Ska jag byta namn på katten???

F

fiafjupp

Tidigt i våras var vi (min sambo o jag) och tittade på en liten kattunge. Uppfödaren sa att det här det kommer att bli en riktigt stor hankatt... precis vad vi ville ha :)
Vi fick hämta katten några veckor senare och hade då bestämt att den skulle heta "Lennart". Tiden gick och den lilla kattungen förblev liten...:( undrade liksom när ska han bli så där stor som hon hade sagt att han skulle bli...
Nu är katten 9 mån, väger ca 1,5 kilo och vi har dessutom upptäckt att det är en HONA...:o
Nu till frågan: Kan man ha en honkatt som heter Lennart?

Sv: Ska jag byta namn på katten???

jadå, det går hur bra som helst det.. är katten van med det så är den juh det.. jag vet en honkatt som heter Findus :)

Våran stallkatt hette Sverker tills det upptäcktes att det var en hona i och med att den fick ungar. :o Så efter det blev våran Sverker en Svea.;)

Men det är klart att hon fortfarande kan heta Lennart, katten vet ju inte att Lennart är ett pojknamn.:p Om ni byter så är det ju mer för eran egen skull. :)

Klart att katten ska heta Lennart!

Min kompis köpte en röd katt som uppfödaren sa var en hona, katten fick heta Astrid. När jag kom dit några dagar senare tyckte jag att det var jätte coolt med en röd honkatt eftersom jag hade hört honkatter bara kan bli röda om deras mamma är det och det är ganska ovanligt. Jag frågade om om mamman hade varit röd men det hade den inte varit så då kollade vi och visst var det en hankatt, så nu har de en hankatt som heter Astrid :banana:

Lennart är en röd katt... och just därför så tog jag för givet att det var en hankatt och "kollade" inte efter så noga..

Min brorsas hon-katt hette "Katten Måns" och min hon-katt heter Zlatan.... Klart hon kan heta Lennart(a)!

Min första katt, som var just röd & därför borde vara en hankatt *s*, döptes till "Micke"... Himla tur att vi valde ett namn som var så enkelt att göra om till "Mickelina" när det visade sig att vi lyckats pricka in en av de mycket få röda honkatter som finns :)

Men klart att katten kan heta Lennart... Eller så får det bli Lena hädanefter :angel: ... Finns ju så många honkatter som fått heta Simba efter Lejonkungen så en Lennart är väl inte hela världen ;)

Så kan det gå!

*Vilya som oxå skulle vilja ha en röd honkatt*

En av våra stallkatter heter Håkan, hon fick en kattunge som givetvis fick heta Håkansson (det är en hane).

Hehe oj! Så kan det gå! :p

Vi hade en kat en gång som alla trodde var en hankatt, så den fick namnet August...men sedan upptäckte vi att det var visst en liten hona..så Augusta fick hon heta efter det! :)

men Lennart é väll ett fint flicknamn? ;)

våran katt hette först tiara, sne tindra, men numera STAZI. mest för att hon ALLTID har koll på vad vi gör, jävla polis :D

fiafjupp skrev:
Nu till frågan: Kan man ha en honkatt som heter Lennart?
Absolut! Min faster hade en honkatta som hette Kurt och nu har hon en som heter Dennis (egentligen heter hon Denise i stamtavlan, men hon kallas Dennis).:D

Vår förra grannkatt-hona hette Rasmus, de trodde också att det var en hane först. Men jag fattar inte att det kan vara så svårt att kolla vad det är för kön på djuret :confused:

Varför skulle det vara färre röda honkatter än hankatter? Menar ni helt röda då eller? och inte röd-vita?

Klart hon kan heta Lennart. Jag vet en katt som hette Nisse, en hankatt trodde ägarna. Men en dag fick Nisse ungar. Fast fortsatte kallas Nisse. Alltså har dom en honkatt som heter Nisse. Lite häftigt!

Vet om en katt som hette Gösta... som en vacker dag gick och födde ungar!
En av ungarna behölls på gården och fick namnet Lill-Gurra, efter sin mor, som nu är mormor... :D

Klart katten kan heta Lennart. När jag var liten så hade de flesta av mina djur namn som inte passade könet. Det är inte så farligt för katten vet ju ändå inte själv att hon har ett manligt namn :)

Men jag fattar inte att det kan vara så svårt att kolla vad det är för kön på djuret :confused:

Varför skulle det vara färre röda honkatter än hankatter? Menar ni helt röda då eller? och inte röd-vita?[/QUOTE]

Jag kollade inte könet bara för att uppfödare sa att det var en hane... dum som jag var så trodde jag henne...:crazy:

Jag har hört nånstans att honkatter inte kan vara rödtabby, precis som att hankatter inte kan vara sköldpaddsfärgade... är det nån som vet om det stämmer???
Min Lennart är rödtigrerad med vit haklapp, så det vet jag ju nu att honkatter kan ha den färgen.:D

fiafjupp skrev:
Men jag fattar inte att det kan vara så svårt att kolla vad det är för kön på djuret :confused:

Varför skulle det vara färre röda honkatter än hankatter? Menar ni helt röda då eller? och inte röd-vita?

Jag kollade inte könet bara för att uppfödare sa att det var en hane... dum som jag var så trodde jag henne...:crazy:

Jag har hört nånstans att honkatter inte kan vara rödtabby, precis som att hankatter inte kan vara sköldpaddsfärgade... är det nån som vet om det stämmer???
Min Lennart är rödtigrerad med vit haklapp, så det vet jag ju nu att honkatter kan ha den färgen.:D[/QUOTE]

Självklart skall katten heta Lennart . :)

Har själv en kattunge på 3 månader som vi trodde var en hane och fick namnet Diezel, men har konstaterat att det är en hona , men hon heter fortfarande samma som innan.
Brukar inte ha svårt för att se kön,men hon kom till oss när hon var 3veckor eftersom hon inte hade någon mamma.

Det är ytterst sällan som honkatter är röda,nu menar jag verkligen röda, möjligen nougatfärgad, (har en själv på 3 år, ) och hankatter blir inte sköldpaddsfärgade.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
868
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 130
Senast: Crossline
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 782
Senast: Cocos
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 951
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama