Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

Neko

Trådstartare
Min kompis (A) sålde sin lgh i våras via blocket (vi delade trappuppgång). Damen är (för att underdriva) jobbig! Hysterisk över småsaker och enligt mig tittar för djupt och för ofta i flaskan. Lägenheten såldes till ett marknasamässigt pris som båda var överrens om. Till problemet: det fattas en nyckel. :cautious:

För ett par veckor sedan gick en av damens nycklar av = hon hade 1 kvar. Hon ringde låssmed och bytte kolv på eget bevåg. Nyss var tanten och ringde på min dörr. För hon vill att jag ska säga till A att hon är skyldig henne 3000kr för låsbytet O_o A, som jag vet är utomlands har inte hört av sig fast tanten har "pratat in minst 10 meddelanden, vem lyssnar inte av sin telefon på semestern??". Suck. Jag skulle också ignorera nån som är så jävla jobbig!

Jag tycker inte att det är mitt skit att rådda + jag står på min kompis sida. Jag kan tycka att det är rimligt att A betalar var en nyckel kostar, dvs 400kr. Nästa gång damen ringer på så tänker jag be henne lämna mig utanför denna cirkus.

Det finns ett kontrakt mellan parter som säger att med lägenheten följer det 3 nycklar. Är det rimligt att A ska betala för låsbytet?

Ska jag skälla ut nån ska det vara på rimliga grunder :p För det är inte ok att säga att A tog överpris på lägenheten och att hon ska göra rätt för sig...
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

När jag köpte min lägenhet och en nyckel fattades så var ägaren tvungen att byta lås. Jag hade aldrig accepterat att en nyckel var på vift!
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

Jag förstår det, missade att skriva att A vet var nyckeln är. Men för att få tag på den måste hon till Frankrike. Inget man kan ordna på stört :)
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

Förstår om köparen är förbannad.
På tillträdesdagen skall allt vara klart och därmed skall köparen ha samtliga nycklar då.
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

Ja, det är rimligt att säljaren ersätter låsbytet och detta skulle gjorts innan köparen flyttat in.

När jag sålde min lägenhet fattades en nyckel, det var självklart att betala för låsbyte.

Det spelar ingen roll att din kompis vet var nyckeln är, det var köparen som skulle haft den.
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

Jag förstår det, missade att skriva att A vet var nyckeln är. Men för att få tag på den måste hon till Frankrike. Inget man kan ordna på stört :)

Då får hon bekosta låsbyte. Står det i kontraktet att tre nycklar ska ingå så ska tre nycklar ingå. Hade du själv velat bo.i en lägenhet där förra ägaren har kvar nycklar? Vad tror du ditt försäkringsbolag skulle säga?
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

Håller med föregående skribenter, är det avtalat om 3 nycklar så är det vad som gäller. Visst kunde grannen ha informerat din kompis innan låsbytet, men din kompis har ju också haft sen i våras (!) på sig att fixa det hela. Att strunta i det har uppenbarligen sitt pris...

Och att ta upp grannens dryckesvanor känns ganska barnsligt faktiskt, det har inget med saken här att göra. Även om hon så har alkoholproblem så har hon rätt att köpa lägenhet och ingå avtal.
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

Sållar mig till resten här. Det står ju 3 nycklar i kontrakter men det var inget som köparen fick. Din vän kunde på något sett be de i Frankrike skicka nyckeln i något rekommenderat brev så köparen hade sina tre nycklar inför inflyttningsdagen.
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

För ett par veckor sedan gick en av damens nycklar av = hon hade 1 kvar.

Jag tycker att i det här fallet får hon själv stå för kostnaden! Vad spelar det för roll om hon hade alla nycklar, när en gick av och hon hade en kvar men inte kan använda dessa?

OM det hade vart så att hon behövde använda den sista nyckeln håller jag med om att säljaren, som i det läget schabblat till det, fått stått för bytet.
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

Fast man kan ju göra en extranyckel om en gått av. Om man då kan få ut den ur låset. Däremot får man inte göra extranycklar om det finns nycklar ute på vift.
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

Nåja, det var visst lätt att ge del av informationen. Båda var överens om att nyckel nr 3 skulle dyka upp senare. Som jag ser det bytte hon lås för att det bara fanns 1 nyckel. När jag köpte min lgh fattades det nycklar, jag tog ett eget beslut och bytte lås (kostade 1500kr). Så hur det känns vet jag mycket väl, men jag skulle inte gnälla på grannen för det :D

Ang kommentaren om att det är barnsligt av mig att ta upp dryckesvaror: jag är hjärtligt trött på att ha en gravt onykter person ringa på par gånger i veckan för att diskutera ett problem som inte har med mig att göra. :banghead: Spec när jag har jourveckor och sover dagtid. Skulle jag ringa på hos nån som öppnar i pyjamas, för att sedan säga "oj vad trött du ser ut". Nä :cautious: :wtf:

Jag är en sån som inte vill veta vad grannarna heter :D nästa gång kommer jag brinna av, och då vill jag inte fara med osanningar :sneaky:
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

Vi har kopierat massor av nycklar till vår lägenhet. Jag tycker det är upp till köparen att byta lås. Vi har även kvar en nyckel till vår gamla lägenhet. Dock bara nedre låset.
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

När jag köpte min lägenhet och en nyckel fattades så var ägaren tvungen att byta lås. Jag hade aldrig accepterat att en nyckel var på vift!

Fast det är ju inte ett endaste dugg svårare än att man pallrar sig iväg till en låssmed och får en ny nyckel tillverkad...

Det kan ju finnas 20 nycklar men 18 på vift liksom..

Att tillverka en ny nyckel tar ett par minuter och kostar småpengar.
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

Fast vissa nycklar måste man ha papper på att man får kopiera.
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

Så har det inte varit med nycklarna i våra lägenheter. Där de även gick till tvättstuga etc. Jag hade inte accepterat att det fanns fler som kunde komma in i min lägenhet än jag. Våra nycklar var numrerade så det var inte ett alternativ att bara trycka upp fler. :cautious:
Jag hade aldrig köpt en lägenhet med potentiella nycklar på vift. Snacka om att kunna få problem med försäkringsbolagen om det händer något. :meh:
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

1. Inte smart av din kompis att inte lämna över alla nycklarna direkt. Jag skulle aldrig acceptera ett kontrakt som inte följs fullt ut.

2. Inget är ditt problem, fortsätter tanten trakassera dig så är det bara att anmäla henne.
 
Sv: Ska hon betala? (Bekymmer med grannen)

Om din kompis nu vet var nyckeln finns så varför bad hon inte någon som befann sig på platsen att skicka nyckeln till henne innan försäljningen? Jag tycker att hon borde ha bytt låset innan hon sålde när hon inte kunde lämna alla nycklarna. Nu godtog ju köparen att en nyckel är på vift och då tycker jag inte att hon kan komma i efterhand och kräva säljaren på något alls.
Säg till köparen att hon får ta diskussionen med säljaren för du har ju inget med hennes affärer att göra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 934
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp