Ska jag betäcka? Med vad?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare susanne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 659

susanne

Trådstartare
Jag har ett sto (BeachBoy, Kaliber, Indus) som jag funderar att ta föl. Men jag kan inget om avel:o. Hon är ca 160 cm och mycket energisk, känslig och arbetsvillig. Vi har inte presterat något tillsammans. Gångarterna tror jag är lite bättre än medel, men inget exceptionellt. Jag lägger in en liten bild (klickbar) som leder till ett fotoalbum med några bilder till.

Jag har inte tänkt lägga ner så jättemycket pengar på det hela, dvs Briar går bort. Funderingarna har gått en vända på om jag satsa på ponnyhingst eftersom hon inte är så hög.

Tjockis:

Sv: Ska jag betäcka? Med vad?

Min favorit hingst är Cathageno på flyinge. han är brun högrest. men han kásnske man bara ska betäcka med om man vill ha en jätte bebbe :P Han är 174 :)

Vill du ha en hingst på semin eller på naturlig betäckning?

Det är flyinge som äger honom.. Och hans uppföadre är i tyskland.. vrf har han åkt tbx :''''( då e han jue int med på hingstvisningen...

Om du inte vill lägga jätte mycket pengar på det är en hingst på naturlig betäckning att rekomendera. Seminavgifterna (för AI/TAI)är ca 3000kr + moms så det är det man sparar in (fryst kostar ca 2000-3000kr ytterligare, dygnsavgifterna tillkommer ju ändå.
Det skiljer ändå inga gigantiska summor som du märker, däremot är naturligt betäckande hingstar ofta billigare på avgifterna.

Ska du ha avkomman till hoppning eller vill du satsa mer på dressyren?

En hingst jag gillar är De la Gardie, tycker han är jätte läcker och han har en väldigt trevlig stam. Dock är den ju dressyrinriktad. Han hade dock själv bra poäng på hoppningen på sitt bruksprov och jag har sett en del avkommor som hoppar riktigt bra. En god väns kompis/arbetskamrat har en unghäst e: De la Gardie - Zeppelin som hon ska ha till hoppning/FT. Den är väldigt trevlig enligt min vän.

Vill du ha en hingst på semin eller på naturlig betäckning?

Det skulle nog inte vara några större problem med naturlig betäckning, hon är väldigt villig vid brunst.

Det får dock inte vara alltför långt från småland.

Ska du ha avkomman till hoppning eller vill du satsa mer på dressyren?

Jag är mest dressyrinriktad, hoppning ser jag mer som kul grej. Jag har dock i åtanke att om man någon gång ska sälja, så bör det vara något som passar stammen rent grenmässigt också. Eller tänker jag fel här?

Eftersom ditt sto har en mer hopp inriktad ton så skulle jag välja en hingst som har hopp stam. Så "ser" det bättre ut vid eventuell försäljning så där går väl egentligen Dela Gardie bort.
Annars tror jag han skulle kunna vara ett alternativ, bör ju passa dig också eftersom han ändå är dressyrstammad.
Han står i Mjölby om jag inte missminner mig, annars någonstans där i närheten.

Annars har du ju 88an, han står i Lammhult, han anses ju mer dressyrinriktad men lämnar ju rätt bra FT-hästar..
Vissa säger dock att avkommorna inte kan hoppa :cool: men jag har själv ett 88an sto som hoppar kanon och har sett flera andra som också gjort det. Har själv dräktig med honom i år.

En annan MYCKET trevlig och häftig hingst är ju Majim G, står utanför Kalmar någonstans, även han anses som en multitalang vilket ju passar rätt bra för ditt ändamål. Han är ju hoppstammad med en skvätt fullblod. Han nedärver god typ och gott temprament också.

Om jag vore dig, dressyrintresserad med ett hoppstammat sto så skulle jag välja en hingst som är hoppstammad men som rör sig riktigt bra, då kan du förhoppningsvis ha den som dressyrhäst men den har även stammen för hoppningen.
Magini är ju en hingst som gått svår int hoppning själv och som har en avkomma som går WC dressyr... Däremot finns det rätt mycket humör där och det kanske är dumt att kombinerad med Kaliber :angel:

Men det var ju nu bara naturligt betäckande hingstar, man behöver ju inte rata alla seminhingstar heller.. :D

Eftersom ditt sto har en mer hopp inriktad ton så skulle jag välja en hingst som har hopp stam. Så "ser" det bättre ut vid eventuell försäljning så där går väl egentligen Dela Gardie bort.
Annars tror jag han skulle kunna vara ett alternativ, bör ju passa dig också eftersom han ändå är dressyrstammad.
Han står i Mjölby om jag inte missminner mig, annars någonstans där i närheten.

Är han inte lite multitalang? Jag fick det intrycket, men det är något som jag bara hittat på själv:angel:.

Annars har du ju 88an, han står i Lammhult, han anses ju mer dressyrinriktad men lämnar ju rätt bra FT-hästar..
Vissa säger dock att avkommorna inte kan hoppa :cool: men jag har själv ett 88an sto som hoppar kanon och har sett flera andra som också gjort det. Har själv dräktig med honom i år.

Berätta lite om honom, Lammhult är ju nästan ridavstånd...
Mitt sto skulle nog passa bra till fälttävlan eftersom hon tycker om att springa fort och kan jobba hur länge som helst.

En annan MYCKET trevlig och häftig hingst är ju Majim G, står utanför Kalmar någonstans, även han anses som en multitalang vilket ju passar rätt bra för ditt ändamål. Han är ju hoppstammad med en skvätt fullblod. Han nedärver god typ och gott temprament också.
Jag har sett honom en gång på en tävling (dressyr) och blev inte så jätte-imponerad av det jag såg.

Om jag vore dig, dressyrintresserad med ett hoppstammat sto så skulle jag välja en hingst som är hoppstammad men som rör sig riktigt bra, då kan du förhoppningsvis ha den som dressyrhäst men den har även stammen för hoppningen.
Det låter som en bra tanke.

Magini är ju en hingst som gått svår int hoppning själv och som har en avkomma som går WC dressyr... Däremot finns det rätt mycket humör där och det kanske är dumt att kombinerad med Kaliber :angel:
Jo, min lilla flicka har rätt mycket humör, det är tur att hon är så positiv till det mesta.

Men det var ju nu bara naturligt betäckande hingstar, man behöver ju inte rata alla seminhingstar heller.. :D
Absolut!

De la Gardie är lite av en multitalang men har har en stam som mer skriker dressyr än hopp anser jag därav att jag tyckte han föll bort :)

88an är relativt framgång som galopp-pappa, hans avkommro har väl sprungit in en 10-11 miljoner. Han har ett antal avkommor inom **-**** FT, bla Keymaster som gått OS/VM etc.
Han nedärver ofta god gång och bra storlek för att vara fullblod.
Dessutom är han inte känd för att ge virrpannor.
Jag har själv ett sto e: 88an som jag avlar på, hon är över 170cm, stor och rejäl på alla håll men väldigt ridbar, rör sig väldigt lätt och elastiskt. Hon är cool men har nerver och tänder till ändå, det anser jag att dom måste kunna annars blir det inga vidare tävlingshästar av dom. Desutom hoppar hon riktigt bra och är lätt självmordsbenägen i terrängen dvs hon hoppar allt man styr emot oavsett vad det är.... :angel:

Jag har även ett sto dräktigt med honom, valde honom för att jag vill ha en hingst som rörde sig hyfsat och som var vettig i skallen eftersom jag vet att det finns humör i generna på denna märren. Han tillhör Flyinge men står som sagt på naturlig i Lammhult. Jag fick väldigt bra bemötande och stoet var fräscht när jag hämtade henne, hon tog sig på första brunsten.

Jag har ett sto (BeachBoy, Kaliber, Indus) som jag funderar att ta föl. Men jag kan inget om avel:o. Hon är ca 160 cm och mycket energisk, känslig och arbetsvillig. Vi har inte presterat något tillsammans. Gångarterna tror jag är lite bättre än medel, men inget exceptionellt. Jag lägger in en liten bild (klickbar) som leder till ett fotoalbum med några bilder till.

Jag har inte tänkt lägga ner så jättemycket pengar på det hela, dvs Briar går bort. Funderingarna har gått en vända på om jag satsa på ponnyhingst eftersom hon inte är så hög.

Tjockis:

Biggles är mitt förslag? Har själv ett sto med Kaliber som påminner VÄLDIGT mkt om din, liten med lite humör. Vi har en supergo 1-åring, högrest och med underbar trav och galopp i hagen efter just Biggles. Än så länge är han inte "jätte"dyr. Satsa på häst och inte ponny!

Kan nog inte bidra till ev hingstval, men kan säga det om De la Gardie att han ÄR en multitalang, mitt sto efter honom har 9-8-8 på gångarter och går just nu 1,30 som 8åring, kommer med stor sannolikhet starta 1,40 iår och har massor av kapacitet.

Sen är hon ganska skarp, men det vet jag inte om det kommer ifrån honom, tror att det mesta kommer från hennes mamma e Ceylon.

Jag gillar iaf De la Gardie mycket och skulle kunna tänka mig att använda honom.

Ledsen om jag säger emot, eftersom du har 88 avkomma, men väldigt många av stona e honom är oerhört virriga. Både rena fbl och halvblod. Jag gillade honom som dressyrhäst/förärvare men beakta att Keymasters mamma gett svårklasshästar med alla hingstar i princip. De har dock ett hjärta av guld, men mamman ska nog vara en mkt bra hoppare om man ska kunna ha dem till några högre klasser i hopp/fältt. Tom lätt/1* klass håller de ganska bra standard, men det är fortfarande bara KM som går över 120-hoppn

Här måste jag protestera! Jag har haft ett sto e 88an och bättre psyke får man leta efter...

Knapplån

När vi ändå diskuterar hingstar, jag funderar lite också, till mitt sto... om något år isf.

När jag kollade på Flyinges sida föll jag lite för Daytona 1141 - mkt för att han liknar min dam till utseendet, och jag började drömma om hur sött fölet kunde bli. Men utseende är ju inte allt. Någon som vet mer om honom?

Sen kikade jag in deras internationella hingstar... och då föll jag för Don Frederico (gillar svart :P)... någon som vet något om honom?

Min dam har fullblodspappa, är dock halvblodsreggad. Har inte alla uppgifter här, men e Columbus xx u Adjenn (siffror) ue Parant (tror jag, men är osäker.)

jo jag vet att du har skrivit detta förut, jag har som sagt en 88an märr själv och träffat på ett stort antal andra 88an avkommor och ingen har varit virrig eller stirrig. Snarare mindre snurriga än andra fullblod och fullblodskorsningar.

Men alla har ju olika åsikter och erfarenheter om alla hingstar

Liknande trådar

Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 126
Senast: Gimlan
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 678
Senast: HMQ
·
A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: angeeliicaa88
·
Avel Som vissa av er kanske kommer ihåg så hade jag ute en tråd innan där jag ville ha tips om hingst till mina ston..... Iallafall så...
2
Svar
34
· Visningar
3 444
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka