Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.
Hej!
Jag skulle vilja ha en vettig källa där jag kan läsa mer om 'petrifired sole'.
Vid Google-sökning på begreppet + horse får man upp 3 svar, som inte har med hovar att göra öht.
Jag menar; i princip alla vedertagna begrepp som rör hästar står att finna i stor mångfald på nätet.
Detta begrepp börjar lukta 'OL-påhitt'.
Vidare angående detta med strålröta vs överutfodring, så är ju detta en tes som kommit fram genom förmänskligande av hästen, och att man samställt hästen med människan.
Enligt OL, på hans föreläsning här nere, så beror Strålröta och hålväggar (bärrandsröta) i första hand på Betfor.
Betfor skulle skapa en överproduktion av svamp i tarmen på hästen, och angripa stråle och vita linjen när hästen trampar i sin avföring.
Detta hade man kommit fram till eftersom man vetenskapligt bevisat att kvinnor med högt sockerintag oftare drabbades av underlivssvamp, då de hade förhöjd svampflora i tarmarna, och därifrån spred den sig till underlivet.
Detta är typisk SANHCP-logik:
Man tar något som bevisats på människa eller annat djur, och applicerar det på häst (!!)
Om detta överhuvudtaget stämde, så hade vi haft fruktansvärda problem med underlivssvamp på ston, då deras könsöppning sitter nedanför anus, och avföringen både passerar, och i många fall direkt berör könsöppningen.
Samma sak att jämföra järnskor på häst kontra människa, vilket gjordes friskt under föreläsningen: "Tänk dig själv att gå med ett par järnskor under fötterna" (Citat OL).
Att bara komma på tanken att jämföra att hovdjur med en mjuk fot med trampdynor.... Ja tjena!
/Mike