Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
nån som vet om FK betalar ut innan julafton?
Får du så "sent"?
Jag har visserligen aktivitetsersättning men får den 18;e.
Har man sjukpenning kommer den på "vanlig" lönetid.
Sjukersättning ja, precis. Skulle tro att den kommer samma dag som "lönen". Jag får akt.er. den 19:e ungefärOkej
Men vad heter ersättningen man får när man fyllt 30 år? Sjukersättning?
Kommer den också som vanlig lönedag?
Sjukersättning ja, precis. Skulle tro att den kommer samma dag som "lönen". Jag får akt.er. den 19:e ungefär
Sjukersättning vet jag inte ens om jag kommer få...
Bra jag vet det så får jag ingen chock när jag går över till det nästa år. För jag räknar med att få det för annars är det något fel på systemet men man vet ju aldrig
Du blir utförsäkrad i första hand. OBS, det behöver inte betyda en katastrof. Tvärt om!
Ps. Gå med i alfakassan redan nu
Behövs det inte ett arbete för att gå med? Annars är det kört för all framtid, typ.
Okej
Okej
Bra jag vet det så får jag ingen chock när jag går över till det nästa år. För jag räknar med att få det för annars är det något fel på systemet men man vet ju aldrig
Har du aktivitetsersättning nu och ska fylla 30? Då kommer du tyvärr INTE automatisk få sjukersättning. Det är extremt svårt att få som ung. Vad som händer är att du blir utförsäkrad och skickat till AF och får göra ALI i 3 mnd (du får pengar under tiden). Sen kan du bli sjukskriven och få sjukpenning igen om du inte klarar av att jobba öht. Så börjar hela karusellen på nytt....
Vet inte vad för sjukdom du har men det ska vara mycket allvarligt och inte finnas en enda möjlighet till förbättring genom vare sig medicin, terapi eller andra former av rehab i "all överskådlig framtid" dvs resten av livet, för att få sjukersättning. Viktigt att du är beredd på detta och insatt i hur det funkar, tex är det jätteviktigt att anmäla dig på AF första dagen efter att din aktivitetsersättning tar slut, annars förlorar du din SGI..... Och det kommer kassan inte påminna dig om.
Aktivitetsersättning om du är arbetslös. Så är du arbetslös kan nog en A-kassa vara bra. Kolla det finstilta bara, de flesta vill att du ska vara medlem 1 år innan du får ersättning.
Hoppas inte det för din skuld, men du måste vara beredd på att det kan ske. De har sina rutiner som de är helt besatta av att följa.
I så fall måste du ansöka om sjukersättning nu innan du fyller år.