Ska jag sälja han?

Ska jag sälja han?

• Antal omröstningsdeltagare
    6

MaddeFaxi

Trådstartare
Hej! Jag måste ha lite råd här.. De är så här.. Uhh de här är jätte jobbigt för mig.. Men iaf, jag har haft min islandshäst i 2 år nu. ( jag är 16) en super snäll valack. Min allra bästa vän. (18 årig herre)

De är så att jag har börjar funderat på att sälja han.. Eller egentligen så har jag tänkt de ofta men alltid bara skaka bort tanken. Jag älskar ju han? Men.. Faxi är pigg o väldigt het kille, inte direkt min typ. Jag gillar envisa o "tröga" hästar man måste jobba med. Men från marken är vi världens bästa tsm o ingen är bättre. Men i ridningen har vi aldrig varit "komplett". Vilket jag tycker är jätte jobbigt.

Jag har redan hittat några hästar jag är intresserad över, plus att jag ska spara till körkortet o då skulle pengarna som blir över till de men jag kan inte.. Men på ett sätt är jag fast.. Jag känner mig typ "klar" med faxi. För trotsallt så har vi utvecklas såå mycket. Han har lärt mig en massa o jag känner mig som en skit mot han för att jag tänker dessa tankar.

Plus att om jah ska sälja han så är de nu, medans han är "värd" något.. Helst skulle jag vilja ha kvar han o köpa en till men de har jag inte råd med..
Vad ska jag göra???

HJÄLP!

// tjej i tårar. Tacksam för svar<3

Hej! Jag måste ha lite råd här.. De är så här.. Uhh de här är jätte jobbigt för mig.. Men iaf, jag har haft min islandshäst i 2 år nu. ( jag är 16) en super snäll valack. Min allra bästa vän. (18 årig herre)

De är så att jag har börjar funderat på att sälja han.. Eller egentligen så har jag tänkt de ofta men alltid bara skaka bort tanken. Jag älskar ju han? Men.. Faxi är pigg o väldigt het kille, inte direkt min typ. Jag gillar envisa o "tröga" hästar man måste jobba med. Men från marken är vi världens bästa tsm o ingen är bättre. Men i ridningen har vi aldrig varit "komplett". Vilket jag tycker är jätte jobbigt.

Jag har redan hittat några hästar jag är intresserad över, plus att jag ska spara till körkortet o då skulle pengarna som blir över till de men jag kan inte.. Men på ett sätt är jag fast.. Jag känner mig typ "klar" med faxi. För trotsallt så har vi utvecklas såå mycket. Han har lärt mig en massa o jag känner mig som en skit mot han för att jag tänker dessa tankar.

Plus att om jah ska sälja han så är de nu, medans han är "värd" något.. Helst skulle jag vilja ha kvar han o köpa en till men de har jag inte råd med..
Vad ska jag göra???

HJÄLP!

// tjej i tårar. Tacksam för svar<3

Visst kan man sälja sin häst, men jag förstår att det kan kännas svårare nu än om han varit i sina bästa år. Man kan undra hur länge det kommer att dröja innan åldern märks. Det är så hemskt olika. Heta hästar brukar vilja springa än om det ömmar här eller där och då är det viktigt att ägaren tänker på det.

Sälja HONOM. Mitt språkhjärta gråter när jag läser din text! Byt ut "han" till "vi" och "honom" till "oss", dvs. överallt där du skulle säga "oss" sätter du in "honom". Ex. Slå han! Är det "Slå vi!" eller är det "Slå oss!" ?

För det andra så är det bara du som kan avgöra om du ska sälja din häst. Jag tror inte ni är färdiga ihop, en pigg häst kan vara minst lika mycket att rida som en slö. Det beror helt på hästen. Känner du däremot att det inte är lika givande att rida Faxi som det är att rida någon annan häst så kanske det är bäst att sälja honom, för bådas skull.

En liten "historia" om hur jag gick tillväga med min storhäst:
Jag har alltid haft både Islandshäst och storhäst. Och för några år sedan tog jag över ett varmblodssto på 8 år.
Hon var världens underbaraste och mysigaste häst. Alltid först i hagen, alltid gladast på morgonen över att få se en och få komma ut i hagen osv. MEN, jag tyckte inte vi passade ihop. Eller jo, vi passade ihop men samtidigt kändes inte allting rätt. Det var inte lika kul att rida henne som Thróttur som jag hade då. Jag hade inte samma sug åt henne, trots den fina häst hon var och det SKAR i hjärtat. Jag ville inte ens kolla på henne för jag visste att hon skulle bli besviken när det inte var hon som fick bli riden eller intagen just då. Ålder är en siffra men jag resonerade så att "En 8 årig, frisk och sund häst skall inte gå och få kännas halvdan i jämförelse med de andra hästarna. Hon skall komma till någon som lägger 100% i alla kategorier på HENNE". Hästar läser oss mer än vad vi tror. Dom känner av känslor. Det är jätte svårt att säga vad DU ska göra men så här gjorde jag. Och hon fick komma till världens underbaraste tjej som grät när vi skrev över ägarbytet. Hoppas du kommer fram till något bra beslut som passar er båda!

Hur mycket man än älskar en häst så är det kanske inte alltid rätt att behålla den för sitt eget samvetes skull. Om du längtar efter något annat och känner att du inte är bekväm till 110% på hästens rygg, så ska du sälja. Jag var inte bekväm på min valacks rygg i början, han var en riktig lymmel, men efter en tid insåg jag att även om vi inte är helt perfekt och vi kanske inte alltid "klickar" i ridningen, så känner jag hans kärlek och hur mycket han skulle göra för mig. Han bär mig vart vi än går och räddar alltid situationen om något skulle hända. Så visst, även om vi inte äger banan alla gånger som jag gjort tillsammans med andra hästar, så är jag ändå j**ligt glad att vi är vi och just han är min häst. För mig är det viktigast med tillit och stark kärlek! Viktigare än all världens pengar och priser!

I slutändan är det upp till dig själv. Känn dig inte elak, bestämmer du dig för att sälja, tänk då att du ger en annan människa chansen att få uppleva din underbara Faxi. Och du kanske ger en annan häst chansen till ett bättre liv.

Tack så mycket för alla svar. Känns bra nu och jag funderar på att sälja faxi, för både han och min egen skull! :)

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 323
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 671
Senast: karl_h
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 381
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023