sjukskrivning under föräldraledighet

boccia

Trådstartare
Vad gäller?

Har nu, klantig som jag är, lyckats bryta handleden. :grin:
Det säger sig ju självt att det då är liiiiite svårt att klara av att ta hand om vår 3-månaders dotter själv(hur skulle jag klara att byta blöja på henne när bara tanken på att röra min arm gör ont?)
Om jag sjukskriver mig (läkaren skulle skicka intyget, jag hade ingen lust att sitta kvar ytterligare några timmar på akuten bara för att få med mig det hem direkt), ska då min man ta VAB eller "vanlig" föräldraledighet? (jag kommer gå gipsad i minst 4 veckor). Om han tar VAB (ordinarie vårdnadshavare är ju faktiskt oförmögen att ta hand om barnet), får då äldsta dottern trots detta gå sina 15 timmar/vecka på dagis (eftersom det isf är henne han vabbar för, hon har ju åldern inne för att han ska kunna göra det)?

Hjälp mig, orkar inte tänka just nu.... (trött och har ONT)

Senast ändrad:
Sv: sjukskrivning under föräldraledighet

Han bör väl isf ta ut "vanlig" föräldrapenning då det är den lilla han ska ta hand om? Vabbar han för den stora måste väl hon vara hemma också?

Vet dock inte hur det är om det är en akut situation, i vanliga fall ska man ju säga till två månader innan man tar ut föräldraledighet, det bör dock gå att kringgå i extrema situationer som detta är.

Observera: Jag vet tyvärr inte, jag bara följer logiskt tänkande, men det kommer säkert in någon med mer korrekta svar senare. :) Tänkte bara ge min reflektion så länge.

Lite min tanke också... Tror inte det är några problem med hans arbetsgivare, de är väldigt smidiga att ha att göra med. Han ska dessutom ha en veckas föräldraledigt om ett par veckor (redan inplanerat för att förlänga hans semester) och för företagets del så gör det ju i dagsläget bara en veckas skillnad, plus att han kommer kunna spara lite semester (resten av denna vecka + hela nästa)

Ska kolla lite på FK´s hemsida senare, men hittar sällan ngt där. :grin:

Fungerar det med arbetsgivaren borde det inte vara några problem.

Du får testa att ringa dem och fråga. Men det kanske ger ungefär lika mycket som att läsa på nätet. ;) :p

Krya på dig förresten! :)

Vi hade en man på vårt jobb vars fru blev sjukskriven när de hade ett spädbarn och han tog iallafall vanlig fp.

FP för minstingen ska han ta antar jag. Då kan ju stora barnet gå 15h/v.

Min sambo fick hoppa på FP med en dags varsel då jag blev sjukskriven då dottern var ledig :)

Stopp och belägg här nu!

När den som i vanliga fall tar hand om barnet blir sjukskriven, så att h*n inte kan göra det, så tar den andra föräldern (i det här fallet) ut tillfällig föräldrapenning, alltså varken VAB eller vanlig fp!
Tillfällig föräldrapenning belastar inte de vanliga fp-dagarna!

(min make tog ut tfp när jag var sjukskriven en månad när vi väntade trean och det är också tfp han tar ut när han får stanna hemma och ta hand om barnen de dagar jag har migrän... - jag är hemma med barnen på heltid)

inte om barnet är under 1 år om jag inte missminner mig men jag kan ha fel det var mkt info när vi var på försäkringskassans infomöte om föräldrapenning.

Den begränsningen känner jag inte till, mina barn - åtminstone del äldsta - har varit över året när jag behövt utnyttja detta.

Stopp och belägg här nu!

När den som i vanliga fall tar hand om barnet blir sjukskriven, så att h*n inte kan göra det, så tar den andra föräldern (i det här fallet) ut tillfällig föräldrapenning, alltså varken VAB eller vanlig fp!
Tillfällig föräldrapenning belastar inte de vanliga fp-dagarna!

(min make tog ut tfp när jag var sjukskriven en månad när vi väntade trean och det är också tfp han tar ut när han får stanna hemma och ta hand om barnen de dagar jag har migrän... - jag är hemma med barnen på heltid)

Lillan är inte tillräckligt gammal för att min man ska få ta tillfällig FP. Pratade med FK idag, så det är vanlig FP som gäller...

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp! Jag blir galen och kommer snart att tappa fotfästet. Jag var sjukskriven från mitt jobb i ca 1,5 månad innan jag började jobba...
2
Svar
27
· Visningar
3 123
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 651
Senast: Trissa
·
Småbarn Vi har börjat ha vår dotter blöjfri här hemma. Det går hur bra som helst i stort sett inga olyckor alls, men vi sätter henne på pottan...
Svar
12
· Visningar
2 196
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 474
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama