Sjuka hästar-vems ansvar?

M

MAAN

Hej

Har ett dilemma som jag önskar lite råd och stöd i. En ny häst kom till stallet, på prov några dagar för senare köp. Hästen var importerad från Irland. Efter någon dag blev hästen kraftigt förkyld och febrig. Vetrinärvård och pencelin blev följden. Hästen smittade även ner övriga hästar. Givetvis ledde detta till höga vetrinär och pencelinkostnader. Nu i efterhand har vi fått veta att personen som lånade ut, och sedemera sålde hästen, visste att hästen varit utsatt för smitta. Det var tydligen fler hästar som varit sjuka i det stallet. Undrar nu över ansvarsfrågan. Får vi helt skylla oss själva som tog hästen till stallet eller är det rimligt att kräva säljaren på någon form av ersättning?

Sv: Sjuka hästar-vems ansvar?

Vet ej vad lagen säger, men jag har hört om liknande fall och där har var och en fått stått för sina egna kostnader.

Det känns surt när säljaren visste om att hästen varit utsatt för smitta. Är det inte säljarens ansvar att se till att man lånar ut friska hästar. Jag tror inte att det finns någon lagstiftning att luta sig mot men för mig känns det oseriöst att låna ut en häst som man vet att den har varit utsatt för smitta.

En direktimporterad häst får man alltid anta har varit utsatt för smitta, så det borde legat i ert eget intresse att hålla den isolerad första tiden. Risken för smitta finns ju alltid när nya hästar kommer till ett stall, detsamma gäller förstås även tävlingar och träningar. Av just den anledningen bör man inte blanda dräktiga hästar med de som är ute och åker. :idea:

Jag har ingen aning men när min ponny gick i en hage med en annan häst och den sparkade av griffelbenet på min häst så fick ju jag ensam stå för alla kostnader...
Det kändes lite surt. Tjejen som ägde den andra hade väl iofs inga skyldigheter att betala alla dom tusen det gick på men jag hade själv nog haft så dåligt samvete så jag hade erbjudit mig en viss del... Men det är ju jag det.

hej hallå

min häst komm ju upp till pajala med ringorm inte nu så farligt
men det var inget jag visste om i alla fall men vi gjorde så upp med ägaren att jag behandlar hästen och hon står då för medecinkostanderna
tycker jag var rimmligt
vi höll tyvärr inte hästen isolerad synd
men det har då inte smittat till dom andra hästarna som står uppstallade där

jag fick ta blodprov på min häst innan den fick flytta hem...
mest för att de hade starthästar i stallet...
men nu i efterhand tycker jag att det är en bra idé...
kostar typ 250 spänn för ett blodprov, inte 100%-igt men iaf en försiktighetsåtgärd...

jag skulle nog lacka om jag var någon av de andra hästägarna.. men liknande sånna här problem finns det ju på andra omr. med... tex hästar som äter upp varandras täcken, vem ska betala? :)

Importer bör ju hållas i någon form av karantän när de kommer, att blanda dem med övriga hästar kan man ju göra om man vet riskerna med det. Det är väldigt vanligt med infektioner på nyimporter, pga miljö och bakterieflora ombytet. Tyvärr är det nog så att var och en får stå för sina kostnader i detta fall, det är svårt att hitta en syndabock under dessa omständigheter.

Var och en är ansvarig för sin egen häst, ni kan alltså inte "kräva" säljaren på några pengar.

Jag blir så ledsen varje gång sådant här kommer upp till diskution...

ALLA borde vid ¨det här laget veta att importer som nyss kommit till vårt land, har en lång, besvärlig resa bakom sig, kommer till ett annat klimat, utsetts för andra baciller mm mm..

detta innebär att de ofta blir rejält förkylda, smittar ner andra hästar(som ju också utsätts av nya baciller- av importen...)

När man köper en ny häst bör man alltid hålla den ifrån de andra hästarna ca 2 veckor... just pga smittorisken.

Tycker nog som de flesta i tråden att det var ert ansvar att hålla den nya hästen åtskiljd från de övriga första veckorna. Köparen har väl någon form av undersökningsplikt?
Under den tiden hade ni ju dessutom kunnat passa på att vet.besiktiga hästen och ev. ta blodprover på den just för att den var/är en import och man inte riktigt kan veta vad för smittor den kan bära på.
Är nog bara att bita i det sura äpplet tyvärr.

köp av häst regleras av köplagen (om det är mellan två privatpersoner) eller av konsumentköplagen (om säljaren är näringsidkare). Köparen har en undersökningsplikt men säljaren har även en upplysningsplikt. Om det är så att köparen är medveten om (eller borde vara medveten) att varan kan innehålla fel inträffar något som kallas utökad undersökningsplikt, dvs man är skyldig att innan köpet kontrollera felet närmare. I ditt fall skulle jag nog säga att säljaren borde upplyst er om att hästen varit utsatt för smitta. Men eftersom det rör sig om en import har köparen också en utökad undersökningsplikt, ni borde varit medvetena om den ökade smittorisken. Ert största bekymmer är dock i mitt tycke att ni verkar ha agerat lite sent. Hästen skulle lämnats tillbaka till säljaren så fort den visade tecken på sjukdom (och om den var för sjuk för att flyttas skulle säljaren ha ordnat veterinär, eftersom denna fortfarande hade det juridiska ansvaret för djuret (såvida något avtal som säger annat inte finns)). Man har rätt att ångra ett köp i två veckor efter att avtal ingåtts. Man har också rätt att reklamera en felaktig vara (säljaren kan då välja att ta tillbaka varan och ge pengar eller att åtgärda felet). Ni skulle möjligtvis kunna använda er av reklamationsrätten för att få säljaren att stå för hästens veterinärkstnader - men detta under förutsättning att säljaren meddelades direkt. För övriga hästar kan säljaren ej lastas, detta då man enligt skadeståndslagen är skyldig att begränsa sin egen skada (ni borde ha hållit hästen i karantän).

Vill ni gå vidare bör ni nog kontakta en jurist med kunskap om hästköp.

Nu handlade väl inte tråden i sig om ångerköp, och åkomman i sig ej obotbar. Men en sak som jag direkt invänder på är denna.
Man har rätt att ångra ett köp i två veckor efter att avtal ingåtts. Man har också rätt att reklamera en felaktig vara (säljaren kan då välja att ta tillbaka varan och ge pengar eller att åtgärda felet).

Detta gäller inte för häst, vilket en jurist eller advokat klart kan intyga. I övrigt är det så med importer att det ofta drabbas av diverse infektioner i samband med flytten, luftvägsåkommor av diverse slag är vanliga. Som köpare bör man istället ha tagit reda på information ang detta före köp av import, eller så köper man hästen först när den har varit en tid i Svergie. På så sätt kan man slippa dessa ganska vanliga problem.

jag har endast lämnat generella, möjliga svar. Min tolkning av köplagen behöver inte vara den rätta (men därmed säger jag ej att jag har helt fel).

Angående ångerrätt och reklamation så har vi tagit upp detta angående djur när jag läst juridikkurser (på universitet) och där har sagts att detta kan vara möjligt om säljaren kontaktas tidigt och att felet/ångrat köp upptäcks i nära samband med köpet.

Du måste skilja på ångerrätt o reklamation, ngn tveckors ångerrätt finns absolut inte på häst , inte heller om du köper en vara i en affär.
Knappast troligt att en luftvägsinfektion i samband med flytten är en reklamationsorsak.
PL

MAAN skrev:
Det känns surt när säljaren visste om att hästen varit utsatt för smitta. Är det inte säljarens ansvar att se till att man lånar ut friska hästar. Jag tror inte att det finns någon lagstiftning att luta sig mot men för mig känns det oseriöst att låna ut en häst som man vet att den har varit utsatt för smitta.
Typiskt oseriösa hästhandlare som bara tänker på pengar....:devil:
Jag tycker att det borde vara straffbart....

Säljaren uppgav att den stått i karantän när den kom till hennes stall, i två veckor. Nu i efterhand inser jag givetvis att även vi skulle låtit hästen stå i karantän. Känns dock rätt hopplöst. Tror inte vi kan kräva ersättning.

Ni får skylla er själv tycker jag. Jag har hitills sällan tagit in en import som inte blivit sjuk (nya baciller).
en nyimport låter man ha begränsad kontakt med andra hästar nån månad just pga smittorisken.

Står det inget i ert kontrakt? De allra flesta uppstallningsavtalen och dyl har en klausul som rör att hästägaren försäkrar att hästen hästägaren veteligen är fullt frisk och inte bär på någon smitta.
I samtliga av mina uppstallningsavtal har följande stått: "Hästägaren garanterar att hästen är fullt frisk och inte har några symptom på någon smittsam sjukdom. Veterinärintyg skall kunna uppvisas vid anfordran." I några avtal har det även funnits tillagt att hästen inte väver eller krubbiter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 541
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama