Ska köpa hund..

S

smiling_sun

Jag funderar på att köpa hund och har lite frågor. Någon som har ca pris på Grand Danois och dobbermann? Funderar nämligen mellan dessa hundar.. Vad kostar en hund i denna storleken ungefär i månaden med mat o sånt?

Sv: Ska köpa hund..

Varför intresserad av så pass olika raser?

Du har ju valt helt olika raser så frågan är ju vad du skall använda din hund till.?
Hur som helst så kräver raserna noggran planering, speciellt GD som är dyr i drift.

Själv är jag ägare till en Grand Danois, och billig det är han inte !

De flesta renrasiga hundar ligger mellan 6000-12000kr.
GD kostar ofta 10 000,- det betalade vi.

Vi lägger ca 1000kr på mat varje månad.
Försäkring 250kr.
Därtill kommer massvis av utgifter: medlemsavgifter, kurser, utställningar, röntgen, MH, vaccinationer, tillbehör osv.

Vad vill du göra med din hund?

Jag tycker det är jättekonstigt när folk frågar en sak..och nästan allihopa ställer motfrågor utom 1 person. Är det fel att fråga vad dessa raser kostar ? Får hon inte köpa vilken ras hon vill ?

Varför inte bara svara på det som frågades då ? Ville hon disskuterat VARFÖR hon ska köpa dessa raser så hade hon väl antagliogen formulerat inlägget annorlunda.

men vet du inte att alla hundexperter är samlade på buke :angel:

Håller med dig, här är det bara vissa utvalda som "klarar" av vissa raser och alla andra är korkskallar....

martha skrev:
men vet du inte att alla hundexperter är samlade på buke :angel:

Håller med dig, här är det bara vissa utvalda som "klarar" av vissa raser och alla andra är korkskallar....

Är det Er åsikt om folk på buke så får det stå för Er. :mad: :crazy:

Jag ställde frågan (är ju ändå ett diskussionforum) för att jag är nyfiken vad hon vill ha sin hund till och hur det kommer sig att man är intresserad av så pass olika raser som dessa hon nämde faktiskt är. Skulle Ni inte reagera om någon ville köpa antingen en shettis eller fullblod?

men ta det tvärtom då...säg att du ställde frågan..och fick horden över dig och ifrågasätter...om det inte var DEN frågan som ställdes...

Jag har fått horden över mig för att jag ger min ena hund coops torrfoder...det enda han VILL äta...men se det var inte bra det :crazy: Ge hellre hunden ett HÖGVÄRDIGT foder, annars är man oseriös...vad hunden själv väljer spelar ingen roll..... typ.

Vad har mitt nick med saken att göra? :confused:

Jag skulle vara glad om någon reagerade på om jag skrev något konstigt/felaktigt.

Nu menar jag inte att trådskaparen har gjort det, men då man inte vet hur kunniga folk är inom det område de skriver/frågar, så får måste man ju fråga.

Om jag är på väg och ska köpa hund och tycker en viss ras är fin till utseendet och inte kan tillräckligt för att förstå att alla hundar har olika aktivitetsbehov, så är det väl jättebra att någon ifrågasätter mitt val av ras.
Vet många som köpt "fel" ras och ångrar att de överhuvudtaget skaffa hund. Det är så synd, för lägger man bara ned lite tid och letar efter en hund som passar en själv så kan man få världens bästa kompis. Köpa efter utseendet, kan bli väligt fel.

Får man "horder" över sig när man ställer en fråga så kanske man skulle fundera lite över frågan man ställt. Antingen har man inte kunskaper så det räcker till (man frågar ju för att lära sig) eller så har man kunskap och kan ge svar på tal till de som ifrågasätter.

Eller, ser jag det bara svart eller vitt? Är det inte så enkelt. :o

Nej, jag tror inte det är så enkelt...jag vet en hel del männsikor som har Olika hundar..t ex moniq..som har leonberger och isländsk fårhund...vad är det som skulle vara konstigt med det??

HUR man ställer frågan har nog ingen betydelse faktiskt....här i denna tråden ställdes inte ens frågan som de flesta svarade på... t ex...Sen beror det ju på hur NI ställer motfrågan också...det är som anfall när man läser dom...

ang ditt nick så vet ju de flesta på hund vem du är nu...OM du skulle byta nick och ställa en fråga om ditt ev val av ras så skulle du också få "svar"...för här nämligen utgår de flesta ifrån att ingen klarar av någon hund , för det är sååå svååårt och kostar sååå mycket :crazy:

Martha är 1 person...inte ER..Jag har inte yttrat mig om Bukes hundfolk..bara om varför man inte kan svara på det som frågades...

Nej och nej, jag skulle INTE reagera om någon ville ha endera shettis eller fullblod eftersom det är inte upp till mig att bedömma eller kritisera andras val. Jag själv har också konstiga rasval på min önskelista vilket jag inte har lust att dra här, men det är ju mina val, ingens annans...men bara för jag/andra har udda val så betyder det ju INTE att man automatiskt inte vet något om dessa raser.

Nu menar jag inte "konstiga" raser. Man måste väl ha ett mål, en tanke bakom varje köp oavsett om det gäller häst eller hund. Står man som vuxen och väljer mellan en shettis eller fullblod, ja då måste man ju veta om man är intresserad av endast körning,tömkörning eller att ens barn rider om man köper shettis. Köper man ett fullblod, ja då är man kanske inte alls intresserad av körninge.

Väljer jag en Schäfer så väljer man även ett aktivt liv, med träning och mkt aktivering.

Köper man en G.D, ja då väljer man ett lite mindre aktivt liv, med en hund som inte klara flera timmars motion och är inte i lika stort behov utan massor av hjärngympa. Köper jag en jakthund, ja då måste jag ha intresset för jakt eller liknande träning.

Det är inte raserna i sig jag reagrear på, det är att hon visade intresse för raser som har så olika behov.

Jag hade frågat detsamma om hon valde mellan golden och b.c.

Jag har svårt att förstå det du skriver om att ha så olika önskemål. Oftast har man ju intresse för något inom bruks. Ser sällan folk som är engagerade och intresserade av både bruks, utställning, drag, jakt, apportering och agility. Man har oftas störst intresse på något och därefter köper man ras. Anser jag.

Men vad får dig att dra slutsatsen att hon INTE har ett mål då ? Hon har ju bara frågat om prisuppgifter ? Du kan ju inte bara automatiskt dra en kam över folk och bara anta dom inte har ett mål eller förstår vad dom håller på med. Sedan är det ju så att: bara för man ha den eller den rasen så är det absolut inget tvång att man måste träna bruks, man måste tävla man måste ditten och datten...Jag tycker att det är en jäkla hysteri ang om man väljer en specifik ras...man kan inte säga att: nä, jag ska ha den som sällskap...se då får man hela mobben över sig...Sällskap innebär ju inte att man inte gör något med sin hund,...allt går inte genom en brukshundsklubb eller att man är aktiv inom en bruksgren.

Jag har inget emot att folk har olika raser, så länge man ser till rasen eller snarare indiviens behov av motion och aktivering.

Har själv haft en schäfer som var ämnad åt träning och tävling, men som fick bli soffpotatis, då hundens intresse låg där och inte på motion/aktivering. Henne skulle vilken svensson som helst ha klarat av. En underbar familjehund som krävde kisspromenader och lite lufs i skogen. Hon såg visserligen ut som en stor tuff schäfer, men var en liten ferdinand.

Likväl jag har en bekant med en golden, som skulle bli en lugn och harmonisk familjehund. De är nu uppe i elitlydnad, hunden krävde aktiviering och ägaren valde att haka på istället för att omplacera.

Har man inte vissa intressen som jakt, apport, så ska man anser jag inte välja en ras som är ämnad för detta. ÄVEN om det sedan kan slå "fel", som jag skrev ovan om schäfern.

Sedan bryr jag mig inte om vem som köper vilken ras, det finns något i alla raser som är fint.

Själv hade jag inte haft schäfer om jag ska vara egoistisk.

Men vad får dig att dra slutsatsen att hon INTE har ett mål då ?

Jag har inte dragit någon slutsats alls. Det är det du som gjort. Jag ställde frågan, av ren nyfikenhet, varför hon valde så olika raser som hon gjort.

En tanke eller ett mål med sitt djurägande hoppas jag att alla människor har innan de köper ett levande djur!

Vad detta mål sedan innebär är helt upp till dem. Vill de ha en tävlingshund, sällskapshund, jaktkompis eller annat är helt ok, men man måste tänka till vad man vill ha ut av sitt djurägande innan man köper hund. Du måste veta vad du har i ditt djur och hur du ska göra för att få detta djur att trivas med livet. Sedan om det är mys i soffan med lugna promenader eller om det är tävling varje helg struntar jag i.

Mål innebär inte att man ska vinna lydnads-SM eller komma upp i spåreliten. Målet kanske är att få en harmonisk och trevlig familjehund.

Antar att du inte är medveten om alla hundar och människor som finns där ute som mår så psykiskt dåligt av en så enkel sak att de inte passar ihop. Både människa och hund kan vara underbara individer, men de hade varit lyckligare om de inte var tillsammans.

Frågan jag ställde till trådskaparen var för att jag var nyfiken och ville veta vad hon har för mål med sitt hundägande. En hjälpande hand, om hon kanske inte tänkt på ovanstående.

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 130
Senast: AraSlei
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?