sjukhage och underlag i denna

B

Bonapple

Vad har ni för underlag i sjukhagen? Måste nu göra en hage med grus och ej gräs, dock vill jag ju att hästen skall stå mjukt då hon är barfota och knappt får röra sig. Är rädd för sand då jag tror att hon kommer att peta i sig sanden. Ni med tex paddex, gillar hästarna att slicka i sig detta? Vad finns mer på marknaden??

Senast ändrad av en moderator:
Sv: sjukhage och underlag i denna

Paddex blir väldigt hårt, så skulle inte välja det.

Jag har 'stampat jordgolv', funkar finemang när det är torrt, och tål en del regn då det är sten under, men mkt regn och det blir geggigt.

Sand är väl annars det bästa, men fodra upp från backen. Annars så jag har lyckats ganska bra med att spåna sjukruta, sålänge det varit torrt. Vet de som grävt bort matjorden och sen lagt i bark osv, och är nöjda med det. Jag trodde bark skulle bli halt, men tydligen inte.

Annars finns ju mycket fint grus, större partiklar än sand, men mjukt ändå för tassarna. Finns 'runt' grus med (minns ej vad det heter, men inte de där 'vassa spetsiga'.)

Sv: sjukhage och underlag i denna

Vi bor granne med en ramfabrik och de alstrar stora mängder träspill som är någon blandning mellan grovt spån och flis. Sådant har vi fått ta och har använt det som marknldförstärkning i grindhålen. Det förvandlas ju till jord så småningom, men funkar utmärkt som underlag ett par år.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 650
Senast: EZMK
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka