Ska jag släppa mitt äldre sto på lösdrift?

Krystalline

Trådstartare
Hej!
Jag är mitt i ett dilemma och uppskattar alla råd jag kan få! :)

Jag har ett nittonårigt sto arab/halvblod, som jag haft i tre år.
Innan jag köpte henne stod hon i spilta på en ridskola i tolv år, där hon fick hovledsinflammation i vänster framben. Hon behandlades med tuppkam och blev frisk. Sen jag köpte henne har jag haft henne i box med daglig utevistelse. Det verkade fungera bra, men hon får hosta ibland, och stelnar till i lederna.

Hennes hälta har återkommit ett par gånger, men inte alls lika illa som när hon stod på ridskolan. Nu ska de flesta flytta sina hästar från det stall där jag står, så jag har tre alternativ:

1: Följa med majoriteten av folket till en granngård utan paddock, med kallhyra, och utan service (förutom morgonfodring och ev. utsläpp).

2: Stanna kvar där jag står. Då blir det totalt två hästar som står där, och det är 1250kr kallhyra och ingen service alls. Jag har redan spenderat ett år med att åka dit två gånger om dagen för att sköta allt, och det är en kilometer till paddock och manege (som kostar pengar).

3: Idag var jag och tittade på en lösdrift med fyra hästar, 10 hektar stor hage med berg, ängar, skog och allt möjligt. De har ligghall och det finns tillgång till sjukbox och "stallgång" vid behov. Hästarna där får kraftfoder en gång om dagen, fri tillgång till hösilage, och de har rinnande vatten, samt vattenkar och mineralstenar. 1000 kr /månad och allt ingår, även ridning i deras egna paddock.

Jag har länge velat ha min La Mirage på lösdrift, men har inte riktigt vågat med tanke på att hon har problem med benen och sådär.
Jag har läst upp mig lite nu och det kanske vore en bra idé ändå...?

Hjälp?:)

Sv: Ska jag släppa mitt äldre sto på lösdrift?

vaför inte?
jag skulle vilja ha min på lösdrift men har han uppstallad i utebox istället o ute mycket.
min förra häst blev stel av att stå inne för mycket mådde mycket bättre ute i hagen.

testa. Funkar det inte så vet du det.

Hade min ponny på lösdrift i ca 2år och det fungerade väldigt bra för henne. Stor kuperad hage med många hästkompisar i olika åldrar. Enda anledningen till att jag tog henne därifrån var att jag inte hade så bra ridmöjligheter/vägar och att det var dåligt med sällskap

Jag hade testat om det finns möjlighet att stalla upp om det behövs eller möjlighet att gå tillbaka till det tidigare stallet.

Men fodringen, sker den på samma tid varje dygn? Finns det möjlighet att du är där och fodrar en annan del av dygnet? Din häst kan ng behöva noggrannare fodring nu när hon är äldre. Mammas halvblod/fullblod har ex behövt börja äta korn det senaste året (som 17-18 åring) för att hålla hull. Hon är korrekt avmaskad, kollad i tänderna och fodrad enligt konstens alla regler med beräknad foderstat sedan hon var föl (dvs de bästa utgångslägena) och fodras 4 ggr/dag.

3: Idag var jag och tittade på en lösdrift med fyra hästar, 10 hektar stor hage med berg, ängar, skog och allt möjligt. De har ligghall och det finns tillgång till sjukbox och "stallgång" vid behov. Hästarna där får kraftfoder en gång om dagen, fri tillgång till hösilage, och de har rinnande vatten, samt vattenkar och mineralstenar. 1000 kr /månad och allt ingår, även ridning i deras egna paddock.

Kom ihåg att kolla så ligghallen är tillräckligt stor, så att alla vågar vara inne samtidigt! Vår lösdrift är 36 m2 (9*4 m), och det funkar med 2 stora hästar, men inte med 3.

Min häst var 20 år när vi bytte till lösdrift. Han har blivit MYCKET mindre stel och hostan som han hade i stort varje vinter förut hur noga man än var med höet har försvunnit helt.:laugh: Och då fodrar jag ändå med torrt hö.

Han är nu 24 år. Han är inte klippt, rids 2-3 ggr/vecka och har täcke vid behov (typ ihållande regn/snöslask).
Angående kraftfoder så beror det ju på höet hur mycket som behövs. De år vi har haft ett "normalbra" hö (äter 12-15 kg/dygn) så har min behövt ca 1-2 kg lucern + 1-2 kg havre. Vissa år har jag även gett Krafft Plus Grön.

Maxmängd KRAFTFODER/fodringstillfälle är ju 0,4 kg/100 kg häst. Så åt en 600 kg häst kan man ju ge 2,4 kg/gång. Så den givan jag har gett har ju funkat att ge 1 g/dygn. Annars har du ju möjlighet att ge en andra giva i samband med att du är där och rider, om det behövs mera än så?

Skulle absolut rekommendera att testa lösdrift, du kan ju alltid flytta om det inte funkar!

Jättebra råd, jag kan bara hålla med :bow:

Det ska säkert fungera, men gör det inte får du ta det beslutet då. Min hosthäst är helt symptomfri på lösdrift, och vi har en häst som haft problem med benen men som nu är pensionär och ser hur fräsch ut som helst.

Tack för alla bra råd!
Jag har bestämt mig för att testa, det låter som att de flesta bara haft positiva upplevelser :)

Hej hej!

Ville bara höra hur det har gått, funkade lösdriften?
Blev lite nyfiken, kände igen hennes namn. Stod på Alleby va? Jag jobbade där som lägerledare sommaren... ehm... ja 2003 tror jag det var!

Helena

Hej! Sorry det sena svaret ;) jag kollar inte mina trådar så ofta!
Japp hon stod på Alleby minsann! Det blev ingen lösdrift till slut, vi hamnade på GHRK i stället, där hon nu stormtrivs :)

Inget att tveka på lösdrift såklart!Min förra häst hade spatt och veterinären sa att han hade inte kunnat hålla sig så fräsch om han inte gått på lösdrift!Spatthästar behöver röra på sig mest hela tiden för att inte stelna till.Min unghäst som jag har nu går på lösdrift i en stor kuperad hage och han har bra med muskler trots att han inte är tränad så mycket ännu.Tveka inte och lycka till!:grin:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Hästvård Hej! Jag har en nederländsk import (d-ponny, hälften connemara) som har varit i Sverige i ungefär ett år. Vi har haft henne sedan...
Svar
19
· Visningar
1 431
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 814
Senast: Capybara
·
Anläggning Hur resonerar ni kring detta? Tre hästar ska gå i samma lösdrift, en unghingst och två valacker. Häst A. En valack, ranglåg och snäll...
Svar
4
· Visningar
1 334
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama