Sjukpenning

Sjukersättning ja, precis. Skulle tro att den kommer samma dag som "lönen". Jag får akt.er. den 19:e ungefär :)
Sjukersättning vet jag inte ens om jag kommer få... :nailbiting:

Bra jag vet det så får jag ingen chock när jag går över till det nästa år. För jag räknar med att få det för annars är det något fel på systemet men man vet ju aldrig :crazy:

Okej :)

Men vad heter ersättningen man får när man fyllt 30 år? Sjukersättning?
Kommer den också som vanlig lönedag?

Aktivitetsersättning om du är arbetslös. Så är du arbetslös kan nog en A-kassa vara bra. Kolla det finstilta bara, de flesta vill att du ska vara medlem 1 år innan du får ersättning.
Sjukpenning om du är sjuk.
Sjukersättning om FK bedömer att du inte kommer att kunna arbeta under resten av ditt liv. ( kan vara 100% eller mindre)

Har du aktivitetsersättning nu och ska fylla 30? Då kommer du tyvärr INTE automatisk få sjukersättning. Det är extremt svårt att få som ung. Vad som händer är att du blir utförsäkrad och skickat till AF och får göra ALI i 3 mnd (du får pengar under tiden). Sen kan du bli sjukskriven och få sjukpenning igen om du inte klarar av att jobba öht. Så börjar hela karusellen på nytt....

Vet inte vad för sjukdom du har men det ska vara mycket allvarligt och inte finnas en enda möjlighet till förbättring genom vare sig medicin, terapi eller andra former av rehab i "all överskådlig framtid" dvs resten av livet, för att få sjukersättning. Viktigt att du är beredd på detta och insatt i hur det funkar, tex är det jätteviktigt att anmäla dig på AF första dagen efter att din aktivitetsersättning tar slut, annars förlorar du din SGI..... Och det kommer kassan inte påminna dig om. :crazy:

Bra jag vet det så får jag ingen chock när jag går över till det nästa år. För jag räknar med att få det för annars är det något fel på systemet men man vet ju aldrig :crazy:

Har du aktivitetsersättning nu och ska fylla 30? Då kommer du tyvärr INTE automatisk få sjukersättning. Det är extremt svårt att få som ung. Vad som händer är att du blir utförsäkrad och skickat till AF och får göra ALI i 3 mnd (du får pengar under tiden). Sen kan du bli sjukskriven och få sjukpenning igen om du inte klarar av att jobba öht. Så börjar hela karusellen på nytt....

Vet inte vad för sjukdom du har men det ska vara mycket allvarligt och inte finnas en enda möjlighet till förbättring genom vare sig medicin, terapi eller andra former av rehab i "all överskådlig framtid" dvs resten av livet, för att få sjukersättning. Viktigt att du är beredd på detta och insatt i hur det funkar, tex är det jätteviktigt att anmäla dig på AF första dagen efter att din aktivitetsersättning tar slut, annars förlorar du din SGI..... Och det kommer kassan inte påminna dig om. :crazy:

Jag har asperger, bipolär sjukdom, borderline, ätstörning uns och social fobi.
Har kontakt med af redan och är inskriven med en funktionshinderkod och går SIUS programmet och har en kontakt på fk som har kontakt med min handläggare på af.
Så nödvändigtvis behöver kanske inte karusellen börja om på nytt.

Hoppas inte det för din skuld, men du måste vara beredd på att det kan ske. De har sina rutiner som de är helt besatta av att följa.

I så fall måste du ansöka om sjukersättning nu innan du fyller år.

Aktivitetsersättning om du är arbetslös. Så är du arbetslös kan nog en A-kassa vara bra. Kolla det finstilta bara, de flesta vill att du ska vara medlem 1 år innan du får ersättning.

Från alfakassan får man från dag 1 som medlem och inskriven på arbetsförmedlingen, men enbart grundersättning under det första året om man inte haft en fast inkomst sedan innan. Därefter inkomstbaserad ersättning.

Hoppas inte det för din skuld, men du måste vara beredd på att det kan ske. De har sina rutiner som de är helt besatta av att följa.

I så fall måste du ansöka om sjukersättning nu innan du fyller år.

Ja, ansöka kommer jag så klart göra. Men har några månader på mig innan det är dags.
När jag ansökte om aktivitetsersättning så tog det en månad innan pengarna satt på kontot. Kul om det går lika smidigt nästa gång.
Men förbereder mig för det värsta.

Liknande trådar

Kropp & Själ Läkaren frågade idag om jag funderat på sjukersättning. Jag svarade att jag inte är där än. För jag tror att FK kommer att kräva att...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Senast: Alexandra_W
·
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 992
Senast: gul_zebra
·
Juridik & Ekonomi Jag blev för ett antal år sedan tilldömd ett skadestånd på närmare 20.000kr. Först nu har detta skadestånd börjat betalas ut via...
Svar
5
· Visningar
918
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Hur lång tid tar det innan den post man skickat till FK är registrerad som mottagen hos FK? FK vill ha mitt samtycke till en grej och...
2
Svar
24
· Visningar
1 584
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar