Ska det vara så här?

K

King C.O.

Nu tycker jag att Dressyr dommaran borde skärpa sig, visst alla är inte så men jag riktar mig nu åt det som gör detta. :mad:

Jag har tävlat i ponny dressyr i ca 2 år nu och på de flesta tävlningar är det samma historia, nu ska jag inte ta några specifika namn utan ta på hittade namn ex. "Lillponny Stuteri" är ett ny startat stuteri med jätte fina hästar men inte särskillt känt och nu ska en av deras ponnyer "Lillponnys Mango" starta i en FEI klass tex. På tävlingen är det även med 3 korsnings ponnyer utan stam men väldigt fina och välridna; "Kiwi" , "Lilly" och "Dancer", det är även en annan ponny med från ett mycket berycktat stall "Storponny Stuteri"som är vääldigt känt för sina bra och fina ponnyer som ska vara med men tyvärr inte är speciellt välriden vid namn "Storponnys July"

Och alla dessa ponnyer ska starta på denna tävling och ofta ser resultat listan ut så här men jag menar att det är ganska ofta men inte jämt det är så här men det finns ju dommare som dömmer helt rätt! Bockar och bugar mig för dem, men tillbaka till tråden så ser resultatet ut ungefär så här

1:a Storponnys July
2:a Lillponnys Mango
3:e Kiwi
4:e Dancer
5:e Lilly

Och det hare jag tröttnat på! nu får det vara nog. Hästarna/ponnyerna ska bedömmas efter gångarter, ridbarhet och lydighet under dressyren INTE stamm och uppfödare !

Nu har jag äntligen fått ur mig detta :D så jag hoppas att ni har orken att läsa allt sammans :p

MVH Emma

Sv: Ska det vara så här?

Så har jag nog aldrig upplevt det.. hm är du säker på att det inte beror på något annat?
visst är det inte alltid det bästa ekipaget som vinner, men generellt sett har ju ex de ponnyerna bättre gång och utstrålning än korsningar vilket ger en del poäng. många som har dyra ponnyer lägger ju också ner mycket pengar på träning (programträning) vilket gör att programmet faktiskt ofta e bättre, fast många rider fortfarande kasst :devil:

Det där tycker jag var konstigt skrivet, har aldrig upplevt det du beskriver och jag tror inte det är så. Faktiskt.
Det är klart att "kända" ponnyer ibland kan få lite högre poäng än de kanske borde fått, men att det är vissa stuteriers uppfödningar som får mer poäng har jag aldrig varit med om? Om du tittar på nationell ponnydressyr idag, så är det mycket blandat som ligger i toppen! Alltså blandade raser och stammar.
Sedan ä det väl inte så konstigt egentligen, om en välstammad ponny som är noggrannt framavlad får bättre gångarter etc, än en korsningsponny med okänd härstamning? (med obs för att det självklart kan finnas undantag).

så har jag ALDRIg upplevt under den tiden jag tävlade ponnydressyr......men visst finns det dommare som dömer lite knepigt,MEN de kan f*n inte va lätt att sita och dömma en klass med 30-40 ekipage och va exkat rättvis hela tiden

Jag tävlar iallafall en importerad korsningsponny utan stam, som dessutom är lektionsponny och blir inte det minsta nerdömd för det. Vann tex. en regional LA för 2 veckor sen :p (Hon har stam och är renrasig egentligen, men är inte reggad på sina egna uppgifter då de kom i efterhand...). Så jag håller med dom andra; man ser det man vill se...

jaså nu har du oxå hittat hit :angel:

Liknande trådar

Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 083
Avel Har gått och "kärat ner mig" i en häst där jag rider (alltså inte min egen!). En KWPN valack född 2001 :love: Han är runt 175 cm i mkh...
Svar
7
· Visningar
2 151
Senast: rostad
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 827
Senast: supercassie
·
M
Tävling Hej. Ja, nu måste jag få lite klarhet i dessa regler om att tävla ponny som senior. Jag ska eventuellt låna en kompis systers D-ponny...
Svar
13
· Visningar
5 348
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama