Ska man må såhär? Gravid i v. 34

S

Stippen

Jag väljer att vara anonym, hoppas att någon vill svara ändå..

Jag har under den senaste veckan börjat må så illa, precis som i början av grav. Har fått fått en väldig huvudvärk,som kommer och går, men det trycker i hela ansiktet, känns som jag har bomull bakom ögonen. Är så otroligt trött och känner mig liksom bara konstig. Är inte förkyld eller liknande.

Har också börjat få så ont i magen, det sitter högt uppl, liksom suger som att jag är panikhungrig.

Träffade bm i början av veckan, mitt bt hade då gått upp till 125/75 (innan grav så låg mitt bt på 90/50, ibland lägre)
kollade bt idag igen, då låg det på 120/80.
Hade lite äggvita i urinen.

min Bm tyckte inte att det var någon fara med mig.


Kanske ska tilläga att jag gått upp 7 kg sen sista vägningen hos bm. har inte frossat i mat, inte ens över jul. Måste ha lagt på mig massa vätska, för händer och fötter ser ut som prinskorvar.

Mår man såhär? Är det normalt, eller är jag bara nojig i onödan?
 
Sv: Ska man må såhär? Gravid i v. 34

Jag tycker ju att din BM borde ha bett dig återkomma dagen efter eller 2 dagar senare igen för att mäta äggvitan och blodtrycket!
Vid en ev. preeklampsi kan det vända fort så jag tycker att det verkar lite oansvarigt av dom!

Det är säkert ingen fara med dig alls men om inte annat för att göra dig lugn!

Jag var f.ö med om samma sak när jag väntade min andra.
Med den första var jag inlagd ett par ggr för bla högt blodtryck och för äggviteämnen i urinen.
Dessutom hade han dålig tillväxt.

I slutet av graviditeten -med 2an- kände jag igen symptomen.
Gick till min BM som sa precis som din.
Lite förhöjt blodtryck och spår av äggvita i urinen men inget farligt!

Då jag hade gått hos BM i Varberg med min första (bodde där då) och då jag skulle snittas i Varberg igen så åkte jag dit ner senare på e.m

Dom lägger in mig direkt för exakt samma symptom och värden!

Kanske är dom extra och onödigt försiktiga, jag vet inte men dom ville ha en på övervak några dagar för att se så att värderna inte stiger!

Som sagt, jag tror inte det är någon anledning till oro för dig men jag tycker du ska ringa dit i morgon för att få ta nya prover och nytt blodtryck!

Att man samlar på sig vatten är helt normalt och behöver inte tyda på någonting!
Dessutom hade jag ögonflimmer och en fruktansvärd huvudvärk när mina värden var på väg upp!
 
Sv: Ska man må såhär? Gravid i v. 34

Hej!
Tack för ditt svar,
det är säkert ingen fara, precis som du säger.

Men jag tycker det är lite nonchalant av henne att inte ta min oro på allvar, eller att inte be mig komma tillbaka. Nu ska jag inte dit förrän om två veckor.
 
Sv: Ska man må såhär? Gravid i v. 34

Ditt blodtryck ligger helt normalt. Det du hade innan va på tok förlågt. Är det så lågt igen efter graviditeten så ska du deffinitivt kolla upp det.
 
Sv: Ska man må såhär? Gravid i v. 34

Fast jag som alltid legat runt 90/50 och 90/45 har bara fått höra av alla läkare att jag har bra blodtryck och att lågt blodtryck inte är någon fara. Att man kan bli lite snurrig om man reser sig för fort osv, men att det inte alls är farligt. :confused:
 
Sv: Ska man må såhär? Gravid i v. 34

Pluggar just nu. Och man bör inte ha under 95/60 och inte över åldern+100/80-90. Det är vad vi lärt oss iaf. Det var därför jag reagerade. Men det kanske är "normalt"
 
Sv: Ska man må såhär? Gravid i v. 34

Tycker du ska kontakta din barnmorska (eller en annan?) om du fortsätter känna dig dålig imorgon! Be att få komma på tätare kontroller ett tag framåt... Inte värt att chansa då man kan bli mkt dålig fort...
 
Sv: Ska man må såhär? Gravid i v. 34

det där låter exakt som min magkatarr brukar bete sig.


Tänkte precis säga det, och sådanna symptom är vanliga under graviditeten då det blir ett tryck underifrån.

Bikarbonat kan hjälpa, annars finns det speciella medeciner på apoteket.
 
Sv: Ska man må såhär? Gravid i v. 34

Fast jag som alltid legat runt 90/50 och 90/45 har bara fått höra av alla läkare att jag har bra blodtryck och att lågt blodtryck inte är någon fara. Att man kan bli lite snurrig om man reser sig för fort osv, men att det inte alls är farligt. :confused:

Nu kommer inte jag ihåg vad jag låg på, men min BM frågade mig om jag verkligen lever när hon tog mitt blodtryck. Har otroligt lågt blodtryck och kunde under graviditeten känna av det som yrsel och svimmade vid ett par tillfällen.

Blir det ett problem blev jag rekomenderad att äta lite salt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp