Ska man använda täcke?

Sv: Ska man använda täcke?

Tycker också att du ska vänta och se. Men det jag har till min häst är bara ett fleecetäcke så hon torkar lite, sen ett fleecefodrat regntäcke ifall hon fortfarande är blöt när hon ska ut till hagen. Ulltäcken är bättre, eftersom dom håller värmen trots att dom blir blöta, men dom är dyrare också. Har man lite koll brukar det gå bra med fleece också.

Som sagt beror det på hur hästen är, fast dom flesta klarar sig alldeles utmärkt utan täcken. Men det kan mycket väl vara nödvändigt ibland.

Jag hade absolut köpt iaf ett fleecetäcke och ett lite fodrat regntäcke. Om du ska hålla igång hästen så är det ju en fördel om den är torr när du ska rida. Nu vet inte jag hur andra funkar men jag lägger aldrig nånsin på min häst
en sadel om han inte är helt torr och det tar TID med en långhårig häst som stått ute i regnet :)
Jättesöt ponny förresten, hoppas ni får en härlig tid tillsammans.
Ang täckesstorlek så brukar väl de flesta i den storleken ligga runt 125-135 men det bästa är om du kan låna från nån och kolla.

Gillar inlägget - vill bara lägga till att även konditionen har en avgörande roll i hur långhårig en häst blir. hästar i mycket god kondition får ofta en kort men mycket effektiv päls vintertid. Det har alla mina fått när de tränats för fullt. behöver inte klippa dessa - de gör inte bort sig på dressyrbanan för det.... de som inte tränar för fullt ser ut som isbjörnar - och behöver heller inte klippas, just för att de inte går så mycket....
därmed är det sällan jag behöver täcke - men det händer.

Jag skulle skaffa ett tunt regntäcke. Kyla är aldrig några problem för en häst. vind och väta är det värre med.

(Jag saxar delar i en mycket intressant artikel som återfinns i Ridsport Special N2 2 2007. De i sin tur hänvisar till artikeln "Stop! You´re killing me! av Pat Raia, The horse juni-07) Det handlar om överbeskyddande av hästar och det faktum att hästägare inte sällan förmänskligar häster i tron om att de gör hästarna en tjänst. Mycket läs och tänkvärd artikel.

Citat Ridsoprt:

Utbudet av hästtäcken har formiligen exploderat de sista åren- nya material, färger och modeller kommer varje säsong. Hästar går med täcken i stort sett året runt- det tycks blivit enallmän uppfattning att alla hästar behöver täcke. Men vad säger att en häst behöver ett kraftigt utegångstäcke en septemberdag då ägaren kan sitta ute och dricka eftermiddagskaffe i trädgården-i bara kortärmad skjorta?

Detta är en missriktad välvilja och stort missförstånd av hästars behov. I själva verket tål hästen både värme och kyla betydligt bättre än människan. Den har ett alldelrs förnämlingt sätt att själv reglera temperaturen. Den " nakna" hästen har en päls motsvarande värmen av en dunjacka, medans vi möter vädrets makter med bar hud när vi tar av våra kläder. Ändå hör man hästägare som säger "min häst är så frusen av sig" eller "min häst måste ha två termotäcken för att klara vintern". Detta kan vi inte ha en aning om-det är helt omöjligt för oss att föreställa oss hur hästar uppfattar klimatet.

Vi har svårare att hålla värmen än vad en häst har och fryser vid högre temeraturer. Människans nedre kritiska punkk, NKT*, ligger på plus 28 grader. För hästens del så varierar den med kroppstorlek, päls, kroppsfett, och utfordring, men ligger någonstans runt minus 30 grader. Detta innebär att det skiljer 58 grader i våra kroppars uppfattning om vad som är kallt.

-Mellan tummen och pekfingret ligger den nedre kritiska temperaturen för en häst på 500 kg, med vinterpäls och som fodras för måttligt arbete, på ca minus 30 grader(torr päls och vindstilla). I hård vind så stiger den till ca minus 20. Om man inte schamponerar allför intensivt ( tar bort det naturliga fettet) kan en häst med vinterpäls stå ute i regn länge utan att ens komma i närheten av sin NKT*. Regn förekommer inte under noll grader, så även om det blåser hårt och regnar fryser inte en häst med intakt vinterpäls, säger veterinären Per Michanek, Vållsjö, som har djurs förmåga till temperaturreglering som ett av sina specialintressen.

En nyklippt häst klarar definitivt flera minusgrader om det är torrt och vindstilla, men regn kyler betydligt mer eftersom det kommer så nära huden- Blåsten får ocksp större effekt än på en häst med vinterpäls.

Sammanfattningsvis: för att inte orsaka problem för hästarna av ren välvilja är det viktigt att:

:Inte förmänskliga hästen.

:Öka kunskapen om hur djuret fungerar.

:Fundera på hur hästens liv skulle se ut om densjälv fick bestämma.

*NKT= Den temperatur då ämnesomsättningen måste öka för att den djupa kroppstemperaturen ska bibehållas. Hästen behöver då äta mer för att öka sitt energiintag eller öka sin isolering genom att få ett täcke, medans människan behöver kläder.

Slut Citat.

Jatte bra artikel..

Har 3 araber som gick hela denna hemska vinter utan tacke. De fick pals, massor av sma korta har som fastnade overallt. Enda gangen de had ngn form av tacke var innan snon och de var genomblota, Da hade jag fleecetacke pa dem efter torkat av dem, och endast till de var torra. En god borstning i "fel" riktning hjalpte dem att fa luft in mellan haren ocksa sa de var varmare.
Den 4e, ett gammalt fjordsto var ocksa naken, med har 20 cm langt.. och henne korde jag med i skogen, visst blev hon svettig och la da filt over henne som sog at sig fukten och hon torkade. Annars ingeting. Skall tillaggas de bor i uteboxar, alltsa samma temperature i boxen som utomhus...

Ingen av dem led det minsta, och var alltid pigga och glada. Jag sag dock till att de hade ungefar en giva av ho extra, det ar knepet, att de kan mumsa pa ho hela tiden sa de genererar varme i sin kropp pa sa satt..

Kop ett fleecetacke och ett tunt regntacke om du vill ha ngt, fleece/ylle ar det viktigaste. Och du mater hasten fran manken till borjan av svansen (roten), det ar hastens storlek.. Sen kan du fa anpassa en centimeter har eller dar.. Men se bilden (sot forresten) och hon ar nog narmare 125 an 115.. Lycka till med henne..

En filt i ylle är ju bra att ha. Finns att köpa begagnade till billigt pris om du inte har hemma. Kanske har du nåt resevtäcke som kan vara bra ifall att? Tycker inte att du ska lägga ner massor med pengar på täcken då det inte är din häst och då ägarna dessutom är emot det. Däremot lite "nödfallstäcken" är alltid bra att ha om du märker att det behövs. Dessa måste ju dock passa storleksmässigt, kolla begagnat.

Jag har då minst en häst som behöver läsa den artikeln. Utan täcke fryser de något fruktansvärt. En av dem även om det i mina mått mätt är fint väder...

Sen finns det flera saker man behöver tänka på (utan att förmänskliga hästen ) Men de hästar som tränar behöver hålla musklerna varma på ett annat sätt en en hobbyriden häst. Då behöver den kortare päls och det kan man faktiskt styra med att täcka dem tidigt. Sen har ju renheten även en viss del av det att göra med. Man minsakr även risken för skav om man har täcken på, då de inte blir lika skitiga. Och tränar man hårt och duschar sin häst efter tränings passen så har de inte samma fett i pälsen och står ju då helle rinte emot vind väta och kyla på samma sätt.
har men sen inte tillgång till grovfoder i hagen hela tiden, då kan man behöva täcke p.g.a det med.

Men dåliga täcken som inte klarar av att hålla hästen torr och varm, då kan man lika gärna vara utan.

Visst är det skillnad på en tävlingshäst och en hobbyriden häst, men TS häst kommer väl att hobbyridas och inte tävlas på hög nivå, och behöver då inte en massa täcken.

En annan aspekt är äldre hästar som kan få svårt att hålla värmen. Men det har mitt sto 20 år ingen koll på utan fortsätter att ogilla täcken;)

Kl

Sommartid behöver en häst nästan aldrig täcke. OM den inte har sommarexem eller om det är extremt mycket flugfän i hagen.

Då behövs det ett exemtäcke respektive ett tunt luftigt täcke som håller mygg/flugor borta från hästens kropp.

Har man ridit hårt så att hästen är svettig räcker det med att lägga en yllefilt på ryggen och sedan leda runt hästen i skritt i en kvart -20 minuter. Sedan tar man av filten som dragit åt sig större delen av svetten.

Vad jag har hört så är det hästar som inte är klippta behöver inget täcke alls. Men om dem är klippta behöver den alla sorters täcken.
Dock tycker JAG det är schysst mot hästen med iallafall ett regntäcke. Lycka till! ;)

Du kommer ju få tusen svar här med tusen åsikter.
Men saker att tänka på att utan utegångstäcke så kommer hästen garanterat få lång päls. Det i sin tur kan medföra problem om du tänker träna hästen. Den blir svettig och tar lång tid att torka.
Sen vet inte jag om din hage har något väderskydd? Den behöver ju ha någonstans att komma undan vind och snöfall om den inte har täcke.

Jag använder nästan aldrig täcke till min häst. Är han väldigt svettig under vintern efter ett ridpass så låter jag honom stå inne en timme med täcke på sig och torka upp en aning.
Sätter man på hästen täcke så "förstör" man hästens eget skydd och funktion att hålla sig varm. (Vinterpälsen blir inte lika tät och syddande)

Men sen finns det raser/hästar osv. som inte skaffar sig lika "bra" vinterpäls utav någon anledning eller har en ägare som klipper hästen under vintern och då behövs det ett täcke på.

Om du nu ska ha hästen bara under sommaren så behövs det nog absolut inget täcke.. om inte hästen är eksem och behöver skyddas utav den orsaken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka