Ska det kännas som om man inte har något i handen?

F

Fitness

När hästen arbetar rätt, ska det då kännas som om man inte har något i handen, bara lätt kontakt?

Sv: Ska det kännas som om man inte har något i handen?

Jag vill iaf ha en lätt känsla, men med sug framåt hela tiden.
Det får inte bli alldeles tomt i handen, och heller inte ngn dragkamp.

Det är olika från häst till häst tycker jag... Vissa hästar behöver lite mer stöd i handen och andra inte! Jag strävar inte efter en superlätt kontakt, vill hellre ha ett mjukt sug. :bump:

Ja lätt kontakt, men du ska känna kontakt och sug i handen. Du ska känna att du verkligen har direkt kommunikation med hästens mun men väldigt lätt känsla.

Ja det är precis så jag känner! han känns jätte lätt och bärig, men har samtidigt sug!

Då är det nog helt rätt:D

Låter precis rätt! :D

Det beror på häst, ryttare och situation! :D

Min häst är lätt, lätt, lätt i handen när han bär. Det har förbryllat mej då jag tycker jag har för lätt kontakt, man måste vara hyperkänslig OCH balanserad för att kunna förvalta en sådan fin kontakt. Där finns hela tiden sug men det är väldigt lätt att bli för stum, hård för hans smak och då tappar man den fina kontakten.

Men han kan också bli lite segare i sin kontakt när han inte har styrkan, dvs behöver mer hjälp med ramen.
Dvs = beror på situationen.

Också kan han förstås bli tung och som cement när motorn lägger av :angel:

Andra hästar har en lite annorlunda känsla, tycker jag.

Lätt kontakt, med ett sug framåt/på bettet. Min häst är mkt mkt lätt i handen, och då andra ridit honom, är det ofta svårt för dom i början, då de tycker att de inte har ngn kontakt med munnen, samtidigt som hästen är sur för att de "sliter och drar". Tog mkt lång tid för mej, att lära mej hur otroligt känslig han är, har innan bara ridit hästar som vill ha lite mera stöd, inte hängiga, men mera stöd.

det viktiga är känslan av att man inte bär hästen i handen och att man har lika mkt i båda händerna.

Det beror på vilken utbildningsståndpunkt hästen har. En ung häst behöver ett stöd, medans det på en häst som är starkare räcker med en kontakt.

kl

Jag rider så pass att målet slutligen är att ha inget, eller mycket lite i handen. Sträckt tygel ja och ingen avknäppning. Jag brukar kolla att hästen går i en ärlig form genom att föra mina händer längre fram och se efter om hästen länger sig (hals och huvud) villigt utan att förlora kontakten med min hand. Det ska dock kännas mycket mycket lite.

Min häst knäpper gärna av, så jag har hellre ett "stadigare" stöd än lätt kontakt, för det blir en sån fin avvägning när han släpper och bara har lätt kontakt.

Jag brukar checka av kontakten genom att ha kvar honom på ytter och föra fram innerhanden, följer han med så har han iaf inte knäppt av :angel:

Hur gör du om du inte har ngn egentlig yttersida? Låt säga att du rider på en mycket öppen plats rakt fram?

Iom att jag vill ha ett jämt sug på bägge så spelar det egentligen ingen roll. Jag rider lätt ute i traven som oftast och då är det ju enda gången det blir "enkelt" på rakt spår. (om jag inte ställer åt ngt håll förståss.. )

Fast när jag tänker efter så gör jag det inte ute, för då har jag alltid ett ärligt sug då han släpper när han har dålig framåtbjudning och det inträffar inte ute :idea: (- lampan) Men jag TROR att det inte ska spela ngn roll ;)

åsså släpper han om man sitter och "knypplar" med handen - men det har jag slutat med :D

Senast ändrad:

Så olika från häst till häst. På förra medryttarhästen kändes det som jag kunde känna tungan i handen, svårt att förklara. En annan häst jag red på ridskolan behövde mycket stöd, då hon var unghäst och outbildad.

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 412
Senast: Sar
·
Kläder & Bli fin Jag vill tatuera mig, jag ska bara få ekonomin att gå med på det också. Men hur tar man bäst hand om tatueringen sedan? Vad ska man...
Svar
3
· Visningar
396
Senast: Eurydome
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård