Ska man låta henne få "sutta"???

Varmblod90

Trådstartare
Hej
Vi har en 5 månaders katt hona som vi fick hem egentligen tok för tidigt, hon var bara 8 veckor.
I alla fall så har hon börjat sutta på armen och trampa med frambenen när hon ska sova i knät.
Och min fråga lyder:
Ska vi låta henne få sutta eller "säga ifrån"?

Väldigt tacksam för svar:D
:bow:

Sv: Ska man låta henne få "sutta"???

Tack så mkt för den länken:bow: Ska spara den. Tur så har hon ännu inte fått ngr problem mer än att hon sutta på armen. Och jag hoppas att hon inte kommer få mer problem i framtiden oxå.
Hon verkar trivas här, vi bor på en gård och vi har en katt sedan innan som är 12 år nu, men dem stormtrivs ihop. Leker, sover och pyssla med varandra. Hon är väldigt självständig. Men hon kan bli lite vilsen nere i stallet om vi inte finns inom synhåll. Men det börjar försvinna.
Varför vi fick henne så tidigt va för att dem skulle annars avliva henne, och det kunde vi helt enkelt inte låta dem göra så vi tog henne. Hon är korsning mellan Norsk skogkatt och ngt annat som vi inte vet. Hon är helt grå med "silver" tassar. Och helt underbar:love: Och det lilla roliga i det hela är att dem sa att det var en hankatt och vi ville ha en hankatt. Men nu så har vi upptäckt att han har inga kulor:rofl: Och vi hade döpt "hnm" till Sune som "han" börjart lyssna på. Så nu vet vi inte redigt vad hon ska heta.
Hehe i och för sig så handlar detta inte om det jag egentligen frågade efter:angel: Typiskt mig, ska alltid prata på:p

Ngn annan som vill svara på min fråga?:)

Mycket tråkigt när folk hotar med avlivning ifall man inte tar sig an en kattunge. Utpressning, oschysst. :( :mad:

Inte lätt heller att fostra en liten kisse som tagits för tidigt, glad att det verkar gå bra :) utom just snutteriet. Men jag tycker du ska säga ifrån, ifall du inte vill ställa upp som mammasurrogat resten av livet. Gör som kattmamman skulle ha gjort, gå därifrån helt enkelt.

Nä dem hotade inte med avlivning;) Dem hade annars tänkt att göra det, men så känner min syrra dem och dem fråga syrran ifall vi ville ha henne. Och det ville vi ju så jättegärna. Synd att jag inte har ngt fotografi på hur liten hon var när hon kom, hon var sååå liten att hon nästan kunde sitta i handen.

Okej, men då ska jag säga ifrån. Jag kan inte så mkt om katter så:angel:Men det du säger stämmer ju så bra när man väl läser det så att säga:p

Tack så mkt:bow:

Okej, hon hade behövat vara kvar med mamman en månad till, men men, nu är det bara att gilla läget... Du vet ju nu hur det ska vara, till 12 veckor minst med mamman och syskonen.

Jag har ju sett hur kattmammorna avvänjer sina ungar och du får helt enkelt göra samma sak. Var inte brysk, utan gå bara därifrån. Det ska nog ordna sig. :)

Ja men jag visste faktiskt inte förräns ngn vecka efter vi fått hem henne att kattungar ska vara hos sin mamma och syskon till 12 veckor, jag är mer inne med hundar:p Men det är ju bra att veta ngt om katter oxå även om dem bara ska gå som gårdskatter. Men när jag fick veta detta att hon egenligen skulle vara där tills hon är 12 veckor tyckte jag så synd om henne. Det var inte konstigt att hon var så liten när hon kom hit. Det var då började tänka ifall hon inte lämnat sin mamma för tidigt.

Men jag tror att hon ska klara sig utan ngr "allvarliga" problem. Hon och den andra katten trivs super ihop. Det är så gulligt att se dem tillsammans när dem leker och sover ihop:love:
Jag ska göra som du säger att bara gå därifrån, men kan jag oxå inte bara ta ner henne från knät? Hon kommer nämligen oftast när man tittar på en bra film osv och då vill man ju gärna inte gå därifrån:D

Okej, för hundar gäller väl 8 veckor vid flytt, för att de ska präglas? Självklart gäller att man ska ha koll på skötseln av de djur man har tagit sig ansvaret för, av vilket slag de än är. :)

Eftersom du har en gammelkatt och de trivs så bra ihop, kompenserar det säkerligen. Roligt att de kommer så väl överens, inte så vanligt en gammelkatt är så accepterande.:)

Om du tittar på tv och lillkissen är snuttasugen, visst kan det duga att du lyfter ner henne men det är inte riktigt kattspråk. Flytta dig en bit i alla fall? Till nästa dyna i soffan? ;)

Ja där gäller det ju 8 veckor. Ja självklart ska man ha det. Jag känner det att jag måste läsa på lite mer om katter. Och jag har läst lite om dem sen vi fick hem henne.

Haha nä vi trodde att han inte alls skulle tycka det va roligt att vi tog hem en kattunge. Men han blev en helt annan katt. Han hade typ förvandlats till en kattunge han oxå, sprang omkring i huset med henne efter sig, brottades på golvet och tog jättebra hand om henne. Det gör han nu oxå men han har märkt det att hon har vuxit en del. Så han har börjat fostra henne lite istället, men dem har fortfarande lika roligt.

Okej men då gör jag det i stället.Nu ska jag föra över detta till mamma oxå:)
Tack så mkt för jätte bra svar och hjälp:bow:

Är gammelkatten en hane, dessutom? Nu blir jag impad, att han är så klok att han tar på sig mammarollen! :banana: Fick för mig det var en gammal hona..

Du ska se att ni tillsammans ordnar det, så lilla kissevännen får det bra i alla fall. Du, din mamma och gammelkatten. :)

Det finns en tråd här på kattforumdelen som heter "Stallkatter, era synpunkter på text" eller liknande. Den är inte riktigt färdig än, men där finns massa bra råd för gårdskattägare. Mitt tips är att leta rätt på den. Lycka till med lilla missen. :)

Jag har en del erfarenhet av katter och jag skulle låta det bero.
Din katt mår bra av en snuttefilt och att få snutta lite, det blir en trygghet.
Min erfarenhet är att det försvinner av sig själv om man inte bryr sig. Jag har haft katt som gjort såhär fast hon gått med modern länge, och fortfarande någon enstaka gång kan det komma fram fast hon är 4 år.

Andra ar det försvunnit helt på medans en del, de flesta, aldrig har beteendet. Alla har gått länge med modern, ja, naturlig avvänjning.

Men eftersom jag inte är expert, så väntar jag gärna på svar varför man inte skulle tillåta detta och är helt öppen för att ändra mig, men som sagt, jag har aldrig haft problem med det.

Ja han är helt underbar:love: Bättre katt få man leta efter:D
Sen har hon oxå 8 hundar som ta hand om henne, som oxå älskar henne. Våran ena hanhund och hon gillar att leka med varandra ibland. Och alla ge henne en puss då och då. Och dem kommer alltid fram och hälsar på henne om hon varit ute. Dock inte all på en gång då:p Så hon har många här som ta hand och vaka över henne:love:

Okej då ska jag kolla igenom den i morgon;)
Tack så mkt:D

Okej, men dessvärre ska hon ju alltid snutta på våra armar samtidigt som hon sätter klorna i en när hon trampar, och det är inte speciellt skönt:p Jag lät henne göra det igår kväll och jag har nu små rivmärken på undersidan av armen:p

Men då får jag hoppas att flera svara. För det bli lite förvirrande när två personer säger det ena och den andra tvärtemot.
Så jag hoppas att ni svara om ni är kunnig inom detta:bow:

Min Sussie blev av med sin mamma när hon var en väldigt liten kisse. När jag fick henne var hon ett par månader och hon började tutta direkt. Nu är hon 6 år gammal och hon tuttar gärna lite varje kväll när vi gått och lagt oss. :love:

Det är ganska mysigt och jag sover bättre än de flesta - med min Sussiekisse på armen.;)

Mja... Visst kan man ha olika uppfattning, men jag tänker såhär:

Om ni inte vänjer av henne med snutteriet nu, är det stor risk att hon kommer att vilja fortsätta hela livet. Det är ju gulligt så länge hon är liten unge, men inget kul alls med en äldre katt... Om hon hade fått stanna hos mamman, hade hon vant av henne, så det blir bara att ni får göra hennes jobb. :) Visst tycker man lite synd om kissen, men är naturens gång att de ska sluta. Inget märkvärdigare än att lägga av med napp... ;)

Ja du har rätt. Det du säger är ju fullständigt rätt:bow: Och jag vill faktiskt inte att hon ska sutta på mig när hon är äldre och jag vill inte att hon ska göra det nu heller. Det gör kanska ont:angel:

Tack så jätte mkt för dina svar. Hoppas nu mamma kan lyssna på mig, hon tycker egentligen inte om att jag ställer frågor här på buke. Jag har gjort det ngr ggr och ibland har det blivit en sju jäkla liv. Men jag hoppades att ni på katt forumet var klokare än så;)

:bow::bow:

Hmmm... Vill din mamma att kissen ska få snutta på dig, eller..? :crazy:

Inget märkvärdigare än att lägga av med napp... ;)

Fast du kan inte jämnställa det med att använda napp.
Din katt snuttar för hon har ett sugbehov som inte är fullt tillfredsställt. Om hon haft mamman och snuttat där , hade sugbehovet täckts.
En bebis ammas eller får flaska, behöver eg. inte napp.

Skillanden ligger väl främst i att det inte finns vuxna människor som använder napp, däremot brukar det vara jättesvårt att få en katt som fått vänja sig vid att snutta på människor att sluta. Och eftersom matte inte vill ställa upp som snuttelängre blir det fel att fortsätta också.

Detta är inget man ska överdramatisera, katten är ju fem månader och hade varit avvand om den stannat hos mamman.

haha jag vet inte vad hon vill. Hon har sagt till henne varje gång för hon sutta även på mamma, men så sa jag att jag hade ställt frågan här hur vi skulle göra, då blev hon sur:p men men....
Det vi gjorde va att ta tag i henne lite i nacken och efter att vi gjort det kanske 2-3 ggr så slutade hon med det och somnade i stället. Och efter ett tag slutade hon att sutta på en. Utan hoppade bara upp i knät och la sig och somnade inom kort. Vet inte om det är så att vi kanske ska fortsätta med det då det verkade effektivt. För jag tror mamman hade sagt till henne lite inte bara gått därifrån. Jag märker det på gammelkatten när hon ska sutta på hnm. Då säger han ifrån och hon sluta med det..
Vi kanske skulle göra likadant:idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 969
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: animalasia
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst