Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

*dl kl*

Ni som haft Agria och är nöjda, hur mkt har ni behövt använda er av bolaget? Och hur "svåra" skador har era djur haft?
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Ett par utdömda hästar. Ett föl med fölsjuka på ATG Skara (direktreglerat med 25 papp från Agria). En röntgenhistoria på en tvååring. Plus diverse smågrejer (där försäkringen inte hade lönat sig men man ändå använde den).

Kollade på mitt senaste försäkringsbrev och jag har haft 31 stycken hästar försäkrade i Agria ;).
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

kl

Hade också problem med Agrias autogiro. Ansökte om det när jag tecknade försäkringen men först hade de inte gått igenom av någon anledning, eller rättare sagt - inga pengar drogs från kontot, så jag fick göra om det men trots godkännande drog dom fortfarande inga pengar?! Och ja, pengar fanns på kontot, jag mejlade och frågade varför inga pengar dragits men fick inget vettigt svar. Efter 3-4 månader fick inte längre ha autogiro (?!) då det uppenbarligen inte fungerade så då fick jag snällt betala räkningen som kom för hela året i stället.

Jag har även en reservation för min hästs ena öga, hur nu det gick till. Han fick en pinne i ögat en gång vilket resulterade i en reva på hornhinnan, endast ytligt och vet. kollade och behandlade såklart osv. Helt läkt och inga konstigheter. Jag hade inte hunnit försäkra honom än när detta hände, men när jag väl gjorde det så kom detta på tal av någon anledning. Jag ser ju inget konstigt med det eftersom det är helt läkt och han är friskförklarad men jo, där va jag tvungen att ta ut vet. som skulle kolla det igen så att det verkligen inte var något fel som kunde leda till något annat och blaaabla.

Det har jag dock inte gjort än, så reservationen står där den står.

Däremot har jag fortfarande varit väldigt trevligt bemött, va egentligen meningen att jag skulle försäkra honom i folksam, men när jag ringde dit var dom riktigt otrevliga och ville inte alls lyssna på vad jag ville ha och ville prega på mig en massa extra saker, därav att jag blev less och ringde till Agria där tjejen var huur trevlig som helst, även om hon satte en reservation som jag tycker är helt onödig.
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Jag har som sagt haft mina hästar försäkrade i agria över 10 år. Har tidigare bara utnyttjat försäkringen 2-3 ggr knä/kotled (två olika hästar).

Men fick -08 ett föl som blev dåligt första gången när hon var ca halvåret.
Någon neurologisk sjukdom/skada som inte gick att fastställa orsak till trots upprepade utredningar. Så med den hästen utnyttjades försäkringen flitigt. Hon stog på strömsholm 2 ggr ca 1 vecka /gång otaliga besök hos våran lokala ATG klinik. Och nogrann utredning på skara sen även en sista gång på skara där hon sen tyvärr fick avsluta sina dagar. Dessa klinikbesök var under en två-års period. Strömsholm tyckte att hon skulle tas bort redan när problemen uppstod, men jag ville ge prinsessan en chans. De menade också att jag inte skulle få ut nåt på försäkringen om/ när hon togs bort men det fick jag. Så jag är glad att jag hade agria, var aldrig några problem, bara skriva i att man ville ha direktreglering och sen skicka in kompletterande kvitton/räkningar. Så kom pengarna in på kontot.
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

*dl kl*

Ni som haft Agria och är nöjda, hur mkt har ni behövt använda er av bolaget? Och hur "svåra" skador har era djur haft?

Buköppning, operation av lös benbit, stor sårskada med en vecka på klinik, fånghäst - dock flera olika hästar.
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

*dl kl*

Ni som haft Agria och är nöjda, hur mkt har ni behövt använda er av bolaget? Och hur "svåra" skador har era djur haft?

Inte så hysteriskt svåra men väldigt långa perioder. Senskada på häst och otroligt långdragna öronproblem på hunden. Var aldrig problem nånstans.

Ja gillar agria efter all hjälp vi fått därifrån.
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Här kommer ytterligare en som är nöjd med Agria.
Jag har alltid haft hästarna försäkrade där, och nu även hundarna och katten. Det har aldrig varit minsta lilla strul vid utbetalning av ersättning.

Förra måndagen skickade jag in kvittona från Bestens veterinärvård i februari, och i onsdags fanns ersättningen på kontot.
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Ni som haft Agria och är nöjda, hur mkt har ni behövt använda er av bolaget? Och hur "svåra" skador har era djur haft?

Häst nr 1: två gånger fång, en gång luftvägsinflammation (allvarlig sådan).
Hund nummer 1: osäker diagnos, skiftade hela tiden. Åkte in och ut på Djursjukhuset i ett halvår innan vi beslöt att ta bort henne.
Hund nummer 2: livmoderinflammation.
Hund nummer 3: livmoderinflammation.
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

I december skickade vi in ett papper till Agria om att betala en av hästarnas försäkring via autogiro. Detta skulle dras från min sambos konto, som alla andra av våra försäkringar.

I februari, tror jag det var, så inser vi att det inte har dragits några pengar. Ringer Agria, de säger att det inte kommit in något autogiropapper och att föräkringen upphört. Frågar då varför de inte underrättat oss om saken och de påstår att de skickat ut info ang detta. Vi har inte fått något.

De undrar om vi vill teckna ny försäkring. Men då går det bara att teckna en veteranförsäkring för att hästen fyller 15 i år, den har mycket sämre villkor och täcker mycket mindre.

Vi försöker få Agria att låta hästen ha kvar sin gamla försäkring och erbjuder att betala in årspremien omgående. Säljaren pratar med sin chef och vi får nej. Hästen har varit försäkrad hos dem oavbrutet sedan 2003 så det känns dumt att byta bolag nu men vi verkar inte ha något val.
Vi tecknar en ny försäkring hos ett annat bolag. Nya bolaget tar gladeligen emot hästen som kund utan reservationer och utan några krav på att hon endast får försäkras som veteran.

Skiter i allt vad Agria heter och hoppas att hästen ska fortsätta vara skadefri och om det dyker upp någon skada så är det bara att hålla tummarna på att det inte ska vara någon gammal skada som uppkommit.

Nu förra veckan så lägger vi märke till att Agria har dragit pengar från min sambos konto under tre månader. Ungefär hälften av vad hästens försäkring gick på varje månad. Sambon ringer dem och undrar vad de tar betalt för. Då har de satt autogiro på hundens försäkring, som vi brukar betala varje halvår. Han påpekar att han aldrig begärt att ha autogiro på den försäkringen men däremot på en hästförsäkring. Två dagar senare, i fredags, ringer kvinnan upp. Hon har rotat i arkivet och hittat papperet vi skickade in på hästen :eek:. Det har blivit fel och någon har knappat in att det gäller hunden.
"-Oj, det verkar vara vi som gjort fel här. Om ni vill kan ni få återuppta den gamla försäkringen på hästen."

Jag pratade med Agria nu och förklarade att jag redan har en ny försäkring som gäller ett år framöver och undrade hur de ska lösa det här. Vill ju helst ha hennes gamla försäkring kvar, för säkerhets skull, men tänker inte betala fullt pris för två försäkringar. Förklarade att det är ju faktisk de som gjort fel och undrar om de kan åtminstonde kan ge någon form av rabatt som kompensation, när det uppenbarligen är de som ställt till det från första början. ICKE!
Ombudet på Agria rådde mig att prata med nya försäkringsbolaget och försöka få den försäkringen upphävd, de tänkte inte rabattera en krona men jag var varmt välkommen tillbaka med hästen till dem.

Herregud vad less jag blir!

Känner mig inte det minsta sugen på att ha någon som helst försäkring hos Agria, men att byta föräkring på en äldre häst är visst inte så smart om jag förstått rätt.

Hur hade ni gjort? :confused:

Tack, skönt att höra att jag inte är ensam om att ha blivit drabbad av typ samma bemötande.

För ganska exakt 7 år sedan, såg jag över min ekonomi och kollade upp försäkringar. Jag bytte från folksam på bilen till länsförsäkringar, då de hade bra premie och tack vare att jag hade hemförsäkring via mitt bostadsbidrag där, samt hästförsäkring skulle jag få rabatt. Jag bad att få autogiro och frågade samtidigt om möjlighet att slå ihop så jag även kunde få hästförsäkringen på autogiro eftersom det ändå var dags att betala årspremien på försäkringen och jodå. Det skulle gå SÅÅÅ bra.

Jag fick en blankett att fylla i och allt var frid och fröjd. Pengar drogs, jag kollade inte så noga visserligen och där får väl jag skylla mig själv kanske. För jag får plötsligt en påminnelse på hästförsäkringen att den inte är betald och då ringer jag och förklarar och jo... men visst du. Det har du rätt i. Vi skickar ut en ny blankett. Men någon dag senare innan jag hinner få den blanketten, får jag ett brev om att försäkringen upphört. Jag kastar in pengar på hela årspremien via mitt internet i samma minut som jag läst brevet, men får tillbaka pengarna efter en vecka och står sedan dess utan försäkring på min idag 27 åriga häst.

Så jag kan bara säga att jag är glad att min dam har hållit sig så pass frisk som hon gjort under de här åren ändå.
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Jag är supernöjd med agria, de har varit suveräna när det gäller min ponny. :love:

Min stog inne en vecka på strömsholm för kolik, de betalade allt utom självrisk.
När hon har haft två senskador och X antal undersökningar på grund av det, de betalade allt utom självrisk.
När hon blev felskodd, fick inflammation i senorna och i strålbensbursorna, vi åkte till veterinären två gånger
i månaden i fyra månader, de betalade de allt utom självrisk.

Min häst är en olycksfålgel och skadar sig hela tiden i hagen. Agria har betalat oss mer än vad vi har betalat till Agria.
 
Senast ändrad:
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Herregud vad glad jag är att jag inte har Agria när jag läser sådana här trådar :crazy: Finns det någon som är nöjd med deras service?

Tidigare hade vi Agria till alla våra hästar. Vi har ett bra ombud, kanske har det hjälpt oss, men vi har alltid fått betalt för berättigade utgifter (många veterinärbesök med olika hästar, samt en avlivning). Dock försäkrar jag inte nytt i Agria då de försämrar villkoren hela tiden. 20% i rörlig självrisk är jättemycket tycker jag, plus att försäkringen inte längre gäller för många vanliga hältor. Nu har jag bara mitt avelssto kvar hos Agria, eftersom hon har en skada som gör att jag inte kan/vågar byta bolag. Fölen försäkrar jag nu i Sveland. Har även haft Folksam på en häst och det fungerade mycket bra.
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

kl

Trevligt att Agria kan göra annat än bråka, vara otrevliga och jävlas, vilket min erfarenhet av dem:s
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

*KL*

Hade haft min 1 åring på stofölbete och fick då hem en halt och snorig häst.

Hade vet ute som tog kvarka prover och beslutade att sätta in behndling på henne under väntan på bakterie provet pga av att hennes tillstånd var dåligt .

När provet kom som sade att det inte var kvarka så åkte jag till klinik för hältan och där röntgade man henne och anade en fraktur i ryggen på ett av de utskutande tornutskottet ,blev hemskickad och fick inflammationshämmande medecin och skulle på återbesök efter 1 månad ...

Detta tog INTE Agriga med en motivering att dels hästen hade inte kvarka ??? Att hästen inte fått en diagnos ??? Mistänkt spricka i tornutskotten ??

Jag var då uppe i bra många tusen i vetvård och kan säga att jag var bra förbannand när man inte tar försäkringen på en skadad 1 åring som har varit försäkrad sen föl .

Dock tror jag att detta handlade om en tokig jäkla handläggare på Agria har fortfarande svårt att förstå denna motivering som de hade och litar inte på Agria har dock kvar hästarna där pga av att stoet är försäkrat där .

Men glömmer aldrig den oro Agria gav mig och kommer endast vara kvar till den dagen mitt sto somnar in .
Det som har hållt mig kvar är mitt ombud annars hade jag bytt på alla hästarna ,dock så är det ju inte hon som *godkänner skadorna *

Mia
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Jag har autogiro på mina hästar i A***a. Jag hade inte tillräckligt med pengar på kontot en månad för att täcka premien, vilket jaginte hade noterat själv. Jag fick då ett brev hem efter några dagar att de hade försökt dra beloppet, men att det inte fanns tillräckligt med pengar.
Dessutom hade de skrivit "Eftersom det inte finns tillräcklig täckning på kontot kommer vi dra beloppet nästa månadsdragning, dvs du betalar för denna månad samt nästa månad nästa gång. Försäkringen löper på som vanligt utan reservationer eller liknande fram till dess".:bow:

Det tycker jag är ett bra bemötande. Självklart såg jag NOGA till att ha tillräcklig täckning på kontot månaden efter...Så jag tycker de sköter det både bra och smidigt - och har aldrig haft problem med dem vad gäller försäkringen. Tyvärr inga bra erfarenheter av F*****m däremot...
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

*dl kl*

Ni som haft Agria och är nöjda, hur mkt har ni behövt använda er av bolaget? Och hur "svåra" skador har era djur haft?

En foderhäst som var svår, gjordes en utredning i munnen och veterinären konstaterade att det hänt nåt allvarligt trauma i munnen 3-5 år tidigare med tanke på hur tänderna såg ut (inre käk). Kontaktade A**ia och beskrev det hela samt sände veterinärutlåtande. Ägaren kunde verifiera att något hänt hos en tidigare fodervärd. Normalt ersätts inte tandskador men i det här fallet bedömdes det som yttre trauma och jag fick ersättning.

Förgiftad katt, 8 dagar på klinik med avlivning som utfall. Allt ersattes av A**ia utan snack.

I övrigt har jag varit förskonad från försäkringsärenden. Bara Sv*l*nd som fick ersätta livvärdet på min förra häst. Inte heller det var problematiskt.
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Alltid fått bra bemötande och pengar utbetalda utan strul från Agria, och då har jag (tyvärr) haft en hel del med dem att göra.
Haft skadeärenden igång på båda hästarna nu i vår och bortsett från att de inte ersätter lugnande och stötvågsbehandling så har det inte varit några problem.
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Jag har använt försäkringen då jag utredde min förra häst för borrelia. Inga problem då jag triangelmärkte henne pga bogskada heller. Har även använt försäkringen på mitt sto, hon stod på klinik som föl (2000) med en böld i karleden. Sedan då hon var 6 år och var tvungen att akutopereras pga en ful trampskada på ytliga böjsenan, blev flera dygn på kliniken + en massa återbesök då. Inga problem nu i vår heller då hon fick kotledsinflammation på båda fram + en ligamentskada i höger framkota.

Även unghästen (3 år) har nyttjat försäkringen massor nu i vinter/vår då han fick en allvarlig knäskada med uttänjda ligament på båda sidor av knäleden. Varit på klinik var och varannan vecka (jan-april) med honom. De ersatte inte hans stötvågsbehandlingar, men med själva besöken ersatte de.

Jag är nöjd med Agria.
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Jag har haft ganska mycket med Agria att göra. Har inte strulat förutom vid en gång, men det var kontaktpersonen som man skulle kontakta i området för ändring av försäkringan. Jag ringde och ändrade försäkringen och hon missade det på ena hästen. Efter det så ringer jag inte till henne.

Det som varit är:

kotled/hovledsinflammation på gammelponnyn, avlivad, försäkringen täckte och livvärdet betalades ut.

Sjuka fölungar som jag fått tagit bort

Allvarlig lunginflammation på ena hästen, hölls med det länge innan hon blev frisk.

Nu har jag hållts med hennes hov i ett år och det har aldrig krånglat. Inne på 3:e självrisken nu.. Hon blir ju frisk igen.
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Jag är inte förvånad över att tråden handlade om Agria. Jag säger bara, aldrig mer att jag betalar en spänn till dem. På något mirakulöst vänster lyckades de alltid mygla sig undan utan att behöva betala. Kvar stog min familj som fick betala dyra vet vård ur egen ficka.
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

*dl kl*

Ni som haft Agria och är nöjda, hur mkt har ni behövt använda er av bolaget? Och hur "svåra" skador har era djur haft?

Hund 1 - sjuk i två års tid utan diagnos. Problem med rygg, mage och gick på stark medicinering. Flera undersökningar på klinik. Femsiffriga summor. Avlivades på mitt bevåg till slut då jag inte orkade mer.

Hund 2 - hd D och kraftig benpålagring på alla fyra. FB ersatte allt, även mediciner, rehab och avlivning samt livförsäkring utgick. (hade plus-försäkring) utan tjafs.

Häst - här kunde FB inte göra så mycket pga reservationer i försäkringen men jag fick bra service och respons när jag talade med dem om det. Mer komplicerad historia.

Hund 3 - allergiutredning 2008 och alla behandling sedan dess ersatt. Även nu hyposensibilisering (allergivaccin) som annars skulle ha kostat mig flera tusenlappar per år. Bara att starta hypon hade gått på ca 7-8000 men FB ersatte allt, även tillverkning av vaccinet.

De borde veta vem jag är nu på agria. :p
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 100
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
4 086
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 589
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp