Ska jag anmäla?

undertheskin

Trådstartare
Nu behöver jag era råd!!

Min häst vaccinerades i onsdags och veterinären hade med sig en prao elev (eller sitt barn, är osäker).

barnet som var runt 10-12 frågade veterinären om han kunde få vaccinera hästen denna gång (jag trodde det såklart var ett skämt). veterinären börjar fixa sprutan och fyller på med vaccinet. Jag vänder mig bort ett tag och när jag tittar på hästen igen står barnet med sprutan och veteriäner visar vad han ska sticka, på 1 sekund sitter nålen i hästen och hästen blir vaccinerad.

Jag blir helt ställd och vet inte vad jag ska säga.. Veterinären åker sedan iväg och jag är fortfarande lika ställd som då.

Jag är fortfarande chockad över det som hände och visste inte vad jag skulle säga. För detta måste vara ett yrkesfel som veterinären har gjort, för inte får ett 10-12 årigt barn vaccinera utan som helt utbildning? Iofs hade veterinären uppsikt men ändå.

Hästen har inte reagerat negativt på något sett sen vaccinationen och verkar må bra.

Är detta tjänstefel och ska jag isf anmäla?

Sv: Ska jag anmäla?

Men va? Jag hade inte ens funderat över det där faktiskt, jag ger mina djur sprutor relativt ofta. En vaccinspruta är inget hightech öht, hade det varit en penicillinspruta eller intravenöst hade det varit allvarligt för mig.

Men sen funderar jag faktiskt på att det skulle ta 1 sekund för barnet att spruta, min gissning är att du nu är efterklok. Visst, det är inte bra, men som sagt inget svårt.

Jag var också med om något liknande, en vetrinär som lovat en praoelev att barnet skulle få spruta. Hästen skulle inte sprutas under besöket utan det skulle göras en specialare med att suga ut blod och spruta tillbaka igen eller liknande. Jag sa helt enkelt nej (trots påtryckningar från vetrinären).

Nejmen hjälp, det låter ju inte klokt. Jag skulle ringa upp veterinären och påtala att det var helt galet, men att du inte hann med att säga till när det hände. Jag skulle dessutom vara högst tveksam till att betala för behandlingen... Visst, det är gjort på ett halvt kick att spruta, och egentligen är det väl kanske inte jättemycket som kan gå fel, men ändå. Jag skulle tycka det kändes hemskt oseriöst om min veterinär gjorde så.

Senast ändrad:

Hästen mår bra och den har fått sitt vaccin? Jag hade inte anmält. Isf hade jag bara pratat med veterinären om jag inte tyckte det var ok

Prao det gör man först i årskurs 8 och 9 såvitt jag vet, jag har därför svårt att tro på gällande ålder. När det kommer till den typen av sprutor då menar jag alltså intramuskulära sprutor så kan de delegeras, i detta fall fanns veterinären bredvid och är fortfarande den som har ansvaret. Om du vill ta en diskussion så skulle du i så fall fråga varför inte du blev tillfråga om det var ok.

Håller med dig.

Vaccin känns som något av det enklaste veterinära jobbet på häst och så länge veterinären hade full uppsikt och hjälpte till, så ser jag inget problem alls.

Veterinären skulle givetvis frågat dig först om det var okej men eftersom det är en spruta som får delegeras så är det inget tjänstefel.
Jag tycker att du ska ringa upp veterinären och ifrågasätta varför du inte blev tillfrågad och att du inte tycker att det var okej det som hände.

Veterinären skulle givetvis frågat dig först om det var okej men eftersom det är en spruta som får delegeras så är det inget tjänstefel.
Jag tycker att du ska ringa upp veterinären och ifrågasätta varför du inte blev tillfrågad och att du inte tycker att det var okej det som hände.

Vaddå en spruta som får delegeras? Vad hade hänt om hästen ryckt till och nåt gått snett. Nej det är verkligen inte ok, och utan att ens fråga hästägaren. Om det hade varit en djursjukvårdare under utbildning eller en veterinärstudent så hade läget varit annorlunda. Veterinären får väl tillhandahålla egna hästar om denne vill ge praoeleven nåt att sticka i.

Senast ändrad:

Delegation ges inte till minderåriga. Den som får delegationen måste kunna ansvara för det den gör. Den som ger delegation måste förvissa sig om att den som får den kan hantera det.

TS: Varför komma efteråt och börja stöka? Självklart skulle du redan när barnet frågade om att få spruta hästen, sagt "Absolut inte på min häst" ...Då, skulle du sagt ifrån...är min åsikt.

Vaddå en spruta som får delegeras? Vad hade hänt om hästen ryckt till och nåt gått snett. Nej det är verkligen inte ok, och utan att ens fråga hästägaren. Om det hade varit en djursjukvårdare under utbildning eller en veterinärstudent så hade läget varit annorlunda. Veterinären får väl tillhandahålla egna hästar om denne vill ge praoeleven nåt att sticka i.

Sprutor som ges i muskeln får delegeras. Du kan som hästägare själv spruta din häst med t.ex. finadyne om hästen skulle behöva få det.

Delegation ges inte till minderåriga. Den som får delegationen måste kunna ansvara för det den gör. Den som ger delegation måste förvissa sig om att den som får den kan hantera det.

TS: Varför komma efteråt och börja stöka? Självklart skulle du redan när barnet frågade om att få spruta hästen, sagt "Absolut inte på min häst" ...Då, skulle du sagt ifrån...är min åsikt.

Jag tänkte inte på att hen var minderårig. My bad.

Jag skulle inte bry mej, allt gick ju bra! eller hur?
Anmäla, tjänstefel, olagligt....
Jag tycker buke svämmar över av folk som letar fel på dittan och dattan.
Av det här barnet, kommer det förmodligen en jättebra veterinär så småningom, som brinner för sitt yrke, och har fått vara med sin "förälder" sedan barnsben.
Den typ av veterinär som vi alla önskar oss när våra djur är sjuka.

* Jenny *
Som tagit sprutor i många år. Så plättlätt att ett barn kan klara det.

Jag hade reagerat på att inte bli tillfrågad, men hade jag blivit tillfrågad hade jag sagt ja (nu litar jag på min veterinär, så det är inga problem med förtroendekris där).

Hade alltså inte alls vidtagit någon åtgärd. Hade jag reagerat vid tillfället hade jag öppnat munnen DÅ, inte gått och jäst på det i dagar.

Jag skulle inte bry mej, allt gick ju bra! eller hur?
Anmäla, tjänstefel, olagligt....
Jag tycker buke svämmar över av folk som letar fel på dittan och dattan.
Av det här barnet, kommer det förmodligen en jättebra veterinär så småningom, som brinner för sitt yrke, och har fått vara med sin "förälder" sedan barnsben.
Den typ av veterinär som vi alla önskar oss när våra djur är sjuka.

* Jenny *
Som tagit sprutor i många år. Så plättlätt att ett barn kan klara det.

:bow:

Lätt att vara efterklok. Visst hade vetten kunnat fråga, men ts hade också kunnat säga till genast. En spruta är inte så svår att ge. Ingen hade reagerat ifall barnet/ungdomen hade fått smörja hästen med salva, tvätta sår o.s.v.

(Eller?)

Jag håller med dig.
Det är väl inget att bråka om att en ungdom fick ge en vaccination.

När jag åker till ATG är det aldrig veterinären som ger vaccinationen. Visserligen en vuxen person, men inte en veterinär.

När jag växte upp på en bondgård, fick min syster och jag hjälpa till med intramuskulära penicillininjektioner på kor.
Av praktiska skäl höll pappa kon (kräver ett bra grepp med tanke på hornen) och syrran eller jag fick spruta. Jag var väl i 10-12årsåldern då gissar jag.
Visst, djurägaren var synnerligen medveten om det, men jag kan tycka att det är en större svårighet att trycka in pc i en ko än att ge en vaccination.

Och vad då "gå snett" liksom - om hästen rycker till så far nålen ut och så är det ingen skada skedd.

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
492
Senast: movi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 002
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka