Sv: Ska det hända nåt snart eller??
*knapplån*
Det finns trots allt hopp och en medvetenhet hos vissa hovslagare. Skönt att se.
http://hovslagarforum.phpbb2.se/viewtopic.php?t=20
Läs sista inlägget.
Vi är nog rätt många hovisar som är trötta på skopåspikare som skor och verkar hästar illa..
Men inte alltid det går att bevisa och anmäla en person för detta då dels det ofta saknas vittnen på när hästen verkats och inga kvitton heller kanske..
En del hästar kan se för jävliga ut i hovarna men är inte akut blockhalta som denna häst i artiklen,svårt då att bevisa att hästen akut lider,även om vi vet att hästen ligger illa till att bli halt inom kort framtid om den inte får hjälp att få bra hovvård.
Det gör mig lika ont när jag ser vanskötta hovar ,felskodda hovar som när jag ser fallet med hästen vi här diskuterar.
Bara för att man reagerar på detta fall utseluter inte att man bryr sig om andra hästars ev felbehandling.
Ibland kan man också råka på hovar som de som visas på Strasserhemsidor med mkt vanvårdade hovar,problemet där att bevisa att det är den som verkat eller skott hästen som gjort fel kan va svårt att bevisa när hovarna verkades senast för ett halvår sen,eller ännu längre tillbaks..
Vad är vad liksom om hovarna tillåtits växa iväg groteskt mkt..
Jag har inget emot nån barfotaverkare om h*n gör ett bra jobb och ser till individen,men jag vill ha nån sorts reglering så tex fånghästar inte utsätts för extrema verkningar (som i din metod är mest ökänd för)eller att verkningen i sig framkallar belastningsfång.
Jag vill inte heller se att man svälter en häst på bark och vattendiet.
Vilket borde ligga i ditt intresse också.:smirk:
Jag tycker det är beundransvärt att hovisen i detta fall vågat anmäla och lägga tid på att försöka se till att denna häst kommer till rätt vård och att andra hästar framöver slipper utsättas för samma vidriga behandling både fysiskt och psykiskt.
Jag har i många år önskat en förbättring i hovvärlden där klåparna förhindras tillträde till hästar,även att hästägare får mer kunskap.
Äntligen blir det kanske nån ändring tack vare extrema barfotavarianters framfart.
Tyvärr har några hästar fått lida för att andra hästar i framtiden skall skyddas mot samma lidande.
På tal om medvetenhet så är Strasseranhängarna de som borde blir mer medvetna om både det ena och andra..där förekommer ju den mest extrema tunnelseende jag någonsin sett.
Hade de haft genuint intresse av att vilja hästar väl skulle de knappast kasta skit på alla utom sina egna medlemmar.(bara att läsa hur vissa SHPare beter sig på barfotaforum och även här..)
Det var ju inte länge sen flera användare här var upprörda över att de blivit trakasserade via pm av en strasservän.*host*
Som tydligen inte är modig nog att tycka offentligt utan gömmer sig ständigt bakom kulisserna.
Vi hovisar som här diskuterar gör det öppet, och det vi skriver kan andra offentligt läsa.
Vilket gör att andra kan diskutera öppet med oss också.
Mer öppenhet och respekt för andras kunskaper har då aldrig funnits hos din metod hittills.Tyvärr.