Sjukskriven för hotande förtidsbörd

Lupin

Trådstartare
Jaha, så kan det gå. :( Men allt var bra med bebisen i magen och livmodertappen var opåverkad i alla fall, en tröst och känns skönt att veta. Jag har ju hemska förvärkar, som bara blivit värre och värre. Det började redan v 10-11 och jag trodde det skulle bli bättre med tiden. Och så blir det bara sämre och sämre. De senaste dagarna har de smärtsamma förvärkarna/sd dessutom ändrat karaktär lite och blivit regelbundna och kommit med några få minuter emellan. Igår kväll fick jag dessutom riktigt hemska pinvärkar. Och inatt vaknade jag av värkarna. Det är tröttsamt, både mentalt och fysiskt.

Jaja, snart 26 fulla veckor så jag får väl försöka räkna ner de närmaste 10, sen är det ju fritt fram. :)

Sv: Sjukskriven för hotande förtidsbörd

Usch då :(
Hoppas sjukskrivning och vila hjälper, så att lilla Lupinknoppen håller sig i magen ett bra tag till!

Ja man blir ju lite nervös. Men det känns skönt att de tar det på allvar och har koll på mig. :)

Usch vad jobbigt! Håller tummarna för att värken ska släppa och att allt går bra!

Oj, hoppas allt går bra!

Jag låg själv inne under v.31-33 med barn nummer två just för hotande förtidsbörd, jag var öppen 2-3 cm - men det är å andra sidan inte ovanligt att man är som omföderska. Efter behandling med värkhämmande och "lungutvecklande" preparat lugnade det ned sig och jag fick åka hem.
Sen var det vila som gällde (ryggläge till en början...), hade dock problem med kraftiga förvärkar under resten av graviditeten. Allt slutade med att jag gick tretton dagar över tiden och fick en präktig gosse på 4,7 kg :D.

Hlsn Helena

Det låter jobbigt och jag hoppas att du har någon som kan passa upp på dig så att du kan koncentrera dig på att vila. Lycka till!

Det där är inte roligt.
Ont gör det och orolig blir man.

Men jag gick precis som Dimmans över tiden sedan.
Så kan det gå.

Jag hoppas jag slipper ligga inne....har svårt för sjukhus och ännu svårare för att vara "gäst" där. :crazy: De senaste par dagarna har jag tagit det ännu lugnare än tidigare, försöker följa min BMs senaste råd om att röra mig långsamt när jag gör något (disk, städ etc) och det verkar funka. Har inte haft lika mycket av de onda förvärkarna, så det verkar vara en bra strategi. :laugh:

Har ingen som kan passa upp på mig eftersom maken jobbar övertid (egen företagare), men jag måste erkänna att det underlättar att lillplutten (fyller 3 i mitten av april) har börjat på förskolan, 15 h/v (5 h/d tis, ons, tors). Maken har dock tagit över handlandet och hjälper till med allt jag ber om. :love:

Det är helt ok om jag går över tiden, men jag vill helst slippa en klump på 4,7 kg. :p

Jag låg inne några dagar för att stoppa upp det hela.

Du skall inte vare sig städa eller diska.
Du måste hålla dig stilla.
Jag fick knappt resa mig upp när det var som värst.

Har du undersökt noga om du har någon urinvägsinfektion?
Det hade jag och det är tydligen den vanligaste orsaken till för tidigt värkarbete.
Min syntes först när de odlade på min urin och inte bara med vanlig sticka.
Och så fick jag någon jättekonstig sulfa för att bli av med den.

Går det inte att öka på sonens dagistimmar lite nu när du är sjukskriven?

Egna företagare har det svårt.
Annars så hade ju mannen kunnat sjukskriva sig för vård av barn vid annan vårdnadshavares sjukdom.

Går det inte att öka på sonens dagistimmar lite nu när du är sjukskriven?

Det gör det säkert, men han har alldeles precis börjat och det känns tufft att öka på så här snabbt. Han ville inte dit varken igår eller idag, grät igår men det gick lite bättre idag. Det är ju en stor omställning för honom och jag vill att han ska trivas och tycka det är kul! Samtidigt blir det kanske hattigt att bara vara där 3 dagar/v? Fre-mån är han hemma, tis-tors på förskolan. Jag vet varken ut eller in faktiskt. :(

Jag låg inne några dagar för att stoppa upp det hela.

Du skall inte vare sig städa eller diska.
Du måste hålla dig stilla.
Jag fick knappt resa mig upp när det var som värst.

Har du undersökt noga om du har någon urinvägsinfektion?
Det hade jag och det är tydligen den vanligaste orsaken till för tidigt värkarbete.
Min syntes först när de odlade på min urin och inte bara med vanlig sticka.
Och så fick jag någon jättekonstig sulfa för att bli av med den.

Eh, då dör jag tror jag. Om jag måste hålla mig så stilla menar jag. :o Min gyn sa inget när hon sjukskrev mig och min BM svarade på mejlen igår, när jag frågade, att jag ska ta det lugnt och röra mig långsamt, inga snabba rörelser, inte stressa, ta god tid på mig med det jag ska göra och försöka negligera sammandragningarna och inte oroa mig.

Jag har glömt bort att kissa i burken både igår och idag, får väl skriva en lapp till imorgon. :o Ska lämna in ett prov till min BM är det tänkt. Jag har inga symptom alls på uvi och BM säger att det är ovanligt att man inte har några ifall man har uvi, ens som gravid. Men jag vet att det finns andra som säger tvärtom. Man blir så snurrig av all motstridig info man får.

Aha, han är såpass nyinskriven alltså. Det ihop med I_U:s egenföretagarepåpekande gör det ju aningens jobbigare :(
Lite dagispepp: vår plutt var också lessen vid lämning första sju-åtta dagarna. Sen började hen rusa in till kompisarna och leksakerna med ett stort leende på läpparna, vi får nätt och jämt en kram innan hen försvinner.

Vad gäller hattigheten har jag exakt samma funderingar inför i vår när syskonet kommer. Vi börjar med fem timmar, tre dar i veckan och ser hur det funkar. Blir det förvirrat får vi gå över till tre timmar varje dag. Dagis är helt med på våra funderingar och lämnar det öppet för oss att planera om ifall vår skrutt behöver det. Det är jätteskönt att de är så flexibla och jobbar för att det enskilda barnet ska ha det så bra som möjligt :love:

Japp, det är helt nytt och förmodligen hans största omställning här i livet än så länge. Men det lär väl toppas av att få ett syskon om några månader. :)

Jag ska prata med dem när jag hämtar honom i em. Jag vill ju inte riskera att bli av med min sjukpenning, vilket man tydligen kan bli om man har barnet hemma (fick jag reda på nyss). Ska se om vi kan öka på till mån-fre, istf tis-tors, till att börja med. Kanske redan på fredag? Och sen får vi väl plussa på timmarna så smått antar jag. För jag misstänker att jag kommer att bli fortsatt sjukskriven fram till v 36. Sen räknas man som fullgången och kan inte längre vara sjukskriven för hotande förtidsbörd.

Ja det kan man.
Hur hade ni gjort om du inte varit sjukskriven?
Hade du arbetat då?

Jag är arbetssökande sedan början av januari. Då har man (i vår kommun) rätt till 15 h/v, precis som när man är föräldraledig med en ny bebis.

Hämtade precis sonen och pratade lite med personalen, fick med ett nytt schema hem. Alltsammans börjar sjunka in, jag undrar om jag inte varit i chock sedan i måndags, har inte förstått allvaret förrän nu.

min syrra ska ha 16 mars. Hon är sjukskriven pga hotande förtidsbörd pga blödningar och värkar. Livmodertappen blir bara kortare och kortare trots vila. Hon har fått såna sprutor för att utveckla bebisens lungor. De försöker hålla den inne åtminstonde till v 34. Det är hon 2 feb.

Till TS. Ta det lugnt.. och knip ;)

Ja alltså om du inte tar det lugnt så hamnar du på sjukhus alternativt får en alldeles för liten bebis.
Och hur bra blir det för den egenföretagande maken?

Alla graviditeter går inte på räls.
Och då så måste man prioritera om i livet.
Han får gå ner i arbetstid under en period medan ni skolar in sonen på heltid på dagis.
Samt sköta allt hemarbete.
Annars så kan han hamna i sitsen att bli ensam hemma med en 3-åring.

Liknande trådar

Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
5 060
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar