Ska börja rida western :) och jag kan behöva lite tips!

S

Shira

Jag har ridit engelsk riding sen jag avr liten, men nu har jag bytt gren och vill satsa fullt ut på western men eftersom jag aldrig ridit western innan så behöver jag lite tips...
1. Vad ska man börja med när man börjar träna?
2. Många ryttare har en metallgrej under käken på hästen, vad är den bra för? vad gör den?
3. Vilken gren är lättast inom western?
4. Vilken är svåraste grenen?

Jag blir väldigt tacksam för svar, så att jag kan börja träna denna roliga genre inom ridningen :d

Sv: Ska börja rida western :) och jag kan behöva lite tips!

Skojigt att du vill börja med western, ska försöka svara på dina frågor så gott JAG kan... :p

Söka upp en tränare som kan hjälpa dig och din häst för att ni ska få en sån bra start på eran träning som möjligt!

2. Många ryttare har en metallgrej under käken på hästen, vad är den bra för? vad gör den?
Vanligast är att den är gjord av läder och den heter curb strap och sitter i bettringarna och är till för att man inte ska kunna "dra" igenom bettet genom munen på hästen, t.ex. vid böjövningar, om hästen skulle slänga med huvudet osv.
Den som är gjord av metall är den som man använder när man rider på stångbett. Då är den till för att man inte ska kunna dra stången längre än 45 grader bakåt (från stångens neutralläge räknat) detta för att stången ska få rätt inverkan på hästen.

Vilken gren som är svårast/lättast i western beror helt och håller på vad man han för häst... men oftast så börjar de flesta att prova på Western Riding och Western Pleasure. Men som i all ridning så krävs en välbalanserad häst som jobbar under sig bra och lyssnar bra på sin ryttare.

Hoppas att dessa svar blir bra! :) och Lycka Till med din Westernkarriär!

Hej.
Jag är också nybörjare på western. Jag har fått praktik plats nere i söder , till ett western inriktat stall. Jag har alldrig ridit western, så det ska verkligen bli intressant :)
Hoppas det går bra för dig..

Hej,

jag har också ridit klassisk ridning, dock bara under några månader. Nu rider jag western för tränare (som praktiskt nog även är min hovslagare) och jag ska ha min andra lektion om ca 1 timme. Är lite nervös :angel: Fast det ska nog gå bra!

Jag har ridit engelsk riding sen jag avr liten, men nu har jag bytt gren och vill satsa fullt ut på western men eftersom jag aldrig ridit western innan så behöver jag lite tips...

Jag blir väldigt tacksam för svar, så att jag kan börja träna denna roliga genre inom ridningen :d

du får typ hundratals likadana svar, men jag tänkte svara på fråga 3 och 4.

som nybörjare på typ d-tävlingar så är nog helt klart western pleasure lättast då det inte händer så mycket. men på typ b och a tävlingar är den grenen svår då det finns mycket sk fusk.

att börja med brukar pleasure, horsemanship vara ganska bra tror jag!

Jag tror att det är väldigt individuellt vilken gren som är lättast, den lättaste grenen för mig är/var trail.

Jag tror att det är väldigt individuellt vilken gren som är lättast, den lättaste grenen för mig är/var trail.

ja, det beror ju på vad man tränat mest på och vad hästen gillar. i trail händer det ju lite mer än pleasure på lätt nivå. men trail var en av de första grenarna jag tävlade och det är inte så avancerat på lätt nivå.

inga grenar är särskilt avancerade på lätt nivå är nog bra att tilllägga! men reining kräver nog lite mer träning och färdigheter.

Jo precis, det första jag tränade på var ju trail det var iofs svårt med en av hästarna jag red (grinden var läskig). Men som du sa beror det mycket på hästen också. Reining är självklart svårare det är ju spins, slides, byten m.m..

jag var alltid så rädd att jag skulle bli tvungen och släppa grinden för min häst blev alltid så nervös när jag blev det :b

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 104
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 823
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
581
Senast: tara
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II