ska jag ha dåligt samvete?

C

CarolineNSV

Nu sitter jag här med världens dåligaste samvete och ångest. Det blev missförstånd mellan mig och min skötare/medryttare (kallar h*n X) idag.

Eftersom igår fick jag besked om att X skulle bli skjutsad dit och X slutade klockan 2. Och vi sa att vi skulle bestämma mer imorgon.

Som sagt, jag antog att de skulle säkert vara i stallet vid 4 tiden eftersom X säkert ville hinna äta innan X for hemifrån.

sen började klockan närma sig halv 5 och jag försökte nå X på mobilen. Men kom inte fram, blev lite orolig och började fundera på om det hänt något. Men så tänkte jag att X kanske dyker upp snart.

När klockan var typ kvart över fem, så började jag traska emot bilen. Och åkte hem. Visste ju inte överhuvetaget om X skulle dyka upp.

Ringde när jag var hemma till X mobil ett flertal gånger men utan resultat. För att höra mig för och om jag skulle kasta mig i bilen och åka tillbaka till stallet.

Nu får jag reda på genom bloggen att X tagit bussen kvart i fem från stan. (vi missa varann med minuter) X hade inga busspengar hem, (kunde antagligen inte ringa från sin mobil eftersom inte jag heller fick tag i X) så X hade tydligen gått hem.

Det är sånt här man inte vill ska hända.
Men det är bara så himla viktigt att kunna nå varandra på mobilen. Det måste bli rutiner, så att sådana här missförstånd inte upprepas.

Kanske är det jävlarimej mitt fel.

Känner mig så dum! urkorkad.
Förlåt för ett onödigt inlägg men är tvungen att skriva av mig för att höra vad ni har att säga.

Men jag har redan behövt köra X hem en gång när X inte kunde få skjuts hem eller tagit med sig busspengar! Så vad fan hade jag för val då?
Om nu allt gått som det skulle idag - så hade X inte kunnat ringa efter skjuts, kanske ändå inte fått den om X kunnat. Och inga busspengar. Ja, då ligger ju ansvaret på mig.

Varför skall det vara så komplicerat?
X är 14 år. Jag ville ge X en chans (har inte varit i stallet så många gånger ännu hos mig)... Jag kommer låta X komma i fortsättningen än sålänge, men jag kommer vara tydligare och inte för mesig.

Vad tycker ni? Handlade jag fel som åkte hem när jag inte fick tag på X med mobilen?

Jag blir knas. Jag känner enorm skuld.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: ska jag ha dåligt samvete?

Klart att det inte var ditt fel att det blev som det blev! Det där är inget du ska grubbla över! X skulle för det första sett till att ha en fungerande mobil och meddelat dig att hon blev sen. Hon kan inte förvänta sig att du ska sitta och vänta flera timmar! För det andra så skulle hon sett till att ha busspengar med sig. Man måste tänka lite fast man är 14 år... Du har inte gjort något orätt alls.

Jag skulle fråga henne om det där med skjutsen till stallet och varför hon var sen.

Jag skulle säga någon varnande indirekt till X, typ skämtsamt om busspengar eller något, och säga att det är viktigt att ni kan nå varann på telefonen ifall att något händer, samt fråga vänligt varför X inte kom till stallet tidigare, fast det var bestämt. Inte vara så arg, men som jag ser det var det Xs fel. Ta reda på om det var ett misstag.

Sedan skulle jag vara tydlig i fortsättningen, för bådas skull. Om X förstår hur viktigt det är med tider och ansvar i stallet (vilket hon kanske inte har gjort) så har X ett val: sluta eller skärpa
sig.

Huvudsaken är ju såklart att det inte upprepas!:)

Tack nu kanske jag kan sova hyffsat lugnt ;) :)

Jag skulle fråga henne om det där med skjutsen till stallet och varför hon var sen.

Jag skulle säga någon varnande indirekt till X, typ skämtsamt om busspengar eller något, och säga att det är viktigt att ni kan nå varann på telefonen ifall att något händer, samt fråga vänligt varför X inte kom till stallet tidigare, fast det var bestämt. Inte vara så arg, men som jag ser det var det Xs fel. Ta reda på om det var ett misstag.

Sedan skulle jag vara tydlig i fortsättningen, för bådas skull. Om X förstår hur viktigt det är med tider och ansvar i stallet (vilket hon kanske inte har gjort) så har X ett val: sluta eller skärpa
sig.

Huvudsaken är ju såklart att det inte upprepas!:)

Att X kom senare ut var för att X varit på ett "möte" som inte jag hade en aning om att X skulle ha. Jag hade ju fått info att X slutade 2 och skulle få skjuts ut! :crazy:

Jag är ganska snäll dum av mig, men jag tror att efter detta kommer jag kunna vara tydligare. För mina egna nervers och för X skull.

En fungerande mobil, som X också kan ringa ifrån, och ett fungerande busskort, tycker jag är två vettiga prioriteringar. Och inte alls för mycket begärt.

Nej det var inte ditt fel. X borde verkligen ha en mobil och ett busskort.

Du kanske borde ta upp det, så slipper ni sånna här missförstånd.:)

Jag förstår inte varför du mår dåligt? Det är ju X som har brustit i informationen, inte kunnat nås (eller ej ringt upp dig när X såg missade samtalen) och sedan inte ens hade busspengar. Trodde X att du skulle vänta på henne hela kvällen...? Förhoppsningsvis har X lärt sig nåt nu.

Nu var det ju tur att du var i stallet själv, för hade X slarvat så en dag då X hade eget ansvar för hästen hade jag varit grinig.

Om nu allt gått som det skulle idag - så hade X inte kunnat ringa efter skjuts, kanske ändå inte fått den om X kunnat. Och inga busspengar. Ja, då ligger ju ansvaret på mig.

Det är väl inte ditt ansvar? Har inte X några föräldrar? X kan väl inte bara utgå ifrån att det är ok att åka med dig om det inte är bestämt sedan innan.

Senast ändrad:

Det är väl inte ditt ansvar? Har inte X några föräldrar? X kan väl inte bara utgå ifrån att det är ok att åka med dig om det inte är bestämt sedan innan.

Nej klart att det inte är mitt ansvar. Men i den situationen är det ganska svårt att säga. "Ja, jag vet inte hur du ska lösa det. Du får helt enkelt gå hem då.."
då är det lättare att säga;
"a, men jag kör dig idag då, men sen måste du alltid ha med dig busspengar"

Det har hänt en gång och jag valde att köra hem X den gången. Hoppas att X lärde sig att det kändes lite "dumt".

Och att jag mår dåligt ligger hos mig själv, känslig person :o :) Jag vet att jag inte kunnat sitta där hela kvällen (därför for jag ju hem) men det kändes ändå dumt. Tankarna går ju att man kanske varit otydlig.
Men jag tror att i detta fallet missförstod vi varann helt enkelt.

KL.
Jag vill gärna att det ska funka. Så därför tänker jag ge det en tid till.
(fått info. om att X hade ett busskort. Men som inte funkade i denna komunen..)

Senast ändrad av en moderator:

Såklart det inte var ditt fel! Missförstånd händer lätt (iaf när det gäller mig :p:angel:), lägg inte onödig skuld på dig själv. du får väl jobba på lite bättre kommunikation med medryttaren o om det inte funkar så kanske du ska leta efter en ny, lite äldre medryttare? så du inte behöver känna så stort ansvar över personen. förstår att det lätt blir så när personen i fråga är ung!

själv har jag fått den fina möjligheten att få vara medryttare på min fasters hästar (har nu hennes kallblodstravare som min egen). :bow: kan säga att när jag var 14 år o medryttare på hennes ståtliga halvblod på 170+ så ville hon inte släppa ut mig själv i början utan följde med på cykel när jag red ut :love: det tog ett tag innan både hon o jag kände oss bekväma o säkra, men i och med att jag lärde mig mer o blev äldre o erfarnare så fick jag mer o mer ansvar. eftersom jag är hennes brorsdotter så förstår jag varför hon kände stort ansvar för mig i början ;)

hoppas det löser sig!

Nej, ha inte dåligt samvete. Det är sånt som händer. Utgå nu från denna händelse och prata med X om hur ni ska göra i framtiden för att undvika missförstånd. Jag skulle också prata med X föräldrar, då hon ju bara är 14 år. Försäkra dig med föräldrarna att det är ok att hon kommer till dig (om du inte redan gjort det) och prata också med dem om hur ni ska lösa hennes resor till och från stallet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 707
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 304
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?