Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har sex småponnyer framskodda. ( verksamhet). Trots det går de gärna i dikeskanterna där det är mjukare. När jag ser mig omkring på andra ställen med småhästar så är de flesta barfota och klarar det galant. Varför är mina så känsliga? Nu i vinter har jag testat att ta av skorna då de är helt lediga. Det fungerar bra i hagen, då det är väldigt mjukt och lerigt ( Men när jag sätter igång igen hade det varit skönt att kunna slippa skor på alla. Alternativt får jag helsko dem allihopa. Därför undrar jag om barfotaverkare verkar annorlunda eller om många bara säger att deras hästar inte alls behöver skor.
Ja, allt är värt att testa....har varit lite rädd att sko bak för skaderisken. Har ett par dominanta hästar som ryker ihop då och då ;(Alla hästar är ju olika, så bara för att det finns andra småponnyer som kan gå barfota betyder det inte att alla kan det.
Tyvärr tror jag det finns de som inte kan tillräckligt för att se och förstå om deras hästar är ömfotade. Du märker ju t.ex. att dina vill gå i dikeskanterna, det kanske inte är något alla reagerar på.
Jag skulle nog ha dem skodda om jag var du
Det fungerar bra i hagen, då det är väldigt mjukt och lerigt (
Nej, det är sommartid de är ömma......Går hästarna och är blöta om fötterna hela tiden (lerigt och mjukt) blir ju hornet porösare och hästen riskerar att bli mer ömfotad.
Nej, det är sommartid de är ömma......
Alla hovslagare jag haft skrapar och skrapar allt löst i sulan. Det blir stora vita högar efteråt. Mina barfotahästar är väldigt ömfotade och borde man inte låta bli sulan helt och hållet ?? När jag frågar säger hovslagaren att han bara tar bort det "gamla".
Det är skillnad på att skära i sulan och att skrapa bort det som är löst.Alla hovslagare jag haft skrapar och skrapar allt löst i sulan. Det blir stora vita högar efteråt. Mina barfotahästar är väldigt ömfotade och borde man inte låta bli sulan helt och hållet ?? När jag frågar säger hovslagaren att han bara tar bort det "gamla".
Då är ju frågan vad den hovslagaren gjorde för något annorlunda för att din lätt kunde gå barfota....Det är skillnad på att skära i sulan och att skrapa bort det som är löst.
Att skrapa bort det som är så löst att man kan ta det med en hovkrats lär inte göra någon skillnad för en öm barfotahäst. Om man skär i sulan däremot så är det ju väldigt onödigt om hästen redan är öm.
Jag har haft barfotahästar i många år och det är lite olika hur bra de klarar det, oavsett som hovarna ser ut att kunna klara det. Ibland undrar jag om en del ffa är känsliga för tryck av stenar osv på strålen. Den kan ju också vara olika hård.
Det låter nog som att dina hästar kanske inte klarar barfota. Om du har en annan bra hovis att testa med så kan du ju göra det. Jag har haft olika hovisar som varit olika bra på att sköta barfotahovar, samma häst blev öm av den ena hovisen och kunde lätt gå barfota när den andra skötte hovarna.
Ja, allt är värt att testa....har varit lite rädd att sko bak för skaderisken. Har ett par dominanta hästar som ryker ihop då och då ;(
Det var nog för ögat en ganska liten skillnad, men jag tror han tog ner hovväggen mer och att han möjligen skar en del i sulan, ffa i tån. Är möjligt att han skar strålen mer också.Då är ju frågan vad den hovslagaren gjorde för något annorlunda för att din lätt kunde gå barfota....
Har sex småponnyer framskodda. ( verksamhet). Trots det går de gärna i dikeskanterna där det är mjukare. När jag ser mig omkring på andra ställen med småhästar så är de flesta barfota och klarar det galant. Varför är mina så känsliga? Nu i vinter har jag testat att ta av skorna då de är helt lediga. Det fungerar bra i hagen, då det är väldigt mjukt och lerigt ( Men när jag sätter igång igen hade det varit skönt att kunna slippa skor på alla. Alternativt får jag helsko dem allihopa. Därför undrar jag om barfotaverkare verkar annorlunda eller om många bara säger att deras hästar inte alls behöver skor.
En del strasserinspirerade barfotaverkare jag sett har karvat en hel del i sulan. Det kan resultera i ömfotade hästar. Men jag tycker inte det verkar vara det din hovis gör. Att hålla hästar barfota kan ibland bli lite prestige och jag vet flera barfotahästar som levt ett bedrövligt ömfotat liv trots att deras ägare hävdat att barfota varit bäst för dem. Om jag var som du skulle jag sko alternativt ha boots bak.Har sex småponnyer framskodda. ( verksamhet). Trots det går de gärna i dikeskanterna där det är mjukare. När jag ser mig omkring på andra ställen med småhästar så är de flesta barfota och klarar det galant. Varför är mina så känsliga? Nu i vinter har jag testat att ta av skorna då de är helt lediga. Det fungerar bra i hagen, då det är väldigt mjukt och lerigt ( Men när jag sätter igång igen hade det varit skönt att kunna slippa skor på alla. Alternativt får jag helsko dem allihopa. Därför undrar jag om barfotaverkare verkar annorlunda eller om många bara säger att deras hästar inte alls behöver skor.
Så skönt att höra.... Då är jag inte fjantig som tycker de ska skos. Min hovslagare säger att de har så hårda hovar och klämmer dem med visitertång och säger att de inte ömmar.@Glimris om dina hästar inte vill gå på hård mark utan i gräskanten så är de ömma i fötterna . Just sommartid /hårt i backen är det ju ytterligare tydligt om de gör så . Punkt .
Alla hovslagare jag haft skrapar och skrapar allt löst i sulan. Det blir stora vita högar efteråt. Mina barfotahästar är väldigt ömfotade och borde man inte låta bli sulan helt och hållet ?? När jag frågar säger hovslagaren att han bara tar bort det "gamla".