Ska mockning ingå i stallhyra eller ej?

Indiv

Trådstartare
Vad är fördelen med att mockningen ingår i stallhyran, vad är nackdelen?
Både för stallägaren och hästägaren?

Exempel: Jag som stallägare skulle bli knäpp av att alla mockar när de känner för det och pga blir insläpp försenat mm för att man måste vänta på den sista som inte mockat.
Jag skulle tycka att det vore skönt att den som sköter stallet även mockar för smidighetens skull, allt blir mockad samtdigt, stallgången är ren efteråt och skräpas inte ner på nytt av mockandet, ingen häst behöver komma in i en skitig box.

MEN samtidigt kanske man "skämmer" bort vissa hästägre. Sådana som knappt vet hur man mockar och bara har häst för statusens skull. De tycker jag gott ska mocka själva så de vet hur det är att ta hand om sin häst.

Så vad tycker ni?
Ffa, ska det vara en valmöjlighet att mockning ingår i hyran eller ska man ha antingen eller? Stallet i fråga har 10 lektionshästar som en och samma mockar åt, och 3-5 inackorderingar med olika ägare.

Sv: Ska mockning ingå i stallhyra eller ej?

Vad är fördelen med att mockningen ingår i stallhyran, vad är nackdelen?
Både för stallägaren och hästägaren?

Exempel: Jag som stallägare skulle bli knäpp av att alla mockar när de känner för det och pga blir insläpp försenat mm för att man måste vänta på den sista som inte mockat.
Jag skulle tycka att det vore skönt att den som sköter stallet även mockar för smidighetens skull, allt blir mockad samtdigt, stallgången är ren efteråt och skräpas inte ner på nytt av mockandet, ingen häst behöver komma in i en skitig box.

MEN samtidigt kanske man "skämmer" bort vissa hästägre. Sådana som knappt vet hur man mockar och bara har häst för statusens skull. De tycker jag gott ska mocka själva så de vet hur det är att ta hand om sin häst.

Så vad tycker ni?
Ffa, ska det vara en valmöjlighet att mockning ingår i hyran eller ska man ha antingen eller? Stallet i fråga har 10 lektionshästar som en och samma mockar åt, och 3-5 inackorderingar med olika ägare.

som hästägare ser jag ingen bonus med att få mockat åt mig, om jag inte valt att ha hästen helinackorderad pga att jag själv inte är där x antal dagar i veckan. Jag vill mocka själv. Om inte annat så det blir ordentligt gjort :angel:

Det handlar väl inte om att skämma bort hästägare om du väljer att mockning ska ingå hos dig? :confused: Du tar väl betalt för detta?!

Varför skulle det vara ett problem med försenade insläpp? Om man inte mockat vid insläpp får man vänta tills hästen kommit in och sen ta ut den på gången. Förstår inte problemet.

du verkar väldigt misstänksam mot inackorderingars hästhållning : ) 3-5 inackorderingar är väldigt lite dessutom, ser inte ngt problem alls?

Om 10 lektionshästar ska komma in på bestämd tid i en rensopad gång lär den ändå inte vara ren efter insläpp så vad spelar det då för roll om de inhyrda mockar senare och vad är det du måste vänta med?
Själv har jag erfarenhet av båda världar;
Stall 1: Boxen låg lite dumt till att mocka när de andra skulle rida ut eller sela på, i övrigt var det inga problem. Förutom att vi då stod på spån som tog mig evigheter, mockpedant som jag är. :o
Stall 2: Mockning ingick (torvbädd) men hua som där såg ut vissa dagar :eek: Där fanns heller inga möjligheter att binda upp i stallgången för efterarbete :(
Stall 3: Mindre stall med torvbädd, där var och en sköter sitt men hjälps åt när vi kan. Är man sen eller haft en jobbig dag är det guld att komma till en nymockad box! :love:

Om du inte gjort upp från början hur du vill ha det i ditt stall när det gäller den biten får du väl hålla ett stallmöte med alla inblandade. Antingen eller är väl en valmöjlighet i sig..? ;)
/C

Förstår vad du menar. Ur hästägaresynvinkel så vill jag mocka själv. Helt klart. För visst blir allting bäst när man gör det på egen hand? :P

Men sedan delar man ett stall med 11åringar som inte har särskilt bra koll på hur man mockr rent och utan att slänga massa nytt spån, så det blir både dyrt och skitigt i stallet, dvs luktar ammoniak osv. Och den som ska släppa in får ibland inte ta in en viss häst för att det inte är mockat än, för då blir hästägaren alldeles till sig. Samtidigt tycker man synd om att en häst ska behöva stå kvar själv ute och bli orolig.

Ur stallägarsynvinkel så är det ju skönt med fasta rutiner, äg att allt är färdigmockad vid 14.00, då blir det mindre spring, mer tid för hästarna, det blir garanterad renare i boxarna än om småtjejerna mockar själva (vissa av dem).

Men så vill man ju att tjejerna lär sig att mocka noga själva.

Jag har ju sett situationen från båda sidor och förstår för- och nackdelar, men jag vill ha fler förslag på vad som är positivt och vad som är negativt.

Jag vet att det är ett litet inackorderingsstall. :angel:

Visst ska det sopas när alla hästar är insläppta egentligen, men det går att släppa in dem utan att skräpa enr särskilt mycket, och jag föredrar att soppa rent innan hästarna kommer in för att minska påfrestningen med dammbildning.

Jag står varken som stallägare nu eller som hästägare, jag vill enbart ha neutrala tipps vad ni skulle gjort.

Exempelvis kan man även nämna såhär, har hästägarna valet att få mockat eller ej mot betalning) så kommer de att snåla sig ur detta, dvs hellre mocka själva, men då blir det mockat slarvigt, några av hästägarna inser inte när boxen är ren och när den inte är det.

Visst finns det stallmöten och regler, jag försöker bara att få fram idéer som undviker att det blir bökigt i onödan. :D

En fördel att som stallägare sköta all mockning är att man får full kontroll över åtgången av strö, vilket jag vet kan diskuteras ibland.
En nackdel kan å andra sidan vara att hästägaren och hyresvärden inte har samma åsikter om vad som är en bra bädd, vad som är tillräckligt rent osv.

Vad spelar det för roll om en box är omockad när hästen kommer in förresten? Det är väl bara att ställa in hästen i den smutsiga boxen och så får ägaren ta ut den på gången och mocka senare. Och sopningen som blir vid den mockningen tar väl självklart ägaren hand om isf? Eller?:crazy:

Själv jobbar jag så att jag inte är i stallet före 20.00, ska min häst då springa ensam kvar ute i hagen bara för att hennes box är omockad? Det verkar ju -ursäkta uttrycket- helt befängt! :o

Är det ett problem för dig som stallägare att det inte är mockat till insläpp så går det ju naturligtvis att låta bli att hyra ut till personer som inte kan vara i stallet i tid.
Själv är jag mycket noga med att kolla av så att mina sena tider är OK med hyresvärden innan jag bestämmer mig för att hyra i ett visst stall, och är det inte OK så får jag ju såklart leta vidare. :)

Sett från min synvinkel som hästägare så föredrar jag att mocka själv om jag har tid till det. Jag vill gärna ha koll på hur min häst mår, dvs hur den ser ut i magen, om den rört om i boxen eller om den ligger ner och sover mm. Det är mycket som man får reda på genom att mocka själv.

Dessutom så kan det väll rimmligen inte störa om någon skulle mocka senare? Vill man ta in hästarna innan alla mockat så går det väll bra, det är ju bara att mocka sen när hästen är inne.

Men jag vet att många gärna betalar för att få mockningen gjord och tycker du det är bättre så gör på det viset. Det är ju ditt stall antar jag så du gör ju som du tycker är bäst för er. :)

Men sedan delar man ett stall med 11åringar som inte har särskilt bra koll på hur man mockr rent och utan att slänga massa nytt spån

Men gäller det 11-åringar är väl föräldrarna med och kollar så att det blir rätt gjort?

Ifall av 11åringarna så är det inga hästkunniga föräldrar med, och jag är inte stallägare i denna fråga, annars hade jag diskuterat noga i samband med hyreskontrakt, om hur saker ska skötas mm.

I fall med att en häst inte får stå i den omockade boxen är det så att hästägaren själv inte vill att hästen blir insläppt innan det är mockat, för att h*n då tycker att det blir svårare att mocka då hästen rör runt mera.. :confused:
Som sag, jag är varken häst- eller stallägare i denna situation. Jag vill veta vad ni hade gjort åt stallrutinen, och jag förstår att de flesta vill mocka själva (jag är också en sådan person).

Så majoriteten skulle låta alla mocka själva, men släppa in hästarna vid en viss tidpunkt och sen låta dem mocka efteråt?

Senast ändrad:

Förstår vad du menar. Ur hästägaresynvinkel så vill jag mocka själv. Helt klart. För visst blir allting bäst när man gör det på egen hand? :P

Men sedan delar man ett stall med 11åringar som inte har särskilt bra koll på hur man mockr rent och utan att slänga massa nytt spån, så det blir både dyrt och skitigt i stallet, dvs luktar ammoniak osv. Och den som ska släppa in får ibland inte ta in en viss häst för att det inte är mockat än, för då blir hästägaren alldeles till sig. Samtidigt tycker man synd om att en häst ska behöva stå kvar själv ute och bli orolig.

det var det konstigaste jag hört, vart har du stått där de haft såna regler? :confused: Det finns ju knappt ngt folk som är lediga hela dagarna och hinner mocka åt sina hästar innan insläpp på eftermiddan, det normala ärju att hästarna kommer in och sen mockar man när man kommer ut efter jobbet? :confused: varför i hela friden skulle hästar lämnas kvar ute i hagarna för att det inte är mockat?
det är ju dessutom upp till DIG som stallägare att bestämma reglerna. Om reglerna är ALLA hästar går in kl xx, så finns det ju inget problem eller hur? :confused:

återigen, jag ä INTE stallägare.
Och de flesta privathästarna är foderhästar av yngre tjejer, som slutar skolan tidigare, eller som har dem som sommarhäst dvs är lediga hela dagen och kan komma när de känner för det.

Och återigen, det är inte stallägaren som kräver att hästen ska vara kvar ute, det är hästägaren.

Stallet i fråga finns, men jag är inte där själv längre, frågan är mer hypotetisk från gamla erfarenheter.
Så struntsamma att någon inte mockar noga osv, ni vill mocka själva?
Då har jag fått svar på min fråga.

I fall med att en häst inte får stå i den omockade boxen är det så att hästägaren själv inte vill att hästen blir insläppt innan det är mockat, för att h*n då tycker att det blir svårare att mocka då hästen rör runt mera..

OK, det argumentet köper jag. ;)
MEN då får ju den hästägaren också acceptera att hästen lämnas kvar ute ensam, och därmed också acceptera de risker det medför. Vissa hästar tar det ju bra, medan vissa blir hysteriska av att bli lämnade.
Personligen tycker jag helt klart att värdet i att hästen inte blir lämnad ensam ute gott och väl väger upp den besvärligare mockningen.

Att förvänta sig att ALLA ska gå in efter att man själv mockat är orimligt, då får man väl se till att mocka "i tid" också.

tack! någon som förstod situationen. :D

Ja, alltså är det vitkigt med fasta regler/ rutiner, ett visst klockslag för insläpp och sedan får det andra skötas därefter.
Så det viktigaste är återigen en bra kommunikation. Stallmöten mm.
Låter bra!

Jag tycker hästägarna ska mocka åt sina hästar. Däremot mockar jag förstås om någon har fått förhinder av någon orsak.
Jag tycker inte att boxen nödvändigtvis måste vara mockad när jag tar in hästarna. Då får ägaren ställa hästen på stallgången under mockningen bara.
Nu händer inte det ofta här eftersom jag tar in hästarna så sent, men om det är riktigt skitväder kan de komma in tidigare och då kanske inte ägarna varit här när hästarna kommer in. Men jag ser inget problem i att de mockar senare i så fall.
Om stallägaren tycker att det är ok att mocka alla boxarna och hästägarna är beredda att betala den extrakostnaden (och vill ha mockat) är det ju helt ok att mockning ingår.

Som hästägare skulle jag vara jätteglad om jag slapp mocka eftersom jag har världens största skitgris men då vill jag att den som mockar har samma nivå på noggrannhet som jag. Däremot tycker jag inte att det är värt så mycket att jag regelbundet skulle betala extra för det.

Fördelen med att mocka själv är att jag får se om boxen ser ut som den brukar eller om det hänt något.

tack för svaren. Då har jag fått en bättre uppfattning om hur ni skulle välja.

Där jag står inhyrd ingår obegränsat med halm i stallhyran...

Jag lovar at vi har världens torraste dyngstack, den verkar bara innehålla torr halm.

Har sett när de flesta mockar...o jösses...vilket slöseri (det är vuxna o alltså inga 11-åringar).

Likadant med hö, löshö. Kliv o klafs...inte böja sig ner när det är 1 dm kvar från golvet inte, närå, då kliver/står mina stallkamrater med raka knän o packar. Vilket betyder att höt på botten blir söndertrampat o jättebösigt..

Är ganska säker på att det skulle se annorlunda ut om dom fick betala kilopris..

Och ja!! Jag är bättre än dom på mockning (inte alla, men 7 av 10) och nej, vi är inte osams i stallet.:):) Jag säger inget men tycker det är ganska respektlöst..:crazy:

Svar på frågan. Om jag hade eget stall o riskerade att få såna hyresgäster skulle mockning ingå.

Melitta

I mitt stall har vi mockningsschema. Den som mockar tar alla boxar och insläpp och kvällsfodring av alla hästar. Hur ofta man står på schemat beror på hur många hästar man har. Det blir ju lite mer jobb just den dagen men sen gör man precis vad man vill alla andra dagar och vill man inte åka till stallet så behöver man inte. Man får den friheten utan att behöva betala något extra. Alla är nöjda och glada! :)

Liknande trådar

Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt... 2
Svar
34
· Visningar
5 108
Senast: spinxx
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 754
Senast: Trolle
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 820
Senast: Lobelia
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
2 008
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31