R
Rio
Hej o hå. Nu vill jag ha lite vägledning av er bukare. Det är såhär att i måndags började min ponny snora (vitt), dock inte alltför mkt så jag bestämde mig för att skritta ändå. Men, efter bara en liten stunds skritt på långa tyglar började hon hosta så vi kom in efter någon minut igen. Hostat har hon sedan gjort måndag o lite under tisdagen. Temp har legat mellan 36,8 och 37,5 vilket är helt normalt på henne, allmäntillståndet är inte påverkat (äter o är pigg). Snorandet har avtagit och fått en klarare färg så jag har inte haft någon anledning att ringa vet, men nu undrar jag, hur lång tid bör de vila efter en förkylning? Är det okej att låta dem skritta lite i lina om de inte ansträngs, när de inte har någon feber, hostar ej men det rinner lite i näsan (mestadels klart nu)?
Finns det nån "säkerhetstid" på hur lång tid det måste gå mellan förkylning och arbete? Vad är riskerna med att en förkyld häst arbetas (nu pratar vi iofs om skritt)?
/Sanna
Finns det nån "säkerhetstid" på hur lång tid det måste gå mellan förkylning och arbete? Vad är riskerna med att en förkyld häst arbetas (nu pratar vi iofs om skritt)?
/Sanna