Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

"I dag väljer de flesta hyresvärdar kopieringsskyddade nycklar. De är dyrare och de går inte att ersätta utan tillstånd från hyresvärden.
− En vanlig nyckel kan man kopiera hos skomakaren men en spärrad nyckel kan man bara göra hos den låssmed som har sålt systemet, den som har avtal med hyresvärden eller fastighetsförvaltaren, säger Arne Malmström, låssmedsmästare och säkerhetstekniker.

Med kopieringsskydd vet man exakt antal nycklar som tillverkades för just det låset, vilket är bra ur säkerhetsperspektiv."

Källa http://www.hemhyra.se/stockholm/sa-mycket-kostar-det-att-tappa-nycklarna
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

Fast det här rörde sig väl inte om en hyresrätt utan en bostadsrätt.
Jag tycker det är lite konstigt att komma i efterhand med kravet. Det kravet borde ställts direkt när den nya ägaren inte fick alla nycklar.
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

Fast skiljer sig nyckelhantering mellan bostadsrätt och hyresrätt?
Ja de borde ju bestämt någon sista tid när den där nyckeln skulle varit framme. Det jag skriver är att jag inte hade accepterat en överlåtelse där nycklarna inte varit på plats vi tillträdet.
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

Det hade inte jag heller men nu gjorde ju damen det och då får man väl ändå stå sitt kast? Oavsett är det inte ett problem som TS ska behöva röra vid.
angeånde nycklar vet jag inte men det måste väl ändå vara en viss skillnad iom att man "äger" sin lägenhet och inte har en hyresvärd som ska lösa allt. Frågan är väl egentligen var gränsen går mellan fastigheten och varje enskild lägenhet.
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

Man äger ju inte en bostadsrätt utan man han en andel av föreningen så låsmässigt har jag svårt att tänka mig att det skiljer.
Nej TS är ju helt utomstående och bör inte bli indragen i deras låsproblem alls. :)
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

Du kan fortfarande göra en kopia hur lätt som helst.

/
Hon som jobbat i en låssmed.
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

I de bostadsrätter jag har bott, har vi själva ansvarat för låsen, vilket tydligen är fallet i denna förening (eftersom tanten själv låtit byta kolv).

Till TS: bägge har skrivit på kontraktet, alltså har säljaren accepterat att tre nycklar ska medfölja. Antingen skulle tre nycklar överlämnats (billiga lösningen) eller så får säljaren helt enkelt betala nytt lås nu (dyrare). Din kompis valde det dyrare alternativet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 934
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp