Ska jag försöka?

P

pannkakssmet

Jag går naturbruk-häst första året (jag tänker dock inte säga vilken skola) och jag har märkt att några av hästarna här verkar ha ont lite överallt.
Jag har inte ridit så många av dom men jag har en tendens att läsa av hästars utstrålning ändå och märka sådant.
Nu vet jag inte om jag ska vågra fråga ridinstruktören om jag kan få massera/stretcha halvbloden några kvällar i veckan. Kanska ta en häst i taget och se om det hjälper.
Saken är den att jag har inga riktiga belägg för att dom har ont, om man bortser från lustigt beteende vid ridning och obehag vid sadling, vilket enligt mig är starka reaktioner men inte enligt dom jag har pratat med. Om jag frågar dom i årskurserna över får jag oftast svaret att hästen är så. Det vill jag inte acceptera.
Jag har egentligen inget förmig på eftermiddagarna så det skulle vara bra för mig med.

Jag vet bara inte om jag vågar fråga. Risken finns att man blir idiotförklarad.:(

Sv: Ska jag försöka?

Lita på din känsla!
Vet inte vad lärarna kommer att ge för respons om du frågar.
Men även om dom tackar nej, så har du erbjudit dig/frågat.

Håll i känslan. Så att du inte blir lika cynisk när du går sista året, och accepterar att "hästen är sådan"...

Jo, jag har tänkt lägga fram som argument att hästen kan ju inte bli sämre av att jag masserar den.

Det är nog dock ingen risk att jag bara kommer att acceptera saker. :rofl: Jag tänker för mycket!

Har du erfarenhet av massage/streching? Jag tror inte lärarna låter det vara fritt fram att knåda hästarna utan att de VET att du kan.

Om du vill slippa bli idiotförklarad så kan du ju bara säga att du behöver träna och att hästarna skulle gilla det. Undvik att ta upp att du "läser av" att hästarna verkar ha ont, finns risk att det kan uppfattas som flum-flum om du förstår vad jag menar. Blir det förbättringar så lär det ju märkas och då får du äran ändå.

Jag har viss erfarenhet. Jag har bland annat löst spänningar i min äldsta hästs rygg, numer tycker han det är roligt med sadel!
Ja, det är nog ingen vidare ide att säga att jag läser av dom. :crazy: Med tanke på den lite gammalmodiga hästhållningen här.

Hade du varit gammal i gamet så hade du nog kunnat säga så, men när det kommer från yngre tjejer så tror jag det är svårt att bli tagen på allvar om man råkar uttrycka sig för luddigt.

Men våga fråga om du får! Tänk vad kul om det blir skillnad, DÅ kommer man att lyssna. :)

Jag tycker också att du ska fråga! Det värsta som kan hända är ju att du får ett "nej"... kanske kan du säga att du vill träna lite mer/ få lite mer erfarenhet av att stretcha hästar...det är ju trots allt en skola du går på ju!!

Go for it!!:D

Tack! Det känns skönt att folk stöttar mig! :D
Jag ska nog samla mod till mig och fråga redan på måndag.

Det borde ju inte skada iallafall. Om du maserar alltså. Egentligen borde de ju bara bli glada över att du vill masera, det är ju positivt att du tar intiativ till det.. liksom?

Jag tycker du ska fråga om du får. Så har du iaf försökt hjälpa hästarna. Gör vad du tycker känns rätt, detta är inget andra kan svara på för vi har inte sett hästarna.

Nu har jag frågat och dom sa att dom skulle tänka på saken!
Varför kan folk inte bestämma sig snabbt?

Har ni ingen stallchef du kan fråga?

För på skolan jag gick så var lärarna bara lärare, de hade inte hand om hästarna.

Det låter som det är på våran skola oxå.. så frågan är om vi går på samma skola. *ler* och om jag tror det så kan ja säga att det är nog inte så stor chans att du får de. tyvärr.. eller så tar de sitt förnuft till fånga och säger ja.
Lycka till!

Tja, vår stallchef är ju lärare på ett sätt...
Jag har frågat honom men han verkade lite skeptisk till att en etta tar sånna initiativ. Nåväl, jag ska fråga imorgon igen. :D

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 138
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar