blivit bättre nu, ungt oförstånd.

Kl

Inte konstigt att det finns så många host hästar när det verkar vara vanligt att man mockar när det står hästar inne.

Har alltid hört att man bör mocka i god tid innan man tar in hästarna.

Som tur är har jag mina hästar hos pappa och vi har inga inhyrningar och om jag hade skulle det vara förbjudet att mocka under dom timmar det står hästar inne,
och jag skulle alldrig hyra in mej på nått stall där det mockas när det står hästar inne, om det inte skulle vara uteboxar med hela väggar till dom andra boxarna.

Kram

Exempel: Jag som stallägare skulle bli knäpp av att alla mockar när de känner för det och pga blir insläpp försenat mm för att man måste vänta på den sista som inte mockat.
Jag skulle tycka att det vore skönt att den som sköter stallet även mockar för smidighetens skull, allt blir mockad samtdigt, stallgången är ren efteråt och skräpas inte ner på nytt av mockandet, ingen häst behöver komma in i en skitig box.

Hos oss mockar man själv, folk jobbar på så olika tider så vissa kommer ut på kvällen (näst hästarna står inne) och mockar då. Funkar bra! :)

Jag skulle blir vansinnig på en stallägare som tvunget ska ha alla inhysingar att mocka före 14. Den stallägaren skulle inte få mig som hyresgäst.

Jag skulle inte ha något emot att mockningen ingick men det förutsätter att mockningen sker på mitt sätt med rätt mängd strö. Tyvärr har jag sett exempel på motsatsen där man i en iver att göra största möjliga vinst har för lite strö/halm och dessutom undermålig sådan.

Instämmer!

Ingen normalt arbetande människa kan ju ha häst under såna förutsättningar!
Eller ska man först åka till stallet och mocka på lunchen och sen åka dit en gång till efter jobbet för att rida?

Jag vill mocka själv och hinner jag inte dit innan hästen kommer in så vad gör det? Det är ju bara att ta ut den och mocka. Jag förstår inte problemet :confused:

Jag vill mocka själv och hinner jag inte dit innan hästen kommer in så vad gör det? Det är ju bara att ta ut den och mocka. Jag förstår inte problemet :confused:

vad det gör är att det dammar när man mockar men om du inte ser det som ett problem med det så är det upp till dej.

Tycker att mockning när hästar är inne i stallet innte tillhör god hästvård.

(klart det finns undantag som boxvila med mer)

kram

vad det gör är att det dammar när man mockar men om du inte ser det som ett problem med det så är det upp till dej.

Tycker att mockning när hästar är inne i stallet innte tillhör god hästvård.

(klart det finns undantag som boxvila med mer)

kram

Asså i alla stall jag ståt i har det hänt att man mockar när hästarna står inne. Finns inte en möjlighet att varenda hästägare ska kunna mocka åt sin häst när den inte är inne. Har aldrig ståt i ett stall som haft problem med hosthästar för att det mockas när hästarna står inne :crazy: Vet inte var du har för dammigt strö eller dålig ventelation, men det har som sagt aldrig varit problem med dam och hosthästar i dom stallen där jag ståt.

Däremot försöekr jag undvika att strö med nytt spån när hästen står inne, det kan damma med lägger sig rätt fort.

Visst ska det sopas när alla hästar är insläppta egentligen, :D

Nej, det tycker inte jag.

Man ska inte sopa när hästarna är inne, pga att man rör upp en faslig massa damm. Sopar gör man när hästarna är ute, så hinner dammet lägga sig.

Jag har mina hästar inhyrda och mockning ingår, vilket jag tycker är underbart för då kan jag använda min tid till ridningen och ryktning istället (jobbar heltid).
Jag har sällan något att klaga på gällande mockningen men inser att man har olika krav och önskemål.

Nej mitt strö dammar inte (brukar köpa damsugit spån eller vad det nu heter men nu har jag fin halm) och mina två hästar hostar inte och har aldrig gjort det.

Jag soppar inte häller när det finns hästar inne på grund av att det dammar. Och detta är inte på grund av att det är dåligt strö, foder eller ventilation utan för att jag tycker det är en onödig risk.

om man inte kan mocka under den tiden hästarn inte är i stallet så finns det många sätt man kan lösa det på.

Vet också om hästar som inte klarar av att stå i stall det mockas och soppas när dom står inne men om det görs på dagen när dom är ute så märks det inte på dom utan andväns som vilken häst som hälst.

Kram

Nej mitt strö dammar inte (brukar köpa damsugit spån eller vad det nu heter men nu har jag fin halm) och mina två hästar hostar inte och har aldrig gjort det.

Jag sopar inte häller när det finns hästar inne på grund av att det dammar. Och detta är inte på grund av att det är dåligt strö, foder eller ventilation utan för att jag tycker det är en onödig risk.

om man inte kan mocka under den tiden hästarn inte är i stallet så finns det många sätt man kan lösa det på.

Vet också om hästar som inte klarar av att stå i stall det mockas och soppas när dom står inne men om det görs på dagen när dom är ute så märks det inte på dom utan andväns som vilken häst som hälst.

Kram

Ja det med att inte soppa i stallgången när hästarna står inne håller jag absolut med om, det tycker jag drar upp onödigt med damm, men jag har aldrig märkt att spån skulle göra det på samma sätt, om det nu inte är en box med enbart helt nytt spån.

Hade jag haft en hosthäst skulle jag nog inte utsätta den för mockning när den står inne men jag ahr aldrig varit med om att en häst börjat hosta för att man mockar när den står inne.
Jag brukar åka till stallet och mocka innan hästarna kommer in, men det är mer för att jag tycker det är bekvämt för mig. Lättare att mocka innan hästarna kommit in och snott runt i boxarna, men jag kan inte kräva att mina stallkompisar oxå ska ha tid till de. De flesta jobbar eller går i skolan på dagarna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt... 2
Svar
34
· Visningar
5 108
Senast: spinxx
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 754
Senast: Trolle
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 820
Senast: Lobelia
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
2 008
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31