Sjukskrivning?

Mia_R

Trådstartare
Hur gör man, kontaktar jag själv försäkringskassan eller gör min arbetsgivare det och hur fungerar det med karensdag om jag sjukanmäler mig en ledig dag? Jag har sex veckor sjukskrivning och med tanke på hur skruttig jag är så funderar jag på om jag kanske ändå ska sjukskriva mig så länge jag inte får stödja på foten. Jag tror inte jag kan jobba hemifrån mer än ett par veckor utan behöver komma in på kontoret, iaf efter jag varit tillbaka till läkaren om två veckor. 🤔

Ska gå kurs om ett par veckor och redan sagt till en kollega att hon får skjutsa runt mig på en kontorsstol. 😄

Din läkare skickar in ett intyg till försäkringskassan. Din arbetsgivare måste anmäla din sjukdom till Försäkringskassan efter dag 14 för att du sedan ska kunna gå in på försäkringskassan och göra en sjukanmälan.

Både du och din arbetsgivare. Dvs din arbetsgivare behöver rapportera in till dem att du är sjukskriven.
Sen behöver FK även få ditt läkarintyg -ibland skickas det in elektroniskt automatiskt numera direkt från läkaren.
Du behöver också ta kontakt med FK sen. Jag gjorde det genom att logga in på FK och då fanns det under mina sidor info om vad jag behövde göra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 939
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Jag var sjukskriven under december månad pga. psykiska problem. Men när jag skulle börja jobba igen efter nyår blev jag sjuk fysiskt... 2
Svar
21
· Visningar
1 880
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och... 2
Svar
38
· Visningar
2 850
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 963
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka