Ska mockning ingå i stallhyra eller ej?

Sv: Ska mockning ingå i stallhyra eller ej?

I mitt stall har vi mockningsschema. Den som mockar tar alla boxar och insläpp och kvällsfodring av alla hästar.

Som hästägare skulle jag inte vilja ha det så.

Jag vill mocka själv. Helst vill jag också själv köpa in strö i och med att jag då har kontroll över hur mycket och vilken sorts strö min häst står på.

Den stallplats jag har har nu innefattar "allt" utom just mockning och att blanda till foder som var och en gör själv. Visst har vi en tjej som ofta kommer sent och då ställer vi ju in hennes häst i omockad box så får hon ta ut hästen sedan och mocka. Ett alternativ är ju att bestämma med hyresgästerna att mockning skall vara utförd senast klockan 19 till exempel. Då är det ju klart innan hästarna skall in om de som våra går in kring klockan 20.

Det jag tycker är nackdelen med att strö ingår är att man dels känner att man får begränsa sitt användande av strö i och med att "hur mycket som helst" givetvis inte är tänkt att ingå. Jag köper själv till extra ibland när jag vill fylla upp lite i min hästs bädd. Problemet är att min häst huvudsakligen står på halmbädd och stallägaren har fått fatt i halm som inte är så fin (det är lite brist på halm i vår region nu på vårkanten verkar det som) och jag funderar nu på att försöka finna och köpa ett par rundbalar egen halm för jag tycker att den är för dammig den vi har.

Hej!

Först: Jag förstår inte varför insläpp ska vänta tills nåogon behagat mocka sin box, hästarna bryr sej inte särskilt och jag hade inte , som stallägare, anpassat mej efter hyresgärsternas arbetsitder, mockningtider eller vad det nu kan vara.

För mej som hyresgäst är det skönt att få mocka själv, jag får bädden som jag vill, ser att pållan har det rent och fräscht och kan hålla koll på hennes "mående" (skiter och äter ok?). Det brukar också vara billigare att mocka själv.

Nackdelen (om man ska vara sån) är att det tar tid från att vara med pållan, och det kan vara tungt för kroppen om man har en skitgris.

För stallägaren är fördelarna bland annat att man kan hålla koll på åtgång av strö (om man inte har fri tillgång såklart, då spelar det ingen roll), man får stallet mockat som man själv vill ha det. Man får också en extra inkomstkälla (om man ta vettigt betalt dvs.)

Nackdelarna är att blir det många hästar blir det ansträngande och tidsödande och sliter på kroppen.

Där jag står kan man antingen köpa mockning alla vardagar för en viss summa eller mockning per gång för en annan mindre summa. Jätteskönt om man skulle bli akut sjuk eller så.

/ Lavinia, som gillar valmöjligheten

Sett från min synvinkel som hästägare så föredrar jag att mocka själv om jag har tid till det. Jag vill gärna ha koll på hur min häst mår, dvs hur den ser ut i magen, om den rört om i boxen eller om den ligger ner och sover mm. Det är mycket som man får reda på genom att mocka själv.

Dessutom så kan det väll rimmligen inte störa om någon skulle mocka senare? Vill man ta in hästarna innan alla mockat så går det väll bra, det är ju bara att mocka sen när hästen är inne.

Men jag vet att många gärna betalar för att få mockningen gjord och tycker du det är bättre så gör på det viset. Det är ju ditt stall antar jag så du gör ju som du tycker är bäst för er. :)

Tycker också att det är bra att mocka själv för att hålla koll !!

Sätta tider på senast intag, undantag, är någon sen (händer sällan) så får den äran att ta in hästarna annars gör jag som stallägare det.
Viktigt är att den som tar in kollar så alla har fixat allt (händer att någon glömt kraft/hö & då får man ordna det) & kolla så alla verkar Ok.
Och har någon inte kommit vid intag som vanligtvis inte är sen så mockar jag & fixar mat - då det kan hända att det blivit missförstånd mellan skötare eller så - händer ytterst sällan.

Absolut, att ha en möjlighet att betala för att få mockat när man är bortrest eller har mycket om sig & krings sig en period - men vanligtvis har ägarna "byteshandel" & hjälper varandra sådana gånger.

Jag har satt begränsad mängd strö som ingår olika beroende på årstid.
Baserad på erfarenhet - vet att hästar kan ha olika behov & tar det i beaktande.De försöker aningen mer då de helst inte vill köpa till.
Ger tips om de inte är van den sortens strö - vissa klarar det inte lika bra som andra & tar inte till sig tipsen - får man tyvärr stå ut med.

Vi har en ägare som hellre vill ha hästen ute - även ensam tills hon mockat.
Har då oftast valt en lämplig kompis som står kvar med henne.
Men ser det som en träning de få gångerna hon lämnas den ca halvtimman, då vi vet att hon klarar av det.

Vad besvärligt det måste vara att ha ett sådant kontrollbehov att man inte litar på att vännerna i stallet kan mocka tillräckligt bra!:eek:

I mitt stall är det ingen som ser mockning som någon större vetenskap direkt. Skiten ska ut, bädden ska vara kvar och ett tunt lager ny torv ska på - konstigare än så är det inte. När man har mockningsschema lär man sig känna igen dom olika hästarnas "normalbox" och skulle något vara annorlunda meddelas ägaren.

Man lär sig också känna igen dom olika hästarnas normalbeteende och skulle någon verka hängig eller annorlunda vid insläppet, meddelas också ägaren. Vi är alla hästmänniskor och genom att vara lite ödmjuk och ha ett ömsesidigt förtroende för varandra skapar man också en bra stämning i stallet. Här är det faktiskt aldrig något tjafs över huvud taget.

Eller jo... vi tar varje tillfälle vi får att slänga käft och dryga oss mot varandra, men det är alltid med glimten i ögat och ger oss många goa skratt.;):D

Tycker att det bror på, vad man har för stall hyra, vad man har hästen till, och vad det är för stall...:D

I mitt stall har vi mockningsschema. Den som mockar tar alla boxar och insläpp och kvällsfodring av alla hästar. Hur ofta man står på schemat beror på hur många hästar man har. Det blir ju lite mer jobb just den dagen men sen gör man precis vad man vill alla andra dagar och vill man inte åka till stallet så behöver man inte. Man får den friheten utan att behöva betala något extra. Alla är nöjda och glada! :)

Oj, är inte det väldigt jobbigt? Eller det tycker nog inte du eftersom du står där :p Men jag tänker mer att jag iafa inte skulle vilja ta hand om alla andras hästar. Visst insläpp och utsläpp och sånt har vi alltid hjälpts åt med i alla stall jag ståt i men den har ju oftast bara tagit ngr minuter. Men att mocka åt alla! Nej usch det skulle jag aldrig vilja göra. Så jobbigt och så lång tid tar det inte att jag skulle kunna mocka åt min egna häst varje dag utan att behöva dra ner på skötseln.

Till TS:
Alltså, egentligen ser jag ingen nackdel alls i att mockning ska ingå i hyran men att det beror på att stallägren inte "vill" att hyresgästerna ska mocka, då hade jag nog kännt mig lite småsur. Litar inte stallägaren på att jag kan mocka åt min egna häst? Sen får man väll bestämma en tid när alla hästar kommer in och då kommer dom in oavsett om det är mockat eller ej. Vill ägaren mocka sammtidigt så får man väl ställa sin häst i gången.
I mitt stall kommer de flesta in till stallet förrens på kvällen och mockar. Hästarn bryr sig nog inte ifall boxen är mockad eller ej när dom kommer in.
Att stallgången blir "nedskräppad" förstår jag inte riktigt, det är ju ett stall med hästar. Det blir skitigt ändå. Hästar som kommer ut och in, skiter i stallgången och dyl.
Däremot är det ju alltid bra att kunna ha valmöjlighet, att mockning kan gå att köpa till.

Ang. strö så finns det ju mängder med olika sätt man kan göra för att hyresgästerna ska ta ansvar för sitt eget strö.
I tidigare stall jag ståt i har var och en fått köpa sin eget antal balar strö, men man beställer tillsammans. I nuvarande stall ingår 4 spånbalar i månaden.
När det är slut lägger stallägaren ut nya balar på pallarna vi har och skriver upp vilka dom lagt ut till. Vid varje månadsslut får man betala extra för det spån man fått (om man inte vill ha extra spån stryker man sig bara på listan)

Senast ändrad:

Jag har min häst helinackorderad. De sköter allt alla dagar i veckan och verkligen helt perfekt. Boxen är alltid väldigt fräsch när jag kommer. Om jag kommer några timmar efter insläpp brukar jag mocka ut de högar som hon har hunnit släppa.
För mig är det en stor fördel att ha det så här. De dagar som jag inte rider behöver jag inte åka till stallet alls. Skönt att ha hellediga dagar när man hinner göra annat också.:)

Vad besvärligt det måste vara att ha ett sådant kontrollbehov att man inte litar på att vännerna i stallet kan mocka tillräckligt bra!:eek:

Detta citat från mig själv - som du tolkar som kontrollbehov ???!!!
Betyder - Min egen box inte de andras........
för att hålla koll på min egen häst´s beteende !!!!!

Tycker också att det är bra att mocka själv för att hålla koll !!
Trodde du allas boxar eller??? Skrev att jag mockar sällan åt andra då de byter sinnsemellan i första hand - Men ger gärna tips om de ej är van vid strö´t ex. ny hyresgäst eller när vi bytt från ett strö till ett annat

I mitt stall är det ingen som ser mockning som någon större vetenskap direkt. Skiten ska ut, bädden ska vara kvar och ett tunt lager ny torv ska på - konstigare än så är det inte. När man har mockningsschema lär man sig känna igen dom olika hästarnas "normalbox" och skulle något vara annorlunda meddelas ägaren.
Vissa sätter tyvärr i system att ta onödigt mycket om det ingår, därav begränsad mängd som ingår (de kan köpa extra om behovet uppstår vid ex. boxvila el. liknande. Vet exakt hur hästarna har det i boxarna!
I övrigt är vi rätt "överens":)

Man lär sig också känna igen dom olika hästarnas normalbeteende och skulle någon verka hängig eller annorlunda vid insläppet, meddelas också ägaren. Vi är alla hästmänniskor och genom att vara lite ödmjuk och ha ett ömsesidigt förtroende för varandra skapar man också en bra stämning i stallet. Här är det faktiskt aldrig något tjafs över huvud taget.

Eller jo... vi tar varje tillfälle vi får att slänga käft och dryga oss mot varandra, men det är alltid med glimten i ögat och ger oss många goa skratt.;):D

Tio tecken

jag hade gärna sluppit mocka men jag förstår att ingen annan vill göra skitjobbet gratis.
Min häst kommer alltid in i en skitig box, jag kommer ut efter insläpp. Hon mår inte det minsta dåligt.

Nej jag trodde inte alls allas boxar. Min kommentar handlade om att det för mig är konstigt att så många i tråden känner att dom inte vill att någon annan ska mocka deras box. Och detta följde jag upp med att i mitt stall litar vi på att dom andra gör jobbet lika bra som man själv.

Nu har jag i och för sig bara ett stall för sju hästar och har enbart tagit in inackorderingar som jag litar på och har samma tankesätt och inställning till häst som jag, vilket givetvis underlättar.;)

KL

Alla verkar ha delade åsikter i ämnet men jag förstår att det beror på området också.

Storstadsstall kanske har det som vanlig service att mockningen ingår, men där är stallhyrorna oftast mycket högre.
Privatstall på landet sköter väl ofta mindre sådan service och då är det naturligtvis billigare för hästägaren.

Att vilja ha mockning inkluderad i hyra har i mina ögon inget att göra med att man inte litar på sina hyresgäster, utan att man försöker hålla n hög standard i stallmiljön, dvs ammoniakfri luft så gott det går, ekonomisk användningav resurserna och så bra som möjligt för hästen.

Fortfarande skulle jag helst vilja mocka själv till egen häst men får man hjälp ibland så tackar väl ingen nej...

Det där med att bara ha hyresgäster med samma hästsyn och inställning är då inte det lättaste, har du 7 olika inhysningar eller samma ägare på vissa?

Även i mindre stall jag har varit har det varit tjafs om smågrejer i hanteringen mm, inga hästägare är perfekta men inga vill hellre inse detta :D

Man har verkligen tr om man hamnar i ett gäng med likasinnade eller med ödmjuka förståndiga hästägare.
Frågan är bara hur man gör när man är beroende av vissa hyresgästerna för att få stallekonomin att gå runt, och dessa inte sköter sig som önskat trots regler och möten? Vissa kanske gör så gott dem kan men fattar inte bättre helt enkelt?

Håller med i det du säger !!!!!......stått på många ställen genom åren....pga flytt i övrigt...varav att alla egentligen hade både för & nackdelar & alltid en eller flera som man inte kom överens med....trots att jag personligen är en av "alldeles för snälla sorten" som inte tror ont om andra & med den livserfarenheten så är det verkligen en fullträff om man hittar ett helt & fullt harmoniskt stall där alla samarbetar.

Har nu egen gård....& försöker skapa en "perfekt" gård efter våra förutsättningar.....baserat på mina erfarenheter & andras tips & råd.
Men det blir kompromisser pga olika "problem" som löses efter han på så bra sätt vi kan....ändå är hyresgästerna aldrig helt nöjda....tråkigt men sant!

Senast ändrad av en moderator:

I mitt stall har vi mockningsschema. Den som mockar tar alla boxar och insläpp och kvällsfodring av alla hästar. Hur ofta man står på schemat beror på hur många hästar man har. Det blir ju lite mer jobb just den dagen men sen gör man precis vad man vill alla andra dagar och vill man inte åka till stallet så behöver man inte. Man får den friheten utan att behöva betala något extra. Alla är nöjda och glada! :)

Så har vi det i "mitt" stall också, förutom att vi inte kvällsfodrar, det gör stallägaren. Funkar hur bra som helst!!!:) I stallet finns det plats för 9 hästar, den här vintern har vi bara varit 6. Att sköta stallet sin dag (mocka, göra mat, ta in) tar lite drygt två timmar, så värt det! Jag är ute nästan varje dag, men det är väldigt skönt och tryggt att veta att jag gör som jag vill/kan de andra dagarna.

Jag mockar helst själv, skulle mockning ingå så skulle det verkligen förutsätta att mockningen görs på det sätt jag önskar och att "rätt" mängd strö ingår.

Jag förstår (som flera andra i tråden) inte vad problemet är att ställa in en häst i omockad box. På flera stall där jag stått har tiderna verkligen varierat, allt ifrån de som är där mkt tidigt på morgonen till de som kommer kring 21 på kvällen.

Sedan förstår jag heller inte hysterin i väldigt tidiga insläpp. Jag själv skulle bli glad över all ytterligare hagtid min häst kan få (förutsatt att den har tillgång till grovfoder) om jag hade min häst installad.
Det blir dessutom mindre skit i boxarna= mindre ströåtgång.

Det vi gjorde med de som kom väldigt sent var att de antingen fick acceptera att kvällsgivan hade getts eller att de gav kvällsgivan.

Det är klart att man vill ha pållarna ute så länge som möjlligt, men säg att du har insläpp en kväll och är där för att ta in vid 19.30, har en väntande sambo hemma och ni har planerat något ihop. Och så har hästägare X inte mockat än (eller inte kommit till stallet ens) och är en sådan som vägrar ha hästen i boxen innan h*n mockat. Ja det finns sådana! (jag är inte en sådan, för att slippa bli påhoppad igen).

Jag som ska släppa in är mycket obekväm med att åka ifrån stallet utan att ha tagit in alla hästar när det är mörkt och veta att alla mår bra. Men jag har ingen lust att stå och mocka X box (som är en av dem skitiga varianterna om man har otur) för att kunna ta in och ge kvällsfodret.

TAr man in X häst ändå blir det ett jädrans liv.

Sådant har hänt, inte påhittat, även om situationen inte är aktuell just nu.

Men då vore det hemskt smidigt om en och samma person gjorde iordning alla boxar. Egentligen.

Men allt har för- och nackdelar och det är dessa jag försöker samla ihop.

Även intressant fråga, när mockningen ingår (valfritt eller ej), vad betalar ni som hyresgäst för det?

Det är klart att man vill ha pållarna ute så länge som möjlligt, men säg att du har insläpp en kväll och är där för att ta in vid 19.30, har en väntande sambo hemma och ni har planerat något ihop. Och så har hästägare X inte mockat än (eller inte kommit till stallet ens) och är en sådan som vägrar ha hästen i boxen innan h*n mockat. Ja det finns sådana! (jag är inte en sådan, för att slippa bli påhoppad igen).

nej det händer inte, och existerar inte, om stallägaren har förmåga att sätta regler och kan driva stallet som en stallägare (läs chef) ska!

det där fattar jag inte alls...

vad är bättre för hästen för att en mockar?
alla som mockar i mitt stall kan mocka, det märks ingen skillnad beroende på vem som gör det.

Står i ett stall där man mockar själv, tycker det är bra för jag har en liten bädd hos mina som inte dom andra har och skulle någon hålla på och mocka ut den varje dag så blir det ingen bädd längre.

Men skall någon åka bort så hjälps vi åt i stallet, vi byter med varandra och det är givetvis inga problem. Skall hästarna in kl. 14,00 så spelar det ingen roll om jag har mockat eller ej hästarna skall in och dom har sina matrutiner, så enkelt är det.

Sedan så tror jag att hästarna klarar sig dom få timmarna utan mockat från det att dom kommer in till det ägaren är i stallet.

Liknande trådar

Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt... 2
Svar
34
· Visningar
5 108
Senast: spinxx
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 754
Senast: Trolle
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 820
Senast: Lobelia
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
2 008
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31