Sjukt sto med föl

ForeverYoung

Trådstartare
När jag gick ut i hagen i morse för att ge kraftfoder åt mitt sto ville hon inte äta. Jag tog in och tempade henne, 40,7! Hon ligger normalt på 37,5-37,8, så det är ju ordentligt med feber...

I övrigt är hon hängig och allmänpåverkad, men hittar inga andra symptom. Juvret känns normalt och fölis får dricka. Hon är konstigt nog varm i tre hovar men inte i den fjärde, men det tror jag inte har med saken att göra.

Jag har självklart ringt veterinär, men det tar en stund till innan de kommer. Vad tror ni? Hur orolig bör jag vara? :S

Sv: Sjukt sto med föl

JA min hade fång med de symptomen, men jag misstänkte hovböld först.
Hur gammalt är fölet?? Är det nyss fött kan det vara kvarbliven efterbörd eller förlossningsfång, som också kan orsakas av kvarbliven efterbörd

Svarar kort åt syster:

Erlichias mest troligt efter vets besök, prover tagna samt påbörjad behandling.
Lillan är dryga 1,5 mån.
Tempen var uppe och vände över 41 :crazy: Gick ner ett tag efter sprutan till 38 men var nu på kvällen uppe över 40 igen :confused:

JA det blir så med dessa fästingsjukdomar... kan ju vara borrelia med, men hoppas hon repar sig snart

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 274
Senast: Lisa2014
·
Avel Tar allt från början. Igår när jag tog in min -08 så verkade hon lite trött. Jag tempade, 38,1. Hon var inte jättetrött och var ändå...
Svar
10
· Visningar
1 567
Senast: mik
·
Foder & Strö Nu behöver jag lite hjälp igen!!! Jag har som sagt en arabtös -92. hon har haft fångkänning förra sommaren (innan min ägo), men jag...
Svar
5
· Visningar
1 320
M
Hästvård I måndags när jag skulle ut och rida så kliade jag mitt sto som vanligt vid juvret vilket hon älskar :) men jag fick någon "sörja" på...
Svar
2
· Visningar
1 907
Senast: Mazuqvikama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka