Sjuukponny

R

Rio

Hej o hå. Nu vill jag ha lite vägledning av er bukare. Det är såhär att i måndags började min ponny snora (vitt), dock inte alltför mkt så jag bestämde mig för att skritta ändå. Men, efter bara en liten stunds skritt på långa tyglar började hon hosta så vi kom in efter någon minut igen. Hostat har hon sedan gjort måndag o lite under tisdagen. Temp har legat mellan 36,8 och 37,5 vilket är helt normalt på henne, allmäntillståndet är inte påverkat (äter o är pigg). Snorandet har avtagit och fått en klarare färg så jag har inte haft någon anledning att ringa vet, men nu undrar jag, hur lång tid bör de vila efter en förkylning? Är det okej att låta dem skritta lite i lina om de inte ansträngs, när de inte har någon feber, hostar ej men det rinner lite i näsan (mestadels klart nu)?
Finns det nån "säkerhetstid" på hur lång tid det måste gå mellan förkylning och arbete? Vad är riskerna med att en förkyld häst arbetas (nu pratar vi iofs om skritt)?

/Sanna

Sv: Sjuukponny

Så länge hon inte har temp, hostar väldigt mycket eller verkar hängig kan du gott rida henne lite lättare. Lyssna på hästen, känns hon pigg är hon pigg!

Att arbeta en förkyld häst i skritt är knappast något risktagande, så länge den inte har feber. En del typer av hosta blir dessutom bättre om de får röra sig lite eftersom det underlättar upphostningen av slem.

Senast ändrad:
Sv: Sjuukponny

Tack för svar! Så har jag tänkt också, tar nog ut henne idag en liten stund i alla fall:) Hon tycker inte att det är något vidare att bara vila heller:p

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 822
Kropp & Själ Den 24/12 vaknade jag och mådde inte alls bra. Hade haft en vecka med lite halsont och snor i näsan, som en vanlig förkylning. Sen...
Svar
16
· Visningar
1 333
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 450
Senast: Freazer
·
Hästvård Hallå, har kollat runt lite i forumet men hittat mest äldre trådar. Jag har en häst som jag köpte för lite mer än 1 år sen. På våren...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: Dumle74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka