Ska barnen deklarera?

Mirre

Trådstartare
Läste nyss en artikel i Allt om föräldrar att ens tonåringar under 18 får deklarationen i brevlådan. Sedan när deklarerar man om man är under 18? O_o Ska 16 åringen göra det? 13 åringen?

Läste nyss en artikel i Allt om föräldrar att ens tonåringar under 18 får deklarationen i brevlådan. Sedan när deklarerar man om man är under 18? O_o Ska 16 åringen göra det? 13 åringen?
Om man haft inkomst. Ärvda aktier om ger avkastning eller säljs. Ärvda hus som säljs. Någon som tjänat över grundavdraget på sommar jobb. Någon som hobbytradar aktier de köpt för sina sommarjobbspengar. Någon som deläger en jordbruksfastighet. Kanske om man deläger något annat näringsaktigt...?

Min syster behövde ändra folkbokföring under sitt utbytesår på gymnasiet pga. det var inom Norden. Då var det obligatoriskt att göra en deklaration det år hon flyttade tillbaka till sverige mitt under året.

Det är också obligatoriskt att deklarera om du fått en deklarationsblankett, även om du inte har något att deklarera måste du då skriva noll och underteckna.

Jag har deklarerat för mitt ena barn när hon var typ 3-4 år. Inga konstigheter, vi hade sålt en del av hennes aktier i en värdepappersförflyttning, det genererade en liten vinst på typ 1 000 kr.

Alla som har en inkomst ska deklarera. Jag har själv deklarerat sen jag var tonåring med sommarjobb (även när jag var under 18) och jag är 54 nu, så det är sedan ganska länge i alla fall ;)

Liknande trådar

Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 691
Senast: SaraXX
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 702
Övr. Barn Ena barnets partner skriver eller ringer till mig så fort det är minsta fnurra på tråden, ofta för saker som inte ens känns som ett...
Svar
8
· Visningar
1 464
Övr. Barn Är det någon fas vid 6 år? Dottern är nyss fyllda 6 och som helt förbytt. Otrevlig, skriker, ska absolut inte göra det man ber om och...
Svar
14
· Visningar
852
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024
  • Valp 2025