Ska jag köpa min foderhäst eller leta efter annat? Beslutsångest!

F

Fitness

Jag har världens beslutsångest så jag vore väldigt tacksam för lite tips och råd!

Jag går i hästköpartankar och jag börjar allt mer känna att jag vill köpa loss min foderhäst sedan 2 år tillbaka. Men jag kan inte bestämma mig. Jag vet/tror att jag skulle kunna få en mycket finare häst för samma pris men saken är den att jag har fäst mig så vid min foderhäst. Från början passade vi inte alls ihop och jag gillade inte alls att rida honom. Nu har jag lärt mig att rida honom jag jag trivs så bra med honom. Han är världens snällaste och gulligaste och man kan inte annant än att älska honom. han är trevlig och positiv att rida, pigg och framåt och glad. Men han är inte den lättaste då han är byggd lite i nerförsbacke, han är dock inte tung men kräver mycket ridning och övergångar. Längtar ibland efter en häst som har lätt för sig.

Han har dock ingen kapacitet för att placera sig i några högre klasser, kanske skulle gå runt en LB dressyr godkänt, och hoppa felfritt upp till 1.10 med lite träning men inget mer. Han är ett 9 årigt halvblod/fullblod, okänd stam, inga gångarter att tala om, skadefri. 65 000 vill ägaren ha för honom. Tycker de låter mycket?? han har tävlat 110-120 hoppning felfritt för några år sen.

Visst borde jag kunna få en finare häst med bättre gångarter och som har kapacitet för tävling för 65 000? eller är jag helt ute och cyklar? Tror till och med att mina föräldrar kan betala uppåt max 70, 75 för en häst.

Samtidigt vet jag inte om jag ens kommer ha nån lust att tävla överhuvudtaget. Som det är nu vill jag inte det, men jag har haft tävlingssug förut och kanske vill tävla i framtiden..:confused:
Det känns både lockande och inte att ge sig ut i hästköpardjungeln.Det finns så mycket hästar med skador och fel, och det är svårt att sålla och avgöra om hästarna är värda priset. jag har ingen aning har ju aldrig köpt stor häst förut. På nåt sätt tror jag att jag känner trygghet över att tänka att jag kan ha kvar min foderhäst - gå kvar i gamla hjulspår om ni förstår hur jag menar.

Hur skulle ni gjort i min situation?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska jag köpa min foderhäst eller leta efter annat? Beslutsångest!

jag skulle nog letat upp en läromästare.
Vare sig du vill tävla eller inte, kan du ju lära dig ngt på den hästen.
Och jag tror du kan få en helt okej häst till det priset.
hoppas de går bra iaf!

Nu är jag nog fel människa att råda dig eftersom jag inte alls är inne på den hästtypen och inte är tävlingsmänniska...MEN jag tror att du ska tänka efter lite grann vad det är DU vill ha ut av din ridning. Vill du ha en häst som du redan vet att du trivs med men som kanske inte når upp till nivån du vill komma upp i? Eller vill du prova på en ny häst med större kapacitet kanske men som du inte redan känner och älskar?
Kanske kan du vara nöjd med att hoppa lägre klasser och då fungerar ju din nuvarande häst...
Föreställ dig livet utan din foderhäst och se hur det känns.

Priset kan jag inte säga mycket om men jag tror att svaret bara finns inom dig. :) Min häst fick jag för en hel del under vad hon numera är värd dels för att ägaren ville att hon skulle komma till 'rätt ägare' (speciell häst) och dels för att jag slitit som ett djur med henne och nu är hon helt underbar och jag skulle inte byta henne även om jag skulle kunna sälja henne, få dubbla priset och köpa en 'tävlande' islänning för det...:love:
Men så länge du känner vad du vill innerst inne så kan det inte bli fel, lycka till! :)
Angelwings

Rent spontant så tycker jag att det är lite överpris.
Den har okänd stam, går knappt en LB dressyr.
Kan med träning gå max LB hopp.
Njaa.... 65`skulle inte jag betala iaf.

Men vad en häst är värd för en själv är så individuellt.
Tycker du att han är värd det så är han ju det för dig.
En fördel som du har är ju ändå att du vet vad du köper.

Mvh J.

För en nioårig stor häst som gått felfritt 120 visserligen med annan ryttare. Är inte detta ett högpris. Tvärt om det är nästan lite lågt om hästen är frisk och hel vill säga. På en valack som ska gå som ridhäst har ju stammen ingen som helst betydelse. Det är ju istället själva hästen som avgör om den är värd att satsa på.

Nu när du säger de låter det rimligt att han är värd det. Om jag bara vet att han är värd priset på marknaden så känns det inte som om jag betalar överpris om jag köper honom. Det är de i min omgivning som säger att så länge han inte placerat sig så har det ingen betydelse, men vet inte vilken koll de har.

Eftersom jag inte är särskilt intresserad av hoppning så har det egentligen ingen betydelse vilka klasser han kan gå i hoppning. jag skulle högst tävla 90-1 m om jag ens tävlade hoppning alls. Det är dressyren jag är inne mest på och jag tycker det är jätte kul att träna, vet dock inte i nuläget om jag kommer vilja tävla och om det är min grej att tävla.

Min foderhäst kan som sagt vara jobbig i dressyren eftersom han har sin kroppsbyggnad emot sig, men när man väl får honom att arbeta och bära sig är han underbar :love: han blir som en helt annan häst och dansar fram.
Andra dar kan jag bara gråta eftersom han är så jobbig.
Men kanske är dessa underbara dressyrpass då allt går bra värda allt slit.

Tack för ett bra svar! Du fick mig att tänka efter!

Jag skulle inte köpt!

För de pengarna kan du juh få en kanon häst!

de trodde jag också men när man kollar annonser så är de mest unghästar på runt 4 år som kostar runt 60-70 000 :confused:
Alternativt äldre hästar runt 15 år.

Jag tycker att du ska titta dig runtomkring på lite saluhästar redan nu på en gång innan du tar något beslut. Med alla hästar har man ju bra och dåliga dagar men givetvis blir det generellt roligare att arbeta med en häst som har relativt lätt för sig. Och det låter ju som att det krävs en hel del arbete med din häst.

Personligen tycker jag att det också låter som ett överpris. Att han gått 1.10-1.20 felfritt för ett par år sedan tycker inte jag motiverar hans pris idag från din synvinkel. Kanske möjligtvis för en hoppryttare om det är så att han fortfarande har kapaciteten. Men för din del så tycker jag att du ska se dig om efter "rena" dressyrhästar och se hur marknaden ser ut i den prisklassen. Med en rejäl besiktning på klinik och en bra försäkring så har du gjort vad du kan. Det finns ju jätttemånga fina, friska hästar därute. Så jag tycker inte att du ska låta "fegheten" begränsa dig.

Men sedan kan det ju vara så att du tycker när du har varit runt och tittat på lite hästar att de inte är så hemskt mkt bättre än det du redan har, och då blir ju valet lättare. Men innan du tagit dig ut så att du kan göra en jämförelse så tycker jag inte att du ska ta ett beslut. Jag tycker att du ska ge dig ut i köpardjungeln på en gång! :banana:

Jag hade nog ändå övervägt att titta runt lite eftersom min personliga åsikt är att det låter dyrt.
Hittade en annons på ett sto som dom begär samma pengar för, dock med placeringar.

Så jag hade tänkt en extra gång.

Du får inte en "hel och ren" kanon häst i den åldern för de pengarna. Så det är en helt riktig notering du gjort om vilka hästar finns i den prisklassen.
Det du ska ta ställning till är ju vad du vill med din ridning. Vad som är viktigt för dig. För att du kan utvecklas även med den häst hästen och vill du inte tävla eller ta föl i framtiden. Så är kanske han den bästa du kan få eftersom du ju redan känner honom och vet vad hanvarit med om de senaste åren.
Men vill du mer renodla ditt dressyrridande och kanske satsa på tävling så är ju han den mest optimala hästen.

Så fundera ut vad du själv verkligen vill med ditt ridande och hästägande de närmaste åren, innan du bestämmer dig.

tack för ett bra svar. :bow:Det lät som ett bra alternativ att provrida lite hästar för att ha och jämföra med. jag har i princip inte ridit ngn annan häst överhuvudtaget de senaste två åren.

just nu verkar de mest finnas unghästar ute på annons i den prisklassen jag letar i. Men tidsnog dyker det säker upp ngt intressant!

Nej det var det jag tänkte. Antingen en kanonhäst med någon skavank eller fel, eller en unghäst alternativt äldre häst, är väl det man får.

Problemet är att jag inte har en aning vad jag vill med min ridning om några år. Det är det som gör beslutet så fruktansvärt svårt. Jag kanske vill ut och resa om nåt år eller två och då kanske det är praktiskt att ha kvar foderhästen eftersom min mamma då ska rida min häst och eftersom hon redan känner honom. Eller så är jag plötsligt jättesugen på att tävla. Har ingen aning. Jag hoppas jag kommer fram till ett beslut.

Det bästa är kanske just nu då om det går att behålla hästen du har och ha honom på foder. Blir ju betydligt lättare att "göra av med" hästen då om du beslutar dig för någon annan inriktning.

Jag skulle ha fortsatt ha honom på foder ett tag till, tills jag var helt säker på om jag skulle köpa honom eller inte.

Tycker att priset verkar rimligt, kanske en liten aning högt (ett par tusenlappar), men helt ok. Halvblod är inga billiga hästar..
En häst jag ville (fortfarande skulle vilja..) köpa:
född 2001
utbildad t.o.m. "lättare medelsvår" dressyr
hoppad 1.10 (om jag fattade rätt) men blev lätt vinglig i hoppningen
en del ovanor att träna bort (t.ex. kraftiga bakutsparkar när h*n tyckte det blev jobbigt..)
80.000kr om de skulle släppa hästen (ägd av ridskola) (skulle säkert gå på mer om jag ringer dem idag..)

Tycker 65 tusen låter dyrt för din foderhäst. Den summan är vad min svägerska begär för sitt 9-åriga halvblodsto som har ett kanonpsyke, bra stam, är A:1försäkrad och har kapacitet för lätta klasser i både hoppning o dressyr.:bow:

Eftersom det svänger lite med ekonomin nu oxå så kommer det säkert att bli lite köparens marknad även inom hästsektorn.
Tror att med lite is i magen kan man få en riktigt fin häst för dom pengarna om ett tag.

Lite spekulationer bara.. :)

Jag tycker att det är ett okej pris om han är hel !

jag tycker inte att det är dyrt för en 9åring som startat 120 hoppning. Skulle den kunna bli riktigt bra inom dressyren så skulle du inte fått den så billigt.

Ska du köpa annan häst i samma prisklass så får du antingen en outbildad unghäst, en äldre häst eller en trasig häst i bra ålder. Halvbloden är dyra idag!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka