Ska börja tömköra, vad behöver jag?

Aleel

Trådstartare
Nästa vecka ska jag börja lära mig att tömköra, äntligen! :)

Vad behöver jag för utrustning, tömkörningsgjord och tömmar? Nåt mer?

Har tittat runt på lite olika sidor efter både gjord och tömmar, nåt tips på billiga men hyfsat bra? När det gäller gjord har jag någorlunda koll på vad jag borde ha. Men tömmar, noll koll! Nylon, rep, läder, fördelar resp. nackdelar?

Kommer nog mestadels tömköra i skogen då hästen har spatt (inte gå för mycket på böjt spår), gör det någon skillnad i material/modell-val?

Tacksam för svar, är total nybörjare på detta :p

Sv: Ska börja tömköra, vad behöver jag?

En bra balanserad pisk. Men det behöver du inte nu i början.

Jag har lädertömmar i tärnsjöläder som jag använder när jag dressyrtömkör. Sen har jag även ett par reptömmar i nylon som jag använder när jag är ute i skogen.

Tömkörningsgjorden köpte jag för 130 kr en liknande hööksmodellen. Jag tycker inte man behöver en gjord med stående ringar om man inte dressyrtömkör väldigt mycket. Själv tömkör jag 4-5 dagar i veckan för tillfället.

Sv: Ska börja tömköra, vad behöver jag?

Jag har en gjord med stående ringar och tycker det är lättare med dem än de med liggande ringar (nu dressyr tömkör jag enbart). Jag har ett par 16 m tömmar med rep ändar som glider lätt men tycker de är rätt stela och tunga att hålla i. Använder mest två mkt mjuka longerlinor (8 m vardera). Inspänningstyglar använder jag också ibland. Ett däckelunderlag och en körpisk används.

Tror ett par bra lädertömmar är att föredra. Men kostar lite mer ;)

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 598
Senast: pews1972
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 311
Senast: lillkillen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 331
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar