ska jag byta?

S

spanglish

jag har ett svårt beslut som måste tas innan sommaren är slut... :confused:

jag har nu min häst på sommarbete hos min ridlärares kompis och när han kommer tilbaka har jag chansen att få in honom i ett jättefint stall med en dubbel så stor box som han har nu.

Mitt nuvarande stall tar det 15 min att åka till.
Anlägningen är fantastiskt med resturang, shop och sadelmakeri.
ridhus och 1 7000m2 utomhus ridbana.
jag har fått många vänner här
boxen är mörk
många små hagar+en stor sandhage

det tar lika lång tid att åka till det andra stallet
mer ett mysigt stall med resturang och shop.
1 stor ridbana och en mindre
boxen är väldigt stor och fin
många små hagar

Jag bor i spanien så det är ganska svårt att prata med ridlärarna i mitt nuvarande stall och det känns som om dom inte riktigt tar mig på allvar.dom har gjort flera saker mot min häst t.ex.:
Min häst har väldigt känslig hud men stallkillen shamponerade honom en gång och fick inte ut shammpot i ansiktet så min häst har nu tappat en stor del av pälsen i ansiktet.
JAg reste bort en v. och ridläraren loved att han skulle rida min pålle och han använde spoorar på honom, hela v. Min häst reagade inte på min skänklar als när jag kom hem och min häst har nu ett ärr från där min ridlärare använde sporrarna.

jag vet att det låter som om att jag skälklart ska byta men det är en annan tjej tidigare som tidagre bytte och min ridlärare blev rosenrasande.

Sv: ska jag byta?

tycker också du ska byta. din ridlärare får väl bli pissed då, men det är din häst, ditt val. rida med sporrar så att det blir ärr låter ju inte speciellt trevligt. byt stall är vad jag skulel gjort!

Det är väl inte din ridlärare som bestämmer vart du ska stå? Om jag vore du skulle jag ha bytt stall.

Om du nu bestämmer dig för att flytta så behöver du väl inte ha mer kontakt med din ridlärare? Låt honom bli förbannad då, det är inte ditt problem att han inte kan bete sig som en vuxen människa. Eller ligger problemet i att du inte vågar berätta för honom att du vill flytta? Sånt kan vara jobbigt så det kan jag förstå.
Jag hade nog valt att flytta min häst, har man betalat för en tjänst som sedan inte utförs till belåtenhet (tänkte på det där med schamponeringen samt att ridläraren ridit hästen med sporrar vilket jag antar att du inte ville) så kan det banne mig vara.

Men vad är det för ridlärare du har hittat?? Självklart får du tänka på både ditt och hästens bästa och det verkar ju inte vara där den står nu iaf. Om han blir arg så är det väl hans problem? Och vad ska han bli arg för? Folk flyttar sina hästar från stall till stall, det är ingen världsnyhet precis..

Byt stall och hitta en bättre tränare, det är mitt tips.

Håller med! Skulle bli tokig om min ridlärare la sig i vad jag gjorde med min häst (om jag inte frågat om råd). Om du inte trivs i stallet tycker jag du ska flytta OCH byta ridlärare!!!

Om du däremot väger stallen mot varandra utan att ta hänsyn till människorna skulle jag välja att stanna i stall 1 med stor hage + ridhus. MEN min erfarenhet är att det inte spelar någon roll hur bra ett stall är... trivs man inte kommer det ändå inte att fungera i längden!!!!!

tack så mycket allihoopa jag har gått och taget bestämmt mig att flytta, men tänk och den andra ridläraren är likadan... det finns bara 2 stall i mitt område och om det inte fungerar där heller så har jag ingestans att ta vägen...

Tycker ändå du ska byta. Blir det problem i det nya stallet får du ta tag i det då!!! Mycket kan ändras under tiden. Förhoppningsvis kommer du trivas jätte bra i det nya stallet!!! Lycka till :) !

Jag tycker också att du ska byta.............men det kanske finns något fint sätt att säga upp den plats du har nu?Så att säga hålla bakdörren öppen om det inte funkar på nya stället.

Och självklart inget skitsnack om den anläggningen..........då tror jag det går bra......

När jag säger att jag ska flytta ska jag då säga sanningen eller hitta på en lite vit lögn? vad är bäst?

När jag säger att jag ska flytta ska jag då säga sanningen eller hitta på en lite vit lögn? vad är bäst?

måste du ange ett skäl? Du har ju rätten att stå var du vill och jag tycker det borde räcka med att tala om att du ska flytta... och frågar han varför kan du väl säga att det är av privata skäl...:angel:

Om jag har förstått situationen rätt så är det nog lika bra att inte vräka ur sig alla åsikter man har om man säger så ;)

Tycker du ska flytta och som sagt ska du inte behöva ange några skäl, men om dom nu skulle kräva ett skäl så tycker jag du ska säga som de är (om man nu vågar de)
Lycka till!

Jag tycker nog du ska byta, ridläraren får väll bli fly förbannad då. Men ska du ha kvar din ridlärare om du bytar stall? En bra ridlärare borde ju se till hästens och ryttarens bästa och låta ryttaren göra de val om väljer. Om då din ridlärare blir sur för att du bytar stall tycker jag nästan att du skulle byta ridlärare också. Vad är det för kul med en ridlärare som är jätte sur på en för att man byter stall? :/

Jag skulle byta DIREKT. som du beskriver de den där stallkillen gjort så hade jag bara sagt: JAG DRAR!

Tackså jätte mycket allihopa, för alla åsikter! idag gick jag och pratade med den andra ridläraren och sa att jag ville flytta. Har dock ej sagt till min nu ex-ridlärare, men säger det när min pållis är hemma från betet. Vi flyttar den 1 september, direkt efter betet. Ha det bra. :love:

jag skulle bytt...... din ridlärare bestämer väll inte.

Pratade just med en kompis och hon sa att det inte var bra att flytta hästen direkt efter betet. Är det sant? Är det bäst att låta hästen stå kvar en liten tid efter betet i sitt gamla stall eller att flytta direkt??

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 186
Senast: Trissa
·
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 504
Senast: Sockerbit
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår