Ska man betäcka sitt 3-åriga Islandssto??

T

Tindra111

Finns det någon som har possitiva eller negativa erfarenheter av att betäcka ett 3-årigt sto? Ska man tänka på något speciellt om man vill betäcka ett så ungt sto?

Sv: Ska man betäcka sitt 3-åriga Islandssto??

Är hon i en tillväxtfas där t.ex. rumpan är högre så är risken större att hon stannar i denna fas resten av livet. Mer får "de andra" berätta;)

(fy! Kan de inte bestämma i vilken ordning de ska ha smileygubbarna? Jag blir inte klok på dem:o (hittade inte igen! MOAH!))

Skulle nog inte gjort det. Hästen är ju bara "barnet" och njaa det är nog inte så bra. Jag är ingen fölexpert, men jag skulle väntat tills hästen var färdigutvecklad ;)

Okej, jag har som sagt ingen erfarenhet av att betäcka så här tidigt. Har bara hört av andra att det kan vara bra att "passa på" att ta ett föl innan hästen ska ridas in så har man liksom "tjänat in lite tid"...
För övrigt är hon ganska stor och välväxt, så för den sakens skull tror jag nog hon skulle klara det. Jag tänker mer på hur hon skulle bete sig med hingsten... blir hon rädd för honom? hur går det när hon väl ska föla som 4:a åring? Nej, jag har nog bestämt mig att det får vänta tills hon blir äldre, tänkte mest kolla om det var någon som hade erfarenhet, possitiv el. negativ... KRAM.

Tycker du hästen är färdigutvecklad går det ju bra. Men om du tänkt visa henne är det väl bättre kanske att satsa på att visa henne som 4-åring. Annars kanske du inte kan visa henne förrens hon är 6 år. Men det beror ju på vad du har tänkt ha henne till såklart. :)

Jag har tänkt att visa henne, hon är väldigt vacker.... och rör sig väldigt fint....
Prinsessa är skimmel och E. Ypsilon frá Holsmula. På bilden har hon en massa vinterpäls men nu börjar hon tappa och hon är mycket lovande....

prinsessa.jpg

Okej, isåfall kanske du hellre visar henne vid 4- (eller 5) års ålder och tar föl efter det. Får hon en bra bedömning blir ju troligtvis fölet mer värt dessutom.

Enligt flera hingsthållare jag pratat med är ston som skadas av hingsten eller andra ston oftast tre år.

Jag vet ett sto som blev söndersparkad av hingsten när hon betäcktes som tre åring. Läkte ihop från den skadan och skickades till en annan, samma visa igen. Men denna gången tog det nästan livet av henne. Stog på klinik på island läänge innan hon togs hem till sverige utan föl. 3 år senare betäcktes hon utan problem! Jag har hört fler liknande historier men detta är den enda historien jag har hört i "första led"

Antagligen ser inte hingsten ungstoet som ett sto utan som en unghingst som ska konkurreras ut. Men det finns ju historier om betäckningar som har gått bra!

Om du tar beslutet att betäcka en så pass ungt sto skulle jag se till att hingsthållaren har mångårig erfarenhet som detta och har ordentlig koll!
Kanske tom handbetäckning!

Lycka till!!

Okej, isåfall kanske du hellre visar henne vid 4- (eller 5) års ålder och tar föl efter det. Får hon en bra bedömning blir ju troligtvis fölet mer värt dessutom.
Och får hon dålig bedömning så avstår du ett tag, eller? Menat till TS.

Finns det någon som har possitiva eller negativa erfarenheter av att betäcka ett 3-årigt sto? Ska man tänka på något speciellt om man vill betäcka ett så ungt sto?

Gå in på iaodenni.nu och kolla under Måndadens tips. Där svarar de på vad de tycker om att betäck en 3-åring. Tycker att de ger ett bra svar. // I-LO

Hej!
Vi föder upp mellan 5-10 islandsföl per år och vi brukar oftast betäcka 3-åringarna om de inte är speciellt små eller underutvecklade men det är sällan våra 3-åringar.
Det går bra, är stona inte mogna att föda föl så blir de inte dräktiga.
Vi betäckte 3st, 3-åriga välutvecklade ston i somras och alla blev dräktiga på första betäckningen och skall föla nu under maj. Stona fortsätter att växa bra under hela dräktigheten. Självklart skall de ha analyserat grovfoder av hög kvalité.
Sedan rider vi in stona under hösten och vintern när de är 4,5 år.
Lycka till!

Skadas?

Det har jag inte varit med om trots hundratals betäckta ston.

Däremot kan ston oavsett ålder som inte är flockvana få problem. Och ohanterade tre-åringar kan skada inredningen vid ultraljudskontrollerna...

Har man ett superelitsto man vill matcha till tidig bedömning vid 4 eller 5 för att få upp BLUP:en så högt som möjligt så har man svårt att hinna få stoet i full form om hon fölar som 4-åring.

Har man inte någon högintensiv träningsplan utan planerar på längre sikt tycker jag det är smart med ett tidigt föl. Man ser snabbt vad stoet ger för avkomma, får fortare generationsväxling i sin avel och det blir naturligt med lågintensiv träning i kortare perioder emellan första åren.

Enligt flera hingsthållare jag pratat med är ston som skadas av hingsten eller andra ston oftast tre år.

Jag betäckte mitt sto första gången som treåring och det gick bra? Hingsthållaren tog emot henne och slussades in i flocken, alla ston som kom. Sedan släpptes hingsten in.

Kanske om stoet är en s k trädgårdsuppfödning utan språk som det går illa då.

Såg Silverkedjan svarat.

Jo, ultraljudsundersökningen var inte popluär har jag i mycket klart minne.

Det finns treåriga flockvana ston som blivit utkörda av hingstar. De har inte mentalt varit färdiga även om de varit det kroppsligen och de har på något sätt inte betett sig enligt "reglerna" och hingsten har kört iväg dem. Det kan ske ganska brutalt om man har otur.
Som fyraåringar har det inte varit några problem.
Så det varierar från individ till individ, men kan vara bra att veta. Det kan bli problem med insläpp av treåringar, trots att de är flockvana och har ett utvecklat "hästspråk".

OK. Mina hingstar har helt enkelt bara behandlat dem som bebisar och låtit dem vara i flocken men inte betäckt dem.

Eller, ett par blev plötsligt betäckta i september, då hade de väl växt till sig tillräckligt :D

Såg Silverkedjan svarat.

Jo, ultraljudsundersökningen var inte popluär har jag i mycket klart minne.

Om du tänker på damen på din avatar så kan jag meddela att samtliga halvsystrar till henne vi haft på betäckning har oavsett ålder gjort kaffeved av ultraljudsspiltan :cool:

Om du tänker på damen på din avatar så kan jag meddela att samtliga halvsystrar till henne vi haft på betäckning har oavsett ålder gjort kaffeved av ultraljudsspiltan :cool:

Minsann. Min lugnade sej när de första var gjorda, hos andra hingsthållare gick det mycket bra så långt jag hört liksom ett UL gjort hemma hos mej gick hur smidigt som helst. Skönt med tanke på risker som kan förekomma vid UL.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka