Ska jag bli med russ???

MaRomer

Trådstartare
Så vad säger ni..

Ska jag bli med russ??

Har hittat en hingst (ska kastreras) Född 2009
e, Nordman u, Greta Gross.

Var inne på Welsh innan men så fick jag ett erbjudande om denna söta sak!

Är tänkt att ha som körponny. Men framför allt så ska det bli sonens ponny när han blivit tillräckligt gammal!

Så vad tror ni??

Sv: Ska jag bli med russ???

Som körponny är väl russet överlägset Welshponnyn. Ridmässigt till nybörjare, vilket var antar din som kommer att vara när han ska använda ponnyn, går det nog på ett ut. En welsh är ju ofta någon snäckrare och lättare men ibland också mer nerver och känslighet medan russen kan vara lite mer envisa men också lugna i temperamentet.
Så slutsats - russet.
Vi köpte ett russ till dottern när hon var 5 år - dock en något äldre men en fantastisk individ som dottern hade mycket kul med. Ingen tävlingsponny precis men fullt tillräcklig för en nybörjare.

Ja det är mycket att tänka på. Vill gärna de ska kunna hänga med på en skritt tur i skogen utan att ponnyn brallar järnet. Har bara träffat 1 russ och han var jätte trevlig om än lite envis;)

Skulle det inte funka med unghäst kan det ju vara så att man den dagen ev kan byta mot en äldre..? Är ju några år kvar tills dess isf;)

Åh, avis jag blir! Klart du ska ha en liten russe!

Jag erkänner, jag är hemligt förälskad i rasen. Tycker det är synd att många glömmer bort vår egna inhemska ras, nu ska alla ha ridponnyer eller Welsh.

På ridskolan här har de nästan bara russ bland ponnyerna, och det är väl ett gott betyg?

(Jag har just nu en crush på en alldeles underbar liten gulbrun sak, gissa om folk kollar konstigt på mig när jag som vuxen privatryttare står och gosar med den lille..:love:)

När jag blir stor, då ska jag avla gula russar! :idea:

klart du ska ha ett russ :)
Själv är man hemligt förälskad i flera av ridskolans små russ..
Vi har nog hela 9 st russ på ridskolan om jag räknat rätt :)
Sötare ponnyer får man leta efter.

Jag håller med de flesta här. Russet är en underskattad ras, särskilt som första/nybörjarponny. De har väl inte ridponnyernas gång men de är ju mer avlade för tävling vilket ofta kan bli för mycket för nybörjare. Tyvärr ser man alltför ofta små orutinerade ryttare på dessa ponnyer med alldeles för mycket temperament.
Som sagt vi köpte ett 15 år gammalt russto till vår 5-åriga dotter. Hon var fantastisk. Hon travade och galopperade snällt och lugnt omkring med tösen utan några större överraskningar. När dottern ville pyssla stängde hon ögonen och vilade bakbenet och lät henne hålla på med 50 borstar och div frisyrer i man och svans. Fram för allt kände jag som mamma mig helt trygg när dottern höll med denna ponny. Hon fick ett oerhört självförtroende och var helt utan press, det var bara kul. Ett par år senare ville hon lite mer och då var hon redo för en c-ponny och började tävla så smått. Jag tror att denna första ponny la grunden till ett intresse som håller i sig än idag 15 år senare. Hon trillade aldrig av, blev aldrig rädd och hade ponnyn helt på sina villkor.

Det är mycket att tänka på. Tiden ska ju finnas om några år;) Hehe får allt fundera lite till hehe!

Min första häst var ett russ. Fick honom när jag var åtta, då var han fyra. Hade honom tills jag blev 13-14, helt fantastisk häst! Lugn och snäll, lättlärd. Honom lärde jag mig princip allt på. Satsa på ett russ!

russ är en underbar ras. har personligen bättre erfarenheter av russ än welsh. på ridskolan jag red när jag var yngre var det russen som regera även på tävlingsbanan! jag fick min första sköthäst när jag var 9. ett 7-årigt russ. bättre första häst kan du inte hitta. hade honom tills jag var 14 år. han var tjock och flåsade lite när han sprang så privatryttarna skrattade lite åt oss. men de sluta skratta när de såg hur fort han kunde svänga mellan hindrena :D. han ställde alltid upp för sin ryttare och jag vet inte hur många som tog sin första rosett med honom. när han var 16 ramlade han ihop en dag när de ledde honom. det visade sig att han hade medfött andningsfel och hade haft lite svårt att andas hela livet. trots det har jag aldrig stött på en ärligare och snällare häst!

synd att du inte valde att "bli med russ"!
Jag blev med russ 2008, och har inte ångrat mig en sekund!
Har en märr på 11 år, som fött mig 2 kanonfina föl, och väntar nu förhoppningsvis det 3e!
Lätta, trevliga, roliga, lugna och tåliga hästar, söta så man smälter, och perfekta barnponnyer!

Här kommer en bild på min lilla snäcka, 1åriga Silarps Fridha XL, e XL 507 och u Ängens Ida, fick 40 p på sommarpremiering 2010!

fridha40p19juli2010.jpg
[/IMG]

Liknande trådar

Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 921
Senast: linnsan
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 078
Senast: Dopy
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 810
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Frågat med glimten i ögat, men detta tycker jag är lite filosofiskt intressant. Vem är det som ska vara tacksam i en hundaffär...
Svar
12
· Visningar
1 473
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025