Ska jag behålla pelhamet eller jaktkandaret??

S

Sentenced

Köpte två olika bett på Globenmässan, ett pelham och ett kimblewick.. Ska nu sälja ett av de(OBS! detta är ingen annons!!)

Jag har prövat båda, meningen är dock att vi bara ska rida på det ute i skogen, helst med en tygel.. Hade delta på pelhamet men det känns lite fel, eftersom man då förlorar möjligheten att reglera exakt hur mycket man tar i stången!
Sen undrar jag - exakt HUR skarpt blir ett pelham med deltor?? Visst inget bett är skarpare än handen som håller i tygeln, men är det att föredra att jag behåller jaktkandaret?? *förvirrad*
Märkte inte så stor skillnad på hästen när han reds med de, har dock inte vågat pröva det skarpaste "hålet" på jaktkandaret..:o
Om man bara har tygeln genom hela den stora bettringen på jaktk., vad blir effekten då? Blir det samma som i det mildaste av små hålen eller kan man reglera hur man vill att det ska verka genom att variera hög/låg hand?
Försökte känna det när jag prövade det men.. vill höra era erfarnheter oxå!

Anledningen till att jag inte vill att han rids med dubbla tyglar med pelhamet, är att ägaren till hästen(som iofs inte rider honom så ofta)- aldrig har ridit med stångbett!Ingen erfarenhet alls.
Jag tror inte riktigt de förstår att det krävs tid att vänja både sig själv och hästen vid sådana bett, om man är ovana.. det är ju skillnad på hur man rider med ett vanligt tränsbett vs stångbett, inte bara att hoppa upp och köra som vanligt med en gång!

Finns det några fler varianter vi kan pröva? Om vi vill ha ett bett som är skarpare men inte har hävstångsverkan, vad är alternativen?
Ni som använder skarpare bett än vanliga ledade tränsbett- vad använder ni?

isch vad rörigt det blev..:p :angel:

Frågan är väl: Om NI skulle välja, vilket bett skulle ni ta och varför? (visst alla hästar är individuella men låt höra era åsikter!)

Sv: Ska jag behålla pelhamet eller jaktkandaret??

jag har nog alltid upplevt det som att jaktkandar e skarpare, men om jag ska vara ärlig så vet jag inte, är inte såå insatt i bett, men ta det som känns bäst för dig och för hästen:D

JAG skulle valt att ha kvar kimbleeicken. Har ett rakt sånt med tungfrihet från hööks, och det är ett bra bett för min häst. Har det ute när vi är med andra hästar, eller vid hoppträning. Har också provat pelham, och det funkade inte så bra som jag ville. Det blev för skarpt faktiskt, kändes som jag knappt kunde ta tyglarna utan att han krullade ihop sig :crazy: Med kimblewicken kan jag ändra tygelns läge bättre, och har jag tygeln i den stora ringen blir det nästan som ett vanligt bett, fast något skarpare.

Behåll jaktkandaret. :cool:

När du har tygeln i den vanliga ringen dvs inte genom något av de små hålen så blir det NÄSTAN som ett vanligt rakt tränsbett. Du behöver inte heller ha kindkedjan särskilt hårt spänd.

Sen om du vill ha lite mer power i bettet så är det bara spänna kindkedjan så som den "ska" vara och sätta tygeln i något av de mindre hålen.

Ett kimblewick har fler och bättre möjligheter för en oerfaren än ett pelham!

När du red på jaktkandaret, hur hade du tygeln då?

Jag anser att på ett pelham ska man rida med två tyglar. har du på ett delta träder förstå stångbettet in, tar du ännu lite till går tränsbettet in. Det drar liksom planlöst på alla håll och kanter.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 217
Senast: Oknytt
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 054
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar