Jag tänker lite i samma spår som
@Bapelsin . Kolla detaljerat på vad huset/tomten skulle kräva (för att livet för skulle vara fint för dig), vad av det du kan/har råd att delegera, vad du kommer kunna bryta upp i mindre delar som
@tanten gör med sin ved. Om det finns kvar ”krav” som överstiger eller förväntas komma att överstiga din förmåga också med kluriga lösningar så kanske inte just det huset är rätt tänker jag.
Jag har exempelvis lärt mig bakvägen att varmvatten, åretruntvatten, värme som ej är ved, innetoa och tvättmaskin är måsten för mig, vilket det inte var tidigare. Det lärde jag mig genom att vara utan de faciliteterna när jag blev sjuk. De bitar som gör att varje dag funkar är lika viktiga att minnas som gräsklipp och andra sällanaktiviteter. Att kunna få dit mat (finns hemkörningstjänst om du behöver), kunna diska (finns plats för diskmaskin?), förflytta sig i hemmet och hålla sin hygien är ur mitt perspektiv viktigare än sällaninsatser, särskilt om du har en okej inkomst så du kan leja bort. Med naturtomt krävs tex ingen arbetsinsats men däremot kanske du får hela din livskvalitetshöjning rätt på knuten, vilket kan underlätta och frigöra ork till att dra runt vardagen jämfört med livet i lägenhet. Inga behov att åka till park/naturreservat för vila och rekreation. Kanske går det att gå med i cogrow och upplåta del av din tomt för annans odling mot lite hjälp med underhåll?
Det finns alltid lösningar, men det viktiga är att det är lösningar som känns hållbara i längden för dig.
Heja hus