Sjunga i tv fast man inte kan?

Blandrastik

Trådstartare
En insändare i lokaltidningen var mäkta upprörd över att Jonas Gardell plus nån komiker jag inte kan namnet på, var med i sångtävlingsprogrammet Dobidoo.

Insändaren tyckte att kan man inte sjunga så ska man knipa käft och hålla sig till det man är bra på, i Jonas fall att skriva.
Jag skulle aldrig orka skriva en insändare i ämnet, men jag håller faktiskt med, varför envisas tex Rickard Wolf med att sjunga? Jag tycker att han är en riktigt bra skådis, kan inte det räcka?

Håkan Hellström är väl ett gott tecken på att alla inte håller med mig, men vad tycker du?
Fotomodeller som envisas med att vara med på film osv.
 
Sv: Sjunga i tv fast man inte kan?

Om alla endast gjorde de de så att säga vara bra på så skulle ingen kunna bli bra på nånting.

Eller åtminstone bara på en sak.

Det skulle bli en fattig värld. Blir som det gamla skråtänkandet, bliv vid din läst!

Ptr
 
Sv: Sjunga i tv fast man inte kan?

Jag undrar vem "man" är som ska bedöma om någon behärskar vad-det-nu-gäller? Det finns väl knappt en enda sångare, författare, skådespelare, domare, banktjänsteman eller sophämtare som ALLA tycker är bra, så med insändarens metod skulle ingen kunna göra någonting.
 
Sv: Sjunga i tv fast man inte kan?

Fast hur bra måste man vara på något för att få göra något offentligt då? Vem bestämmer? Rätt många riktigt hyllade musiker(och jag menar inte studioprodukter) sjunger inte helt klockrent när man hör dem live - bör de också hålla sig hemma på kammaren?
 
Sv: Sjunga i tv fast man inte kan?

Perfektion är sällan målet med musik eller någon annan form av konst. Det finns massor av människor som inte missar en ton eller som kan måla hur bra som helst men som ändå lämnar lyssnaren/betraktaren helt oberörd. Sen finns det dom som egentligen varken "kan" sjunga, måla eller vad det nu kan vara, men som har ett uttryck som berör ända in i själen med det dom gör. Det blir vackert, det blir intressant. Det blir konst.

Rickard Wolf är ett utmärkt exempel på det tycker jag. Jonas Gardell också.
 
Sv: Sjunga i tv fast man inte kan?

Jag tycker att det skulle vara förfärligt tråkigt om bara de som är "bra" på någonting fick chansen att utöva det. Variation gör livet roligare!

Sedan blir ju följdfrågan: om jag, som urdålig på att sjunga, inte får sjunga i tv, får jag sjunga offentligt alls? Eller borde jag hålla mig till det som jag är bra på och inte tralla med till en sång som jag tycker är bra? Det finns ju säkert både en och annan som skulle tycka att jag och min röst är irriterande, är det då bättre att jag bara är tyst?

I förlängningen tror jag att det blir ett väldigt tråkigt samhällsklimat om bara de allra bästa "får" synas. Oavsett vad det gäller.

Och vad det gäller just Jonas Gardell ... Han har ju gjort en cover på Aldrig ska jag sluta älska dig. En cover som jag själv tycker är en av de bättre som har gjorts. Varför? Ja, det kanske inte är skönsång, men det är innerligt. Och för mig är känslan ändå det viktigaste när det kommer till musik.
 
Senast ändrad:
Sv: Sjunga i tv fast man inte kan?

Jag tycker nog att dom får sjunga bäst dom vill sen är det upp till var å en om den vill lyssna eller ej.
 
Sv: Sjunga i tv fast man inte kan?

Jag ser inte varför man i dessa fall inte skulle kunna få göra det man tycker är roligt?
Det rör ju sig möjligen om inkompetenta sångare och modeller, inte poliser eller läkare, jag förstår inte alls vilken skada de skulle göra på någon. Det är ju liksom inte svårt att undvika den där jobbiga låten på radio eller B-filmen på TV4.

I övrigt undrar jag också vem som ska avgöra om man är bra nog. För som du säger, alla håller uppenbarligen inte med just dig eller insändarens definition av att kunna sjunga. Personligen har jag aldrig någonsin uppfattat att exempelvis Håkan Hellström på något vis skulle sjunga falskt eller illa, varken live eller på studioalbum. För mig är det lika vackert som något annat band jag lyssnar på (eller tja, snarare något av det vackraste jag vet faktiskt). Men så hör inte jag heller till dem som definierar Idolartister och deras egenskaper som något bra och önskvärt.
 
Sv: Sjunga i tv fast man inte kan?

Det är ett ganska skrämmande synsätt, enligt mig. Skulle folk bara få göra det alla ansåg att de var bra på så kan nog i princip hela Buke sluta rida. ;) Men även om det fanns någon "gräns" att sätta skulle jag tycka det vore oerhört tråkigt om jag var tvungen att hålla mig till en grej för att jag var bra på det och inte få testa på nåt nytt. Snacka om att begränsa förmågan att utvecklas och leva sina drömmar. Bara för att man är känd har man väl inte mindre rätt till det än någon annan.

Andromedae: Cover och cover, det var ju han som skrev låten. ;) Fast det kanske räknas som cover ändå?
 
Sv: Sjunga i tv fast man inte kan?

Jag tänker på hans variant som cover för låten är väl skriven för Livet är en schlager, ursprungligen? :p Så även om han har skrivit den är den inte gjord för honom att sjunga?

Inte så relevant egentligen kanske, haha.
 
Sv: Sjunga i tv fast man inte kan?

På tal om vem som ska bestämma så känns det väl helt enkelt rimligast att låta aktuell publik bestämma. Alla får avgöra själva om de vill framträda offentligt, publiken avgör om de vill lyssna. Det verkar ju inte vara enbart sångröstens kvalitet som avgör; då skulle det vara Anna Netrebko som spelades på MTV och inte Kate Perry.
 
Sv: Sjunga i tv fast man inte kan?

Ska man bara hålla på med det man är bra på? Hm lika bra att hålla käften och gå och gräva ner sig direkt hör jag & lika bra att sluta rida oxå ;) Eller gäller det bara kändisar som väl blivit kända för något som det gjort bra?

Fast det är klart då kanske man äntligen kunde få tyst på Håkan Hellström som inte har världens vackraste pipa men ändå har blivit populär.

håller med föregående talare, som publik får du bestämma själv, om du inte gillar jonas Gardell när han sjunger, byt kanal!
 
Sv: Sjunga i tv fast man inte kan?

Jag gillade deras avsnitt av dobidoo det var länge sedan jag berördes så av ett program.
Skrattade så jag tjöt. Smaken är som baken, delad. Det som jag inte gillar gillar någon annan.
 
Sv: Sjunga i tv fast man inte kan?

Tyckte också att det avsnittet av Doobidoo var jättekul. Och det är väl ändå det som är meningen med programmet, att roa publiken.

Tycker att många som ställer upp i Så ska det låta, Doobidoo eller andra liknande program inte sjunger så bra, men det stör inte mej. Huvudsaken är att det är fart och fläkt och att deltagarna bjuder på sej själva.

Förresten, om man nu inte skulle ställa upp att sjunga i tv när man inte kan sjunga, då skulle det ju inte bli något Idol...:p
 
Sv: Sjunga i tv fast man inte kan?

Vem är det som ska avgöra ifall någon kan sjunga eller inte? Musik och sång handlar om så otroligt mycket mera än en "bra" röst..vad nu en bra röst är.
 
Sv: Sjunga i tv fast man inte kan?

Skulle folk bara få göra det alla ansåg att de var bra på så kan nog i princip hela Buke sluta rida. ;) Fast det kanske räknas som cover ändå?

Nej, hela Buke behöver inte sluta rida, men jag jämnställer med att jag skulle ställa upp i ett "så här rider-man-program".
 
Sv: Sjunga i tv fast man inte kan?

Nej, hela Buke behöver inte sluta rida, men jag jämnställer med att jag skulle ställa upp i ett "så här rider-man-program".

Fast Doobidoo är ju knappast ett program där de lär ut hur man sjunger? Det är ett underhållningsprogram och underhålla kan man göra även utan att sätta tonerna perfekt.
 
Sv: Sjunga i tv fast man inte kan?

Nej, hela Buke behöver inte sluta rida, men jag jämnställer med att jag skulle ställa upp i ett "så här rider-man-program".

Fast Gardell och Appelquist var med i Dobidoo, ett underhållningsprogram (där det förekommer sång). Personligen tyckte jag det var underhållande, men jag förväntar mig ingen prickfri sång som jag kanske skulle göra om jag får för mig att titta på Idol, eller en opera.
 
Sv: Sjunga i tv fast man inte kan?

Skrämmande tycker jag. Att folk har den åsikten.
Sång ger glädje och dobidoo är ett underhållningsprogram.

Isåfall skulle ju varje amatör varken få sjunga, skriva, dansa, träna eller liknande för det finns redan "proffs" och duktiga människor i ALLA sorters grenar, aktiviteter och utövanden.
Vi skulle inte ha ridlekis eftersom vi redan har Grand prix ryttare.
Vi skulle inte kunna ha dagis eftersom det redan finns raketforskare osv.
Bara tankesättet är ju sjukt.
Man måste få göra det som är roligt för att må bra.
Sen om det är i tv, ja men fine. Gör som i verkliga livet och strunta i att kolla åt det hållet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp