Ska jag byta hästen eller är jag dum?

M

Mindra

Jag har blivit erbjuden att byta häst med en tjej som skall satsa helhjärtat på hästarna. En av hennes räcker inte riktigt till och det är alltså denna hon vill byta till mig. Då jag är gravid så är inte iden helt dålig men samtidigt så svider de ju lite att släppa iväg henne. Så lite råd från er vore trevligt.

Vad som gäller är ett byte av hästar plus en viss summa till mig som har hästen som är värd mer pengar. Summan + värdet av hennes häst är ngt lägre än min är värd, men jag skulle ändå känna mig ganska nöjd med andra ord absolut inget skambud.

Häst nr 1 som är min: F: 98, tävlad i 130 klasser, tränar hemma runt 140 bana enstaka hinder 150, het och ganska krävande men en kanonfin och ärlig häst som alltid hoppar, placerad i så gott som alla starter och många vinster. Ingen skogsmulle som man sitter och slappnar av på utan även i skogen anser hon att det skall vara fart. Tävlad dressyr på La nivå med ok resultat, inget bländade men bra. Bra stam. Denna damen kräver sin ryttare och vill vara ute och träna och tävla mkt.

Häst nr 2 som jag erbjuds: F: 98, tävlar idag runt 1 m tränar hemma på 110-120, stabil och trevlig, bjuder bra och är ärlig samt mkt okomplicerad. Kommer aldrig bli ngn elithäst men en trevlig och ärlig kompis att tävla lite på. Lallar på i skogen och trivs med det som bjuds. Får inte spel av att stå ngn dag då och då. Trevlig stam.

Att ta föl på mitt sto nu är inte aktuellt, inte heller att låna ut henne till ngn annan som gör det.

Då jag får tvillingar nu så lutar det åt att jag låter bytet gå igenom då jag själv tvingas inse att jag kommer få lägga det lite mer åt sidan nu ett tag. Jag kommer inte sluta men måste lugna ner lite. Det som känns jobbigt är ju att man slitit så hårt med henne och äntligen börjat känna att de är "vi" som är ett team, inte hon som flöjtar runt ;). Älskar hästen men är säker på att hon skulle få det bra.

Ujuj, mkt att tänka på nu men va säger ni?

Sv: Ska jag byta hästen eller är jag dum?

Tycker det låter perfekt, jag hade slagit till! Lycka till!

Det låter väl bra...Ni kanske kan test byta först ett tag och se hur det fungerar...

tycker de låter som ett väldigt bra erbjudande om du vet att hästen får de bra o får göra de den trivs med... och du får en trygg kompis som du säkert har lättare att hitta medryttare till om de behövs när dina små kommer...

Ahh! Precis ett sånt övertygande svar jag behövde ;) Tackar

Tyvärr tror jag inte de är så intresserad av att testa då de ska flytta iväg till egen gård i skåne. Men känner till dem så pass bra att jag inte är orolig för hur skruttan skulle få det. De är nog snarast min hjärtetrakt som är ego.

Sant så sant, jo jag vet ju att det är ett bra erbjudande för alla parter. De är ju bara just det där med att de är min..bebis.. även om hon har sina sidor som inte passar just nu.

Jag tycker det låter som en bra idé, även om det svider i hjärtat lite.

Såsom du beskriver din häst verkar det ju vara en som verkligen vill vara ute och tävla. En sådan häst känns nästan lite själviskt att sitta och hålla på när den faktiskt kan komma rätt långt med en annan ryttare.

Slå till!!

Om det är en häst som du vill ha efter barnåren dvs du harinte tänkt tävla några högre klasser och blir inte ledsen över att inte få hoppa så högt längre då låter det bra.

Men mellanskillnaden på prissumman på din häst och hennes borde vara rätt rejäl. Låt dej inte luras på den bara.

Jag har blivit erbjuden att byta häst med en tjej som skall satsa helhjärtat på hästarna. En av hennes räcker inte riktigt till och det är alltså denna hon vill byta till mig. Då jag är gravid så är inte iden helt dålig men samtidigt så svider de ju lite att släppa iväg henne. Så lite råd från er vore trevligt.

Vad som gäller är ett byte av hästar plus en viss summa till mig som har hästen som är värd mer pengar. Summan + värdet av hennes häst är ngt lägre än min är värd, men jag skulle ändå känna mig ganska nöjd med andra ord absolut inget skambud.

Häst nr 1 som är min: F: 98, tävlad i 130 klasser, tränar hemma runt 140 bana enstaka hinder 150, het och ganska krävande men en kanonfin och ärlig häst som alltid hoppar, placerad i så gott som alla starter och många vinster. Ingen skogsmulle som man sitter och slappnar av på utan även i skogen anser hon att det skall vara fart. Tävlad dressyr på La nivå med ok resultat, inget bländade men bra. Bra stam. Denna damen kräver sin ryttare och vill vara ute och träna och tävla mkt.

Häst nr 2 som jag erbjuds: F: 98, tävlar idag runt 1 m tränar hemma på 110-120, stabil och trevlig, bjuder bra och är ärlig samt mkt okomplicerad. Kommer aldrig bli ngn elithäst men en trevlig och ärlig kompis att tävla lite på. Lallar på i skogen och trivs med det som bjuds. Får inte spel av att stå ngn dag då och då. Trevlig stam.

Att ta föl på mitt sto nu är inte aktuellt, inte heller att låna ut henne till ngn annan som gör det.

Då jag får tvillingar nu så lutar det åt att jag låter bytet gå igenom då jag själv tvingas inse att jag kommer få lägga det lite mer åt sidan nu ett tag. Jag kommer inte sluta men måste lugna ner lite. Det som känns jobbigt är ju att man slitit så hårt med henne och äntligen börjat känna att de är "vi" som är ett team, inte hon som flöjtar runt ;). Älskar hästen men är säker på att hon skulle få det bra.

Ujuj, mkt att tänka på nu men va säger ni?

Hade jag varit som du så hade jag bytt häst. Stort värde i att han en trevlig allroundhäst, som inte blir knas av att stå när man har två bebisar på väg. Jisses, har svårt att se att du skall ens hinna en trevlig lugn häst. Men det är bra mycket lättare att hitta medryttare till en sådan häst också.

Sedan är det inte fel att han en liten summa till dubbelt av allt i bebisväg.

Hälsning Maja

tycker som ovanstående :) byt häst. samma bra ( nästan ultimala )möjligheten kanske aldrig kommer igen och om du ska få tvillingar är det ju bra att ha en häst som kan stå en dag eller två.

lycka till!

finns det ingen möjlighet för dig att testbyta ett par månader? med ett vanligt fodervärdskontrakt så att säga?

personligen så är jag sådan att vissa hästar fäster jag mig vid otroligt mycket och andra klickar det inte alls med, hur mycket tid jag än lägger ner på dem. jag skulle ha svårt att se mig själv ta mig ut till stallet vareviga dag till en häst som jag inte "brinner" för... samtidigt låter ju dealen väldigt bra för dig, mycket lättare att hitta t ex en halvfodervärd under den tiden som de två små kommer att uppta hela ditt universum ;)

Vad har du för ambitioner med häst sen? När du får lite mer tid igen?
Vill du komma tillbaka till samma nivå där du är idag eller är du nöjd med en häst med mindre kapacitet?
Vill du gärna ha häst nu när du ska få barn eller kan du tänka dig att vara utan ett tag?

Om jag vore du så skulle jag istället för att byta, sålt hästen.
Då får du de pengarna som hästen är värd och kan sedan köpa dig en ny häst när du känner att du har tid igen.

Det är otroligt mycket värt med en häst som faktiskt kan stå någon dag utan att bli prillig när man har små barn. Jag tycker att det låter som ett bra byte, du kan ju dessutom faktiskt sälja byteshästen om du efter småbarnstiden känner att du vill satsa lite högre.

Jag bytte till "skogsmullehäst" när jag började jobba igen efter barnledigheten. För mig har det varit helt underbart! Nuvarande hästen är förnöjsam och jag behöver aldrig ha dåligt samvete för honom. Han är ofantligt snäll och lättsam, lika snäll och go att rida fastän han stått 5 dagar. Mycket lätt att hitta och behålla medryttare till honom också, har två kvinnor som hjälper mig med honom och de har hängt med de senaste åren, ända sen jag började ha medryttare. Så för mig har det varit klokt att byta till en "lättsam" häst och inte stå med en högpresterande en. Lycka till med ditt beslut!

Om du kan se tillbaka på bytet och vara nöjd så byt.
En annan variant om du känner att du kan vara utan häst ett tag är att du säljer din för det den är värd, antingen till den här tjejen eller till någon annan. För tvillingar är krävande. Och har man otur sover de i skift och då är man TRÖTT. Och får en dessutom kolik... ja, ursäkta pådraget men det KAN även vara skönt att slippa fler krav än barnen under en period.

jag hade nog hellere sålt min häst o sedan köpt en ny häst när jag känner att jag har lust o tid att rida igen....

Låter som ett klockrent byte MEN !!! Mellanskillnaden i pris ska vara rejäl !

Enligt MEJ (kommer säkert få en massa påhopp) så är din häst i prisklass 200 000 och den du byter med i prisklass 50-80 000.... "krasst" uttryckt utan att ha sett nån av dem såklart !

Eftersom du känner de andra väl och vet att det skulle fungera så skulle jag faktiskt inte tvekat en sekund !

Du kommer bara att få dåligt samvete om du inte har tid för henne och kan/hinner/orkar med den träninng som krävs.

Eventuellt skulle jag (avelsnördig som jag är) be att få ta ett föl på henne i framtiden - men det är ju bara jag det. Du kanske inte alls är sugen!

Lycka till med både häst och bebisar !

KL
Jag hade lätt gjort det! Verkar vara en trevlig häst du byter till dig,men som sagt se till att få bra betalt emellan! Lycka till!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 178
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 486
Senast: Farao
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 783
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar