sjukdommar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TildaK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 967
T

TildaK

Vet inte om detta är rätt tråd:o.

Men kan någon förklara för mej vad skillnaden på elischia (stavning) och borrelia är?

Sv: sjukdommar

Jag hade en häst som blev vinglig och hade slinger dom hitta inget fel på halskotpelaren till sist sa dom det var borelia ,men hästen blev inte frisk sedan kom jag själv på att den inte tålde krossad havre i hop med gräs hade hästen många år och var gång den fick krossad havre ihop med gräs så blev den sjuk

Sv: sjukdommar

Borrelia och Ehrlichia - som numera heter Anaplasma - är två helt olika sjukdomar. Borrelia orsakas av en bakterie medan Anaplasma orsakas av en sk rickettsie.

Borrelia brukar ha hälta (ledsmärta) som huvudsymptom medan Anaplasma mer förknippas med hög feber, generell svullnad i benen, stelhet mm.

Kolla sva.se, där finns bra information.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
580
Senast: Lavinia
·
Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi... 2
Svar
21
· Visningar
2 552
Senast: sjoberga
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 085
Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka