Ska jag sko eller inte

H

horzes

Har ett varmblod som har jättebra hovar och har varit barfota länge, han är inte öm och går på alla underlag.

Han rids bara lätt, på ridbana och ute i skogen.

Vet inte om jag ska sko honom eller skaffa boots och sätta på under vintern då det blir halt.

Känns dumt sko honom då han inte är van att ha skor och sedan kanske han blir öm då jag tar bort dom efter vintern

Vill helst ha honom barfota men vill inte han ska halka, så funderar starkt på att sätta boots med brodd då man rider

Någon som har barfota häst och använder boots ? vilka tycker ni är bäst ?

Sv: Ska jag sko eller inte

Har hästen så bra hovar så tycker jag absolut inte att du ska sko :) Jag har min häst barfota och kör med boots, broddade på vintern, det är oslagbart (när man hittat en boots modell som passar hästen, cavallo simple använder jag)! Tycker boots+brodd får bättre fäste än vanliga skor + brodd + ev snösulor. Och jag behöver bara använda broddade boots på min framåt våren när det är isfläckar på vägarna, annars går hon barfota på snön (halkar mycket sällan och får inte snöstyltor) Funkar med enbart broddade boots i fram på isigt underlag men rekomenderar runt om, då får man riktigt bra grepp på isen! :D

Var bor du? Här där jag bor så är det omöjligt att ge sig ut med en häst utan brodd mer eller mindre från det att första snön faller tills sista smällt bort. Snöplogen och sedan bilarna packar snön på vägarna så det blir is direkt.

Det låter ju som om hästen (och du) trivs barfota. Så förutsatt att du hittar bra boots som passar hästen så skulle jag köra på det. Då slipper du ju dessutom fundera på på när det börjar bli halt. (i mina trakter kan det antingen börja bli halt i oktober eller vänta till december) Bara att slänga på bootsen när första halkan kommer.

Bor i Gävleborgs län. Har det väl kommit ett par dm med snö så tar sig min häst fram utan problem barfota - i alla gångarter. Behöver inte ge mig ut på några hårt trafikerade vägar, bara vägen in till stallet, sedan har vi vägar i skogen som ingen kör på. Så vi klarar oss utan brodd tills det börjar smälta undan och bli islager ovanpå snön:)

kl..

ett helt solklart fall där man inte alls behöver, eller ens ska sätta på skor.. rider man hästen så de inte behövs skor mår hästen hundra ggr bättre utan skor anser jag..

Har inte hästen några problem så finns det ju ingen orsak att sko, däremot bör du skaffa någon form av halkskydd vilket är ett krav vid arbete på hala underlag. Ridning räknas också som arbete för hästen.

Skulle absolut inte sko en häst som funkar barfota! Jag har skor på min på sommaren, när det är hårt i marken, ananrs går han barfota hela året. :)

Det beror ju lite på hur underlaget ser ut hos dig på vintern. När jag bodde i Småland hade jag skor på hästarna men här i Västernorrland har det inte behövts än...men det beror ju åter på om vintern blir lika snörik som förra t.ex. och att det inte bildas is. Sommartid går dom barfota här då vi har bra mark för det.

Jag väljer att sko med vanlig järnsko och 4 brodd/sko om det skulle bli isigt.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
755
Senast: Miingla
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 377
Senast: jemeni
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 391
Senast: Miingla
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 934
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka