Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet inte vad för sjukdom du har men det ska vara mycket allvarligt och inte finnas en enda möjlighet till förbättring genom vare sig medicin, terapi eller andra former av rehab i "all överskådlig framtid" dvs resten av livet, för att få sjukersättning. Viktigt att du är beredd på detta och insatt i hur det funkar, tex är det jätteviktigt att anmäla dig på AF första dagen efter att din aktivitetsersättning tar slut, annars förlorar du din SGI..... Och det kommer kassan inte påminna dig om.
Man behöver inte vara arbetslös eller med i a-kassa för att få aktivitetsersättning. Det är typ samma som sjukersättning men för personer mellan 19 och 29. Du har nog, som många andra, blandat ihop det med aktivitetsstöd.Aktivitetsersättning om du är arbetslös. Så är du arbetslös kan nog en A-kassa vara bra. Kolla det finstilta bara, de flesta vill att du ska vara medlem 1 år innan du får ersättning.
Sjukpenning om du är sjuk.
Sjukersättning om FK bedömer att du inte kommer att kunna arbeta under resten av ditt liv. ( kan vara 100% eller mindre)
Okej
Men vad heter ersättningen man får när man fyllt 30 år? Sjukersättning?
Kommer den också som vanlig lönedag?
Borde göra det
Sjukersättning betalas ut samma dag som aktivitetsersättning.Sjukersättning ja, precis. Skulle tro att den kommer samma dag som "lönen". Jag får akt.er. den 19:e ungefär
Sjukersättning vet jag inte ens om jag kommer få...
Nja, det verkar vara väldigt olika. Jag har en vän som sagt nej till behandling och hon fick sjukersättning.
Okej
Men vad heter ersättningen man får när man fyllt 30 år? Sjukersättning?
Kommer den också som vanlig lönedag?
Lånar tråden lite:
Någon som vet hur lång tid det tar för FK att handlägga 1:a utbetalning efter de har fått läkarintyg?
Nja, det verkar vara väldigt olika. Jag har en vän som sagt nej till behandling och hon fick sjukersättning.
Som jag fick det förklarat för mej så är det 30 dagar från att de första 14 dagarna som arbetsgivaren står för har gått. Samt att du måste ansöka om ersättning på en blankett. Denna skickas ut efter de 14 dagarna. Du kan själv hitta blanketten om du loggar in på försäkringskassan. Så har du osis är det 14 dagar + postgång med B post + ifyllnad och inskickade papper + fk handläggningstid 30 dagar. Så typ 60 dagar.Lånar tråden lite:
Någon som vet hur lång tid det tar för FK att handlägga 1:a utbetalning efter de har fått läkarintyg?
Lånar tråden lite:
@Matmissbrukaren jag sökte ju 100% sjukersättning men fick nej. Har varit helt sjukskriven sedan 2003.
Grejen är att det är 35 år framåt man ska vara utdömd för att få sjukersättning som 30-åring och det är väldigt få personer.
Att man utförsäkras betyder inte att man är frisk eller arbetsför.
@Wembley 47!?! Det är ju värsta bra kötid! 380 har jag fått någon gång när jag ringt. Det tog 40 minuter
Mvh Miks
@Wembley 47!?! Det är ju värsta bra kötid! 380 har jag fått någon gång när jag ringt. Det tog 40 minuter
Mvh Miks
Hahahaha du ser jag ringer inte ofta till FK men ty faktiskt att nr 47 var lång tid att vänta ändå. Här är vi vana vid högserviceyrken! Provade att ringa igen senare och då fanns det ingen köplats ens, överbelastat och de bad mig ringa senare.
Så kändes inte värt tiden och besväret att få svar på min simpla fråga
@Matmissbrukaren tack! Ok jag har nog en ganska tydlig diagnos som inte behöver utredas närmare. Läkarintyg med sjukskrivning där det tydligt framgår att det är p g a 3 frakturer i ryggen.
@Miks och @lil-sis tack för input! Det kan nog dra ut lite på tiden då jag p g a av min okunskap inte fyllt i blanketten än. Men läkarintygen är inne såg jag på Mina Sidor.
Att få prata med en handläggare visade sig snudd på omöjligt, jag var placerad som nr 47 i kön