Ska jag fortsätta vänta in henne?

K

klara77

Har en ponny som inte vill gå in i transporten, hon är inte rädd utan hon vill se om jag ger mej. Det går ju så klart inte att dra in henne i transporten eller tvinga henne på något vis. Hon är envis som synden ibland. Jag brukar vänta in henne. Igår gick hon in 2 gånger på 1.5 timme... Har fått tips från en som håller på med NH att jag ska vänta in henne för då kommer problemet att lösas med tiden. Bara hon vet att jag inte ge mej... Men ska fortsätta vänta in henne i fortsättningen också eller ska jag göra på något annat vis?

Sv: Ska jag fortsätta vänta in henne?

Framsteg idag. Idag gick ponnyn in 2 gånger på 20 min när jag skulle iväg med henne till ridklubben. När vi skulle hem (brukar va ännu värre då) så gick hon in på 5 min :o)

Kul! Va skönt att det går framåt! Bra jobbat! MVH/Sara

2 gånger på 3 minuter... Så nog går det framåt...tror det har hjälpt att vänta på henne. Jag har en envis ponny, men det gäller att vara envisare själv. Varför bråka? Jag har stått inne i transporten med lång lina och bara väntat. Hon vet att hon ska gå in men gör det inte förrän hon själv vill det. Men nu vet hon att jag inte ger mej nu...

Kul att det går bättre! :banana:

Jag har liknande problem med min ponny. Men man märker på henne att hon blir spänd och osäker ju längre in hon kommer. Halvvägs går bra... men hon vill inte gå ända in. Jag tror hon är rädd att bli instängd, att det är det läskiga. För så fort någon mer är i närheten av transporten går det sämre.

Tror ni det funkar på henne att bara vänta, och sen göra det "mysigt" i transporten? (mat, mm)

Tror ni det skulle hjälpa att träna i en transport med fronturlastning?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama