Ska man rida in från början?

U

unspection

Denna tråd handlar om en lite äldre häst.
När man sitter på hästen så vägrar den att gå frammåt,även med ledare.
När man sedan får den att gå något steg så skakar den om munnen.
Sen så går det inte att styra höger,vänster eller göra halt.För om man gör halt så drar den frammåt istället..
Ska man rida in från början eller vad ska man göra?

P.s det är inte min häst :P

Sv: Ska man rida in från början?

Vad är det för häst och hur gammal är den?
Vad har den gjort innan?

korsningsponny,
okänd ålder men troligtvis gammal (ca 18-20år)

Förra ägaren hade ridit på den, mer vet man inte

Nja, du behöver ju inte rida in den igen??? Däremot låter det som om den behöver tillridning och utbildning. Mitt råd är att om du vill rida den här ponnyn så bör du ta hjälp av nån kunnig.

Om den vägrar gå ens med ledare och skakar om munnen så låter det som om hästen har ont ju :crazy:

Jag hålelr nog med dig.
Rent spontant ska ni nog gå igenom hästen och om den inte har ont träna med att gå med den så den får fötroende från marken först.

Okej :)
hästen går knappt att leda (utan ryttare) då vill den bara springa iväg fören :(

Tycker ni man ska testa med longering & tömkörning också?

Tycker man ska testa att kolla upp hästen först. Som sagt, den verkar inte frisk.

Okej, men då tror jag nog att den har blivit riden ordentligt innan. Jag tror som de flesta andra att det är något fel på den iom att h*n beter sig som h*n gör.

Jag skulle beställt tid på klinik direkt för en ordentlig koll!

Nu har vi bytt bett på hästen till ett tjockare,och nu är det skillnad på den!Nu är den så pigg när man rider att den vill trava hela tiden! :D

Va roligt! kanske helt enkelt var så enkelt att den inte trivde smed bettet då? :D
får hoppas på det! ha kul med hästen! :)

Nu rider vi inte längre med bett,utan vi rider med grimma :) och det fungerar jättebra,hon är pigg och frammåt.Jag har tillomed travat lite med henne nu.
Hon är mycket mer frammåt när man inte rider med bett eller träns ;)
Vi ska leta reda på ett hackamore.

köp en sidepull eller ett bettlöst träns ist för ett hackamore snälla söta goa rara du!!!

Testa sidepull innan, en i råhud. En hackamore är varken snällt eller lätt att rida i och kan om det är felaktigt anpassat och använt knäcka hästens nosrygg!

..samt; snälla, ta ut en hästtandläkare till pållen vettja... låter som om det kunde vara en god idé att kolla bissingarna på den där lilla ponnyn.

Hej
Jaha okej,jag trodde att hack var snällt mot hästen ;)
Tänderna på hästen är kollade och fixade (gjordes i februari)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka