sjukskrivning eller havandeskapspenning?

L

lilla_maaliiin

Någon klok människa som orkar förklara för mig? Skillnaden mellan sjukskrivning och havandeskapspenning?

Jag är i v.31+6 nu, och börjar känna att jag snart inte klarar av jobbet längre. Det är tungt, trångt, jag får hela tiden blodtrycksfall och känner att jag mest är en belastning på arbetsplatsen... Jag hade först tänkt jobba till mitten av sept (BF 25 sept) men inser nu att jag nog snarare ska satsa på att klara av att jobba sommarschemat ut, dvs till den 28:e augusti. Men sen då?

Ska jag försöka bli sjukskriven pga graviditetskrämpor och kronisk magsjukdom (som blivit värre under grav, har tidigare läkarbesök som "bevis" på detta) eller ska jag söka havandeskapspenning?

Och - hur i hela fridens namn söker man havandeskapspenning? Har försökt kolla FK´s hemsida men blev inte mkt klokare av det...

Vore mkt tacksam om någon orkar hjälpa mig :)

Sv: sjukskrivning eller havandeskapspenning?

havandeskapspenning får man väl om man har ett jobb som är olämpligt/farligt att utföra som gravid, om jag har fattat saken rätt. Skulle tro att det är sjukpenning du ska ha. Och då är det viktigt att både du och läkaren beskriver noggrant hur graviditetssymptomen påverkar din arbetsförmåga, för de dömer gravidkrämpor ganska hårt...

ekonomiskt är det ingen skillnad, bara olika namn.
Havandeskapspenning söker du om du inte kan bli omplacerad och kan utföra dina arbetsuppgifter och de får du i 60 dagar. Är det farligt för dig eller fostret kan du få längre (Jag fick 90 dagar och FK ville att jag skulle sluta jobba tidigare!!)
Du beskriver dina arbetstuppgifter och skickar med ett papper att du inte kan omplaceras och sen beslutar FK om du kan jobba eller inte. De tar inte hänsyn till vad du har för krämpor utan kollar bara på dina arbetsuppgifter.

Blir du sjukskriven är det bara att fortsätta med det till förlossningen. Det tror jag tom FK skriver på sin hemsida.

Sen tror jag du är i senaste laget för att ansöka om havandeskapspenning. Handläggningstiden är garanterat längre än vad du har kvar till förlossningen!

har ju inte bara gravidkrämpor utan även min magsjukdom att "skylla" på. (nu låter det som om jag försöker luras och bara är ute efter att få vara ledig och få pengar för det, men så är inte fallet).

Har redan varit sjukskriven 3 ggr under grav, har samtliga ggr gått tillbaka till jobbet innan sjukskrivningen varit över (och trots att läkarna egentligen velat förlänga...) Jag VILL ju jobba, men ibland måste man lyssna på kroppen och nu känner jag verkligen att näe, en månad till max....

Fast i mina papper står det att man kan söka det tidigast 60 dagar innan BF, och det är ju bara ca 10 dagar sedan (grovt räknat). Detta betyder alltså bara att jag högst kan få pengar för 60 dagar innan BF, och att jag borde sökt betydligt tidigare?

Jag sitter i kassan på större matvarubutik, så mitt jobb är knappast farligt för varken bebis eller mig... Problemet är väl mest att jag har svårt att nå fram till kassan, och därmed måste sitta på andra sätt som inte är så ergonomiska... dvs jag får ont i rygg och axlar... men farligt, nää.

Det är det jag inte heller riktigt förstår, alla säger att FK har så himla långa handläggningstider, men hur ska man kunna söka havandeskapspenning INNAN man börjar må sämre? Har ju mått kanon hittills och trodde verkligen att jag skulle kunna jobba fram till BF typ...

Men (frågar rent allmänt nu, inte bara till dig pmm) om jag nu blir sjukskriven eller får havandeskapspenning, så är det alltså möjligt att jag "sitter i skiten" och inte får ut några pengar på X antal veckor?

Du får ju 60 dagar HP från FK som mest, du kan ju inte söka samma dag ;)

HP söker du ju för dina arbetsuppgifter, inte hur du mår. Och det kan du ju söka direkt efter ultraljudet när du kan skicka in moderskapsintyget.

FK skriver att handläggningstiden för sjukpenning är 30 dagar. 40 dagar för föräldrapenning så om du kan anmäla FP redan nu så allt är klart när du sen ska begära ersättning.

åh, tack det hade jag ingen aning om att man kunde göra! trodde vackert att det var att sitta och vänta i nån månad eller 2 på att få pengarna, och har dessutom sagt det till stackars sambon som nu är helt inställd på att försörja oss alla 3 i 2 månader :P (eller 4 kanske jag ska säga, hästen är inte gratis...)

Har inte fått nått moderskapsintyg än, ska be att få det på min Bm tid på tisdag... (läste på hemsidan att man måste skicka in det nämligen...) Sen ska jag söka FP. Har ju redan räknat ut hur många dagar jag vill ta ut osv :)

åååh varför får man inte gå en kurs i allt sånt här innan bebis kommer? Jag sitter ju och känner mig skitdum mest hela tiden med alla mina frågor...

Tack för all hjälp (igen, känns som om du hjälper mig hela tiden, i alla trådar jag startar ;) )

Jag sa till direkt efter ultraljudet, fick också hem papper från försäkringskassan med datum för deras föräldrautbildningar med allt som rörde ja, barn, HP, DP, TFP, VAB.

Försäkringskassan bjuder in alla blivande föräldrar till ett informationstillfälle där vi berättar om föräldraförsäkringen, reder ut olika begrepp och visar med praktiska exempel på dess möjligheter.
http://www.forsakringskassan.se/nav/217003b6c0655ed2bd3aa4e9d9ea545e

som sagt, här sitter jag och känner mig dum igen... alla andra verkar vara så väl förberedda, och här sitter jag fortfarande och har noll koll och är über stressad...

Tack för länken och tips än en gång... Tyvärr var alla informationsträffar fullbokade fram till oktober, så jag var ute alldeles för sent... men men.

nu var jag ju iq fiskpinne måste jag ju säga... det fanns ju faktiskt mer än ett ställe i sthlm som hade den där utbildningen :P så nu är jag inbokad på en sån. :) Tack för tipset, ska bli mkt lärorikt!

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 854
Senast: vtok
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 670
Senast: Trissa
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 555
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 942
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar