Fast jag kan tycka att om man stångas med vården/blir felbehandlad så är det inte mycket till hjälp att personalen ”gör så gott de kan”. Och jag är ibland lite förvånad över att personalen tar debatten så personligt, och försvarar sig som personer. Är man patient är naturligtvis patienten viktigast.
Du tycker inte att det skulle kännas ganska otrevligt att bli individuellt ställd till svars för misstag som skett?
Jag tror att en av orsakerna är att personalen många gånger inser precis hur svårt och komplext det är, och att det som i slutänden ser ut som tydliga fel, har varit fullt förståeliga missuppfattningar i början av ett förlopp.
Eller att det som i slutändan ser ut som om någon gjort något helt galet, kan bero på att "det blev så illa". Det är inte alltid någon som gjort fel för att slutresultatet ska "bli fel".
En fraktur som inte läker eller som läker fel, behöver inte bero på att ortopeden varit klantig.
Frakturen kan ha varit så komplicerad att man fick göra så gott det gick. Och resultatet blev inte perfekt.
Dåliga resultat/utfall kan bero på oförutsägbara komplikationer. Som ingen kunde ha påverkat.
Vi som jobbar inom vården vet nog väldigt ofta att
1) vi gör så gott vi kan
2) facit har man inte förrän i efterhand och vid en första bedömning kan ledtrådarna visa helt fel
3) vissa saker är lätta att missa och svåra att upptäcka (utan facit i hand).
Dessutom blir man faktiskt ganska ofta anklagad personligen så fort något gått snett i vården - även om det skett inom en helt annan verksamhet.
Och även i fullt normala sociala sammanhang.
"Jaha, jobbar du i vården? Min fasters man fick ont i ryggen och det struntade man i och ett år senare fick vi veta att han har prostatacancer, det missade de då!"
Många människor har en benägenhet att berätta om vårdens misstag eller tillkortakommanden så fort de får veta att man jobbar inom vården.
Det är faktiskt lite svårt att tro att de menar annat än att det finns något slags kollektivt ansvar för allt som sker inom vården.
Det är möjligt att samma sak gäller andra branscher, men jag har svårt att tänka mig situationen "jaså, jobbar du på en bilverkstad. När jag lämnade in min bil, så missade de att det var bromsarna som var felet!"
Skolan och försäkringskassan och soc är lika illa utsatta som vården.
För att inte tala om förskolan och äldreomsorgen.
"jaså, jobbar du inom vården? Svensk sjukvård är så dålig att jag funderar på att emigrera!"
Det är ju ett kollektivt skuldbeläggande: man talar om hur dålig "svensk vård" är, riktat till en representant för just det kollektiv som man kritiserar.
Uj, det blev ett väldigt långt svar. Men jag tror du fattar.