Ska jag leka "Gud"?

P

prallan

Min gamla tävlingshäst är oridbar, spatt bak och konstat 0,5grad halt ena fram. Han kan få gå i hage i resten av sitt liv, är idag 15 år. Han är en nervös själ som tex inte kan stå på box, då tokväver han, han tycker inte om att resa hemifrån och är LIVRÄDD för hovslagaren. För att sko honom måste vi sedera, dvs ta ut vet. varje gång. Han är väldigt ömfotat så det kan vara svårt att ha honom barfota fram, det är just hovarna han har problem med. Jag skulle kunna lära mig barfotaverkning men känner att jag inte har riktigt tid, ensamstående, studerande 2-småbarnsförälder med fler hästar. Han går nu på en liten lösdrift med en shettis, men har inatt rivit upp bädden i uteboxarna.
Jag känner att jag inte orkar riktigt mer:cry:
Ska jag ta bort honom?:confused:
Försöka skänka bort honom, han med hans ängslighet?:confused:

Sv: Ska jag leka "Gud"?

hmm, jobbigt beslut...

kanske inte är det bästa att skänka bort honom med tanke på hur han är...

även om det känns hårt så kanske ta bort honom är det mest humana..

När man läser mellan raderna i ditt inlägg så har du nog redan tagit ett beslut, inte sant?
Jag förstår precis hur du känner det, det här med att "leka Gud", vilken rätta har jag att göra det, etc etc?

Det är din gamla tävlingshäst, jag misstänker att han gett dig en hel del trevliga stunder på tävlingsbanan? Då är det din tur att göra något för honom nu, aldrig roligt men ibland nödvändigt. På din beskrivning är det en rastlös och känslig häst som inte är så värst trygg i sig själv - att låna ut honom, byta miljö m m, det skulle antagligen vara att göra hästen en stor otjänst.

Skickar styrkekramar!

Jag tycker att det rätta vore att ta bort honom! Men jag förstår att det är ett väldigt svårt beslut att ta..
Ge honom ett värdig slut, låt honom somna in och sluta ängslas.

*styrkekramar*

Det är inte att leka Gud utan att ta sitt ansvar o göra det man tycker är rätt ur djurskyddssynpunkt.
PL

Tack alla:bow:
Har ringt "den där" tjänsten, men han kunde inte säga när, ska ringa honom igen på måndag morgon.

Jag håller med Peter Lundin, du leker inte gud utan tar bort honom av djurskyddssynpunkt.

En häst lider inte av att dö när vi hjälper dem så det går fort och smärtfritt, det är min fulla övertygelse, de som lider är vi själva, saknaden de lämnar efter sig.

ger du bort honom har du ingen kontroll på hur han mår eller någon chans att påverka.

Min åsikt är att om man tagit ett djur på sitt ansvar har man även tagit på sig ansvaret för att det inte ska lida i onödan. Mao anser jag att i vissa fall är det enda rätta att avliva, även om det är tråkigt. Många behåller tyvärr sina djur av egoistiska skäl, de tycker helt enkelt att det är för jobbigt att vara ledsen över att man befriat djuret från sina smärtor (läs: att djuret inte längre lever)

Tycker du gör helt rätt om du avlivar, skulle inte ge bort en sådan häst

Var det min häst så är att skänka bort hästen inget alternativ. Skulle utan tvekan ta bort honom, det har han gjort sig förtjänt av.

Kicki :)

Jag tycker inte att du behöver ha dåligt samvete om du väljer att ta bort honom.
Tvärt om det är vårplikt och ansvar att skona hästarna när deras liv inte är värdiga längre då ska dom få slippa.

Tröstekram till dej och lycka till, det är jobbigt men det är värst innan man har bestämt sej, då är det bara ångest, sen kommer sorgen efter en kär vän men det är lättare att hantera och man har alltid kvar alla fina minnen.

Ta bort honom. Det hade jag gjort utan dåligt samvete. Han trivs inte med sitt liv som det är nu, och det finns ju inget alternativ (oavstt hur mycket pengar och tid) för det liv han vill leva och trivs med.

Att avgöra när det är slut är det ansvar vi tar på oss som hästägare. Att inte låta hästen plågas eller fara illa.

TRIVS han som han har det nu? Är han glad? Om han inte är det så är det ju inte så mkt att fundera på...

Men annars så brukar hästar klara sig bra barfota om dom bara går i hagen, min gammling ömmar om han måste gå på grus men eftersom han går i gräshage så är det ju inget problem...

Jag förstår hur det känns!!Vi fick ta bort en av min flickas tävlingsponny i somras.Det var hemskt ,men det var ändå det bästa för honom.Vår vetrinär tog beslutet åt oss för vi hade tänkt ha honom kvar som sällskap men hon sa ifrån och det är jag glad för nu när det är gjort.Han var så olycklig.

Jag skulle ta bort honom tror jag. Han verkar tillräckligt "otrygg" (menar mer nervös...) redan och att då låta honom byta ägare och miljö skulle bara förvärra allt.
Men det är bara du som kan ta det rätta beslutet. Det verkar redan som du tänker på vad som är bäst för hästen, det är då man är en bra hästägare! Jag tror du kommer ta rätt beslut för dig och hästen oavsett vad vi säger. :)

TRIVS han som han har det nu? Är han glad? Om han inte är det så är det ju inte så mkt att fundera på...

Men annars så brukar hästar klara sig bra barfota om dom bara går i hagen, min gammling ömmar om han måste gå på grus men eftersom han går i gräshage så är det ju inget problem...

Nja, han blir lite uttråkad att inte få göra något

Jag håller med Peter Lundin, du leker inte gud utan tar bort honom av djurskyddssynpunkt.

En häst lider inte av att dö när vi hjälper dem så det går fort och smärtfritt, det är min fulla övertygelse, de som lider är vi själva, saknaden de lämnar efter sig.

Håller med, det bästa för hästen och dig är nog att avsluta det hela. Det blir förmodligen inte bätter hos någon annan, förutom att du slipper ta det jobbiga beslutet.

att ta bort en häst, eller vilket djur som helst är inte alltid automatiskt det värsta man kan göra.
vad är det rätta att göra?
frågar man sig det innan varje svår situation, brukar man få de rätta svaren.

att du lider är det inget snack om, men det är för dig själv du lider, låt inte det gå ut över hästen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka