ska det behöva strula så här?

B

bazz

I början på januari körde jag hästen på isen (Lännasjön) och hade tyvärr gamascher på henne så hon fick skavsår!:devil: detta ledde till att hon fick mugg på bakbenen och inte kan ha någonting på benen innan det är borta! samtidigt så är hon i skaplig form och borde kunna kvala och starta inom en snar framtid,:banana: frågan är om det alltid ska behöva vara så :confused: motigt? hästen mår prima för övrigt och kommer ut på banan i år om jag så ska dö på kuppen! finns det liknande strul att berätta om eller tröst att få? M

Sv: ska det behöva strula så här?

Tycker du ska vara glad att det inte är värre...
Du skulle ju kunna ha en häst som inte funkar alls, äter dåligt travar illa, är het och en massa annat oxå... Så glädj dig åt att du troligen snart kan kvala och starta.

Okay! anade nästan det! ville mest "snacka" lite!:)

Vet hur det är... ibland känns det bättre om man får skriva av sig lite.

hmm få se nu.. först var det halt på bägge fram, snackar om 3 graders hälta, vila 2 månader och gick bara i hage under den tiden. Sen UA sa veterinären, började igångsättning, var igång en vecka, sen omkull i hagen med massa djupa sår på benen som fick sys, boxvila och medicin i 2 veckor, sen sjukhage i 2 veckor, sen igångsättning, kändes sned, var UA enligt vet. men nåt var fel, hade ut equiterapeut som fixade till honom, (han avlastade ena fram där han hade haft värsta såret som tog flera veckor att läka).
Promenera i en vecka, skrittade en månad, började trava, gick bra, började komma upp i kondition, kändes bra och pigg och glad.
Pang, lymfangit båda bak, skritt i en vecka, sen återupptog vi träningen igen, gick riktigt bra, men självklart dårå nån vecka senare, halt på ena bak, hade sträckt sig på insidan av låret i hagen... vila en vecka, sen skritt några dagar, nu är han igång och nu får han fan i mig sluta göra illa sig hela tiden!!

okej!:angel: jag hajar!!! ska inte gnälla mer, jag är bara lite otålig,vill få henne till start!:d M

bazz skrev:
okej!:angel: jag hajar!!! ska inte gnälla mer, jag är bara lite otålig,vill få henne till start!:d M

Jag vet inte vad jag ska säga...

Jag har en häst som farit ut och in på klinik i 2,5 år och lyckats göra 2 starter under tiden. Jag kan inte skicka henne utan att veta vad felet är så nu väntar ytterligare en utredning. Tänk om hon OCKSÅ blir utdömd? :eek:

Förra året miste jag 3 hästar, en hade kronisk hjärtmuskelinflammation, en hade pålagringar i alla fyra och den tredje blev påkörd av en bil och fick avlivas på plats.

I bland undrar man varför man håller på med hästar över huvud taget. :crazy:

Ja Ghost har ju haft det vidrigt körigt med kära pållarna......:(

Min Clown var i toppform och skulle starta på Valla,rullade sig så illa i boxen att han fick en fraktur på ena hasen......:cry: Precis innan start...:cry: Han avslutade de 2 sista starterna m.k.t. bra...

Det har nu gått flera månader,vi har börjat skritta sedan en vecka,så här långt verkar det bra,men utgången är m.k.t. oviss,är han halt när vi börjar trava,så är det kört....:crazy: Nästa vecka sker detta eldprov....

Usch då det låter illa!:( jag håller tummarna för att det går bra!

Nu ska vi se...

Griffelbensfraktur sent som tvååring. Vilar en bit in på treåringssäsongen. Komplikationer (följdreaktioner) i övriga delar av kroppen som tar flera månader att läka ut.

Start sensommaren hösten som treåring, kanonbra häst.

Senhöst/vinter - problemen är tillbaka på alla ben utom det som griffelbensfrakturen sitter i.

Vår som fyraåring - tränar ojämnt, ibland bra, ibland sämre. Får efter några månader tillbaka problemen i de andra tre benen igen, små problem, men ändock. Inser att derbyt inte är att tänka på så beslutar mig för betäckning.

Betäcks under sommaren, men tar sig naturligtvis inte. Går på sommarbete under sommaren.

Sätts igång under hösten, väldigt försiktigt. Är i november redo för banjobb igen. Hinner göra några jobb (fattas inte mycket) när A2 bryter ut på banan. Bara att stanna hemma två månader. Banjobb igen i februari och hästen är direkt kvalklar. Kvalar och hästen är 11 sek sämre än veckan innan (ej bottnad), blöder rejält med näsblod och är helt färdig. Hem och tar ut vet, Rhino och väldigt mycket slem i halsen, medicinering och vila. Tar 8 veckor innan hon får börja träna något som kan liknas vid normal träning.

Då kommer tjällossningen. Hästen trampar lite snett i ett hål och känns lite knepig ju längre tiden går. Åker till vet som hittar något litet, men inget som egentligen förklarar "kråkgången". Inga behandlingar. Två problem, hoppar kråka med vänster bak och får som kramp i höger fram. På sensommaren byter jag ET vilken hittar en liten omvriden muskel bak. Vila, två veckor, fem veckor senare är bakbensproblemet borta. Fram åtgärdas också något, men inte samma fina effekt.

Banjobben börjar i Oktober igen, höger fram krampar fortfarande, men med mer träning och återkommande ET besök blir det hela tiden bättre. Är till vet som inte hittar några belastningshältor. Däremot lite stel i gaffelbandsfästena vilket jag själv får hålla efter. December är min gamla vanliga häst tillbaka igen, den tvärspeediga. Kvalar.

Anmäls till lopp, men lyckas trampa på sin grimma några dagar innan och stäcker sig från halsen ner mellan frambenen, halt. Ut med ET som fixar till. Återigen ett par banjobb och nu i mitten av februari har vi äntligen gjort comeback efter 2½ år frånvaro från tävlingsbanorna. Comebacken skedde med den äran, en andra plats.

Mm, samma här... men man ska vara glad att det inte har varit värre iaf..

Men herregud.... hur orkar du?? jag hade nog gett upp för längesen.
Hoppas du får ha en frisk häst nu.

Jag håller med! det kan inte finnas mer optimistiska och envisa människor än travfolk!?! :banana: hoppas att det är värt allt slit och att belöningen (vinst=pengar) kommer till slut:bow: M

Jag orkar tack vare att hästen är så ininorden snabb när hon fungerar och travar som en gud. På de få starter som skedde som treåring hann hon slå sig in bland de bästa i sverige. Aldrig varit utanför plats i felfritt lopp. De kuskar som kört henne har alla hållt henne för bland det värsta de suttit bakom, trots att hon inte ens tjänat 100'.

Antagligen kommer inte utdelningen vara lika god nu som om hästen fungerat under unghästtiden. Men lite utveckling hoppas jag det ändå ska finnas.

Typiskt att det ska vara de bra hästarna som går sönder tidigt.. så de inte får visa hur bra de är på riktigt.
Jag har oxå en så´n, men hon kommer aldrig mera kunna starta... men villken otrolig kapasitet hon har... jag säger bara det oj oj oj...
Och utan resultat och bara ord så duger hon ju knappt till något.
Men jag vet vad hon kan iaf ;)

Hästen har *peppar peppar* hållt sig väldigt fräsch i sina leder i 1½ år nu, så jag tror att dom problemen försvann efter unghästtiden. Senaste röntgen visade på fina ledytor och så, vilket antagligen är tack vare försiktig träning (har ju nästan aldrig hållt för tuff träning som unghäst). Nu går det träna för fullt och det ser ut att hålla ihop. Det viktigaste för mig är fräscha leder, det andra, virusinfektioner och annat, det är ju inte beroende på svagheter hos individen, så det tar jag med lite mer ro. Men tidsödande är det.

KLART DU KAN HA NÅGONTING PÅ BENEN ;)
Lägg på mycket fett(t.ex alosin, hellosan), gummipaddar o linda hårt med elastiska lindor, sen är det bara att köra. Sen vill vi se kval om en månad!!
riche-billets-dollars-4225.gif
//Micke.B

NinasApache skrev:
KLART DU KAN HA NÅGONTING PÅ BENEN ;)
Lägg på mycket fett(t.ex alosin, hellosan), gummipaddar o linda hårt med elastiska lindor, sen är det bara att köra. Sen vill vi se kval om en månad!!
riche-billets-dollars-4225.gif
//Micke.B
Fast om det är "skav risk" skulle jag hellre rekommenderar baby puder, massa kladd gör bara att det fastnar grus,sand och annat bös..

Okay!:) jag ska göra så gott jag kan!:bump: hon börjar bli riktigt fräch nu! M

Liknande trådar

Trav när man INTE ska göra det??? Ni som varit med på forument länge minns kanske när jag skulle hjälpa min kompis som skulle jobba...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: jari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka